Ερωτικά πάθη στο σελιλόιντ

Ελληνικές και ξένες ταινίες συνθέτουν ένα ακόμη μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον χώρο της Τανιοθήκης της Ελλάδας όπου και πραγματοποιείται αυτή την περίοδο. Ο γενικός τίτλος του, «Πάθη από τον έρωτα» δηλώνει αμέσως την ιδέα που βρίσκεται πίσω του: ακραίες ερωτικές ιστορίες με δυσοίωνη κατάληξη. Η ανταπόκριση των θεατών προς την «Αστέρω» του Δημήτρη Γαζιάδη, την «Περιφρόνηση» του Ζαν Λικ Γκοντάρ, που προβλήθηκαν την περασμένη Πέμπτη υπήρξε εντυπωσιακή και το ίδιο αναμένεται να συμβεί στην συνέχεια.

Ελληνικές και ξένες ταινίες συνθέτουν ένα ακόμη μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον χώρο της Τανιοθήκης της Ελλάδας όπου και πραγματοποιείται αυτή την περίοδο. Ο γενικός τίτλος του, «Πάθη από τον έρωτα» δηλώνει αμέσως την ιδέα που βρίσκεται πίσω του: ακραίες ερωτικές ιστορίες με δυσοίωνη κατάληξη. Η ανταπόκριση των θεατών προς την «Αστέρω» του Δημήτρη Γαζιάδη, την «Περιφρόνηση» του Ζαν Λικ Γκοντάρ, που προβλήθηκαν την περασμένη Πέμπτη υπήρξε εντυπωσιακή και το ίδιο αναμένεται να συμβεί στην συνέχεια.

Το αφιέρωμα διοργανώνει το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας και όλες οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα της Ταινιοθήκης στην Ιερά Οδό. Οσο για την επιλογή τους έγινε από την Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πάτρας, σε συνεργασία της Ούρσουλας Κασσαβέτη, διδάκτωρος, ερευνήτριας του κινηματογράφου.
Οι Ελληνικές Ταινίες
«ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ» του Κώστα Αριστόπουλου, 77′, 2002 με τους Ακύλα Καραζήση, Μαρία Κουμπάνη. Μια ηθοποιός απομονώνεται σε ένα ξενοδοχείο της Βενετίας για να μελετήσει τη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ, που θα παι-χτεί για πρώτη φορά και στη διαδικασία προσέγγισης του ρόλου, η ζωή της αρχίζει να περιπλέκεται, καθώς προβάλλει κομμάτια του έργου σε όσους συναντά (Παρασκευή 18 Ιανουαρίου στις 20.00)
«Η ΤIΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» της Τόνιας Μαρκετάκη, 109′, 1984, με τους Τούλα Σταθοπούλου, Άννυ Λούλου, Στρατή Τσοπανέλλη. Στην Κέρκυρα των αρχών του 20ού αιώνα, μια κοπέλα ταπεινής καταγωγής εγκαταλείπεται από τον αστό αγαπημένο της, καθώς αυτός δεν τολμά να αντιταχθεί στην τάξη του και να την παντρευτεί χωρίς προίκα. Η κοινωνία την περιθωριοποιεί, όμως η βιομηχανική επα-νάσταση έχει ήδη αρχίσει και η νεαρή γυναίκα, μέσα από την καινούργια της θέση ως εργάτρια σε εργοστάσιο, θα βρει τον τρόπο να επιζήσει και να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της (Σάββατο 19 Ιανουαρίου στις 20.00)
«ΜΙΚΡΕΣ ΑΦΡΟΔΙΤΕΣ» του Νίκου Κούνδουρου, 88′, 1963, με τους Κλεοπάτρα Ρώτα, Ελένη Προκοπίου Τάκης Εμμανουήλ. Η παρακολούθηση της ερωτικής πράξης των μεγάλων από τα παιδιά μεγαλώνει την ερωτική έντασή τους σε αυτήν την τραγική ιστορία που βασίζεται στα έργα «Δάφνις και Χλόη» του Λόγγου και «Ειδύλλια» του Θεόκριτου τα οποία διασκεύασαν σε σενάριο ο Κώστας Σφήκας και ο Βασίλης Βασιλικός (Κυριακή 20 Ιανουαρίου στις 20.00)
«ΤΡΩΑΔΕΣ» του Μιχάλη Κακογιάννη, 109′, 1971, με τους Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Κάθριν Χέπμπορν, Ζενεβιέβ Μπιζόλ. Η δεύτερη από τις τρεις ταινίες του Κακογιάννη που βασίστηκαν σε αρχαίες τραγωδίες, γυρισμένη μετά την «Ηλέκτρα» και πριν από την «Ιφιγένεια». Μετά την πτώση της Τροίας, οι αιχμάλωτες γυναίκες περιμένουν να επιβιβαστούν στα πλοία που θα τις μεταφέρουν στην Ελλάδα και ανάμεσά τους βρίσκεται η βασίλισσα Εκάβη, που θρηνεί, όπως επίσης και η Ανδρομάχη, χήρα του Έκτορα, η οποία πρόκειται να αντιμετωπίσει μία ακόμη τραγωδία, καθώς οι νικητές σκοτώνουν τον νεαρό γιο της (Δευτέρα 21 Ιανουαρίου στις 20.00)
«ΔΕΣΠΟΙΝΑ» του Σωτήρη Γκορίτσα, 60′, 1990 με τους Γιώργο Νινιό, Χρήστο Ζορμπά, Μαρία Κυριακή. Μεσαίου μήκους ταινία του Γκορίτσα, το πορτρέτο μιας γυναίκας – αγριόγατας της σε ένα χωριό έξω απ’ την Αλεξανδρούπολη, η οποία ονειρεύεται να ξεφύγει από την επαρχία έχοντας πιστέψει στην σχέση της με έναν φαντάρο (Τρίτη 22 Ιανουαρίου στις 20.00)
«ΔAΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ» του Ορέστη Λάσκου (βουβή), 68′, 1931, με τους Απόλλωνα Μαρσύα (Έντισον Βήχος), Λουκία Ματλί, Γιάννη Αυλωνίτη Δυο υιοθετημένα παιδιά στην Λέσβο, ο Δάφνις και η Χλόη, μεγαλώνουν μαζί, περνούν το κατώφλι της εφηβείας και νιώθουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Στην ταινία η οποία βασίζεται στο ομότιτλο έργο του Λόγγου και γυρίστηκε στην λίμνη της Βουλιαγμένης υπάρ-χουν από τις πρώτες σκηνές γυμνού στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στις 20.00)
Οι ξένες Ταινίες
«ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ» / Chikamatsu Monogatari, 110′, Ιαπωνία, 1954 του Κέντζι Μιζογκούτσι με τους Καζούο Χασεγκάουα, Κιόκο Καγκάουα. Διασκευή ενός θεατρικού έργου που συνδυάζει το θέατρο Καμπούκι με το θέατρο μαριονετών Μπουνράκου, γραμμένο από τον Τσικα-μάτσου Μονζαέμον, διάσημο συγγραφέα του 17ου αιώνα, με θέμα την ιστορία ενός ζευγαριού, στη φεουδαρχική Ιαπωνία (Παρασκευή 18 Ιανουαρίου στις 22.00)
«ΓΕΡΤΡΟΥΔΗ» / Gertrud, 115′, Δανία, 1964 του Καρλ Ντράγιερ, με τους Νίνα Πενς Ρόντε, Μπεντ Ρόθε, Έμπε Ρόντε, Άξελ Στρόμπιε, Άνα Μάλμπεργκ. Η ιστορία μιας γυναίκας που προτίμησε την μοναξιά παρότι αγάπησε, στο κύκνειο άσμα του Ντράγιερ που δικαίως θεω-ρείται μια από τις πιο αληθινά φεμινιστικές ταινίες που έγιναν ποτέ. Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Γιάλμαρ Σέντερ-μπεργκ (Σάββατο 19 Ιανουαρίου στις 22.00)
«ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» / Der Himmel Über Berlin, Γερμανία-Γαλλία, 1987 του Βιμ Βέντερς με τους Μπρούνο Γκανζ, Πήτερ Φολκ, Σολβέιγ Ντομαρτέν, Οτο Ζαντερ. Γυρισμένη κατά το ήμιση ασπρόμαυρη, η πιο ποιητική και η πιο λυρική δημιουργία του Γερμανού σκη-νοθέτη είναι κατ’αρχάς μια μελαγχολική ματιά πάνω στο διχοτομημένο (ακόμη τοτε) Βερολίνο, το οποίο δυο άγγελοι παρατηρούν από ψηλά. Η ταινία αποκτά χρώμα όταν ένας από τους αγγέλους (Γκαντζ) αποφασίζει να εγκαταλείψει τα Ουράνια Σώματα για τον παρά-δεισο των επίγειων συναισθημάτων, τον έρωτα που ανακαλύπτει στο πρόσωπο μιας ακροβάτισας (Αριέλ Ντομπάσλ). (Κυριακή 20 Ιανουαρίου στις 22.00)
«ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ… ΕΠΛΑΣΕ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ» / Et Dieu… créa la femme, 90′, Γαλλία – Ιταλία, 1956, του Ροζέ Βαντίμ, με τους Μπριζίτ Μπαρντό, Κουρτ Γιούργκενς, Ζαν – Λουί Τρεντινιάν, Κριστιάν Μαρκόν. Ο Βαντίμ σκηνοθέτησε την Μπαρντό σε αρκετές ταινίες, με πρώτη το σκη-νοθετικό ντεμπούτο του «Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα» που παρ’ ότι δεν έγινε αμέσως επιτυχία μετέτρεψε την Μπαρντό από στάρλετ σε σταρ. Η σκηνή όπου χορεύει ξυπόλυτη έχει μείνει κλασική σε αυτό το μελόδραμα με θέμα ένα νυμφίδιο που προκαλεί μέθη σε όλα τα αρσενικά που το περιτριγυρίζουν (Δευτέρα 21 Ιανουαρίου στις 22.00)
«ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ» / Pandora’s Box (Die Buchse der Pandora), 133′ , Γερμανία, 1929 του Γκεόργκ Βίλχελμ Παμπστ, με τους Λουίζ Μπρουκς, Φριτς Κέρτνερ, Φράνσις Λέντερερ, Γκούστ Ντίσλ. Η ιστορία της Λούλου που με την ομορφιά της σαγηνεύει τον εκδότη μιας σημαντικής εφημερίδας, μαγεύεται από την όμορφη Λούλου. Παντρεύονται, ο γάμος διαλύεται και οι περιπέτειές της συνεχίζονται στο Παρίσι και το Λονδίνο (Τρίτη 22 Ιανουαρίου στις 22.00)
«ΜΗΔΕΙΑ» / Medea, 75′,Δανία, 1988, του Λαρς Φον Τρίερ, με τους Ούντο κίερ, Κίρστεν Ολεσεν, Χένινγκ Γιένσεν. Σε αυτή την κινηματογραφική εκδοχή του έργου του Ευριπίδη, ο μύθος έπεται της ιστορίας του Ιάσονα και των Aργοναυτών και ο πρώτος επιστρέφει από την εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι έτοιμος να παντρευτεί την Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνο-ντας, όμως αυτό, εγκαταλείπει την σύζυγό του που υποφέρει, τη Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Όταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο εκδίκησης που συμπεριλαμβάνει δηλητήριο, κρέμασμα και δυστυχία για όλους (Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στις 22.00)
17-23 Ιανουαρίου
Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (210 3612046)
Ώρες προβολών: 20:00 και 22:00
Γενική είσοδος (2 προβολές): 7 ευρώ και Φοιτητικό: 5 ευρώ
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk