Ζητήματα χώρου και ύλης στην γκαλερί Τούντα

Την ομαδική έκθεση τεσσάρων καλλιτεχνών με τίτλο «Το Αρχιτεκτονικό Αντικείμενο» που, μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις και καταβολές, ερμηνεύουν τη συνύπαρξη αρχιτεκτονικής και αντικειμένου στη σύγχρονη πραγματικότητα, και την ατομική έκθεση του Πάνου Φαμέλη με τίτλο το «Κύμα» που θέτει ερωτήματα σχετικά με την υπόσταση της είναι οι δυο παρουσιάσεις που (στον πρώτο όροφο η πρώτη και στο ισόγειο η δεύτερη) εγκαινιάζονται στην γκαλερί «Ιλεάνα Τούντα» στις 25 Ιανουαρίου.

Την ομαδική έκθεση τεσσάρων καλλιτεχνών με τίτλο «Το Αρχιτεκτονικό Αντικείμενο» που, μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις και καταβολές, ερμηνεύουν τη συνύπαρξη αρχιτεκτονικής και αντικειμένου στη σύγχρονη πραγματικότητα, και την ατομική έκθεση του Πάνου Φαμέλη με τίτλο το «Κύμα» που θέτει ερωτήματα σχετικά με την υπόσταση της είναι οι δυο παρουσιάσεις που (στον πρώτο όροφο η πρώτη και στο ισόγειο η δεύτερη) εγκαινιάζονται στην γκαλερί «Ιλεάνα Τούντα» στις 25 Ιανουαρίου.

Ένα «αρχιτεκτονικό αντικείμενο» (σημειωτέον, «αρχιτεκτονικό» αντικείμενο θα μπορούσε υποθετικά να είναι ένα βιβλίο, μια φωτογραφία, ένα σχέδιο ή ακόμα και ένα έπιπλο ή ένα σύμπλεγμα αντικειμένων) μπορεί να ανιχνευθεί σε διαφορετικές αφηγήσεις του σύγχρονου πολιτισμού και της πολιτιστικής παραγωγής;
Ο Κρις Γιαννάκος, η Ρουοένα Χάτζες, ο Αλέξανδρος Λάιος, και η Μάρω Φασουλή θεμελιώνουν τη δική τους εικαστική έκφραση και θέτουν ερωτήματα στο θεατή σχετικά με την αντίληψή του για το αρχιτεκτονικό αντικείμενο, τη σχέση του με αυτό και τη χρήση του ως μέσο κατανόησης της γνώσης του χώρου.
Ο Κρις Γιαννάκος αντιμετωπίζει τα αρχαιολογικά ευρήματα ενός φορτισμένου χώρου όπως το αρχαίο νεκροταφείο Κεραμεικού, ως δείγματα μιας μινιμαλιστικής γλυπτικής που θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί σε μια σύγχρονη εποχή. Μέσα από τις 21 φωτογραφίες του (που έχουν ήδη εκδοθεί σαν artist book με τίτλο «Kerameikos» και διατίθενται στο βιβλιοπωλείο της γκαλερί), ο καλλιτέχνης τονίζει τη δυναμική ενός συνόλου που συντίθεται από την μοναδικότητα των μεμονωμένων αντικειμένων.
H Ροουένα Χάτζες αποδομεί επιστημονικά βιβλία του 1950, επεμβαίνει πάνω στις σελίδες τους και τα ανασυνθέτει δίνοντάς τους ένα καινούργιο περιεχόμενο. Σε κάθε σελίδα δημιουργεί ένα σχέδιο και επαναλαμβάνει την τελευταία φράση της προηγούμενης σελίδας. Με την προσθήκη και επανάληψη γεωμετρικών μοτίβων η καλλιτέχνης κατασκευάζει έναν νέο χώρο, ο οποίος ενεργοποιεί τη σχέση αντικειμένου και υποκειμένου εξαλείφοντας έτσι τα αφηγηματικά στοιχεία υπέρ μιας γεωμετρικής παραμόρφωσης.
Ο Αλέξανδρος Λάιος επικεντρώνεται στην αναζήτηση του οικείου, δηλαδή ενός χώρου ή μιας κατάστασης με την οποία μπορούμε να συμφιλιωθούμε. Η αναζήτηση αυτή μπορεί ωστόσο να οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα φτάνοντας έως το ανοίκειο καθώς τα δύο αυτά μέρη ανταγωνίζονται μόνιμα στη συνείδηση του ανθρώπου. Τα έργα του επιχειρούν να επισημάνουν έναν τόπο χωρίς σταθερές, ένα καθημερινά μεταβαλλόμενο σκηνικό.
Η Μάρω Φασουλή έχει ως αφετηρία το κτίσμα, από την απλούστερη ως την πιο σύνθετή του μορφή. Το κτίσμα είναι το «μέσα» στο οποίο εμπεριέχεται ένας «σφραγισμένος» χώρος ερμητικά κλειστός και κυρίως προστατευμένος δυνητικά ικανός να δημιουργήσει ένα τόπο άθικτο.
Στο χώρο του ισογείου του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, το έργο «Το Κύμα» του Πάνου Φαμέλη επιχειρεί να προσδιορίσει ζωγραφικά την εσωτερική κατάρρευση του ατόμου που βιώνει ακόμη μια σημαντική κοινωνικοπολιτική συνθήκη. Ο Πάνος Φαμέλης δημιουργεί ένα έργο μεγάλων διαστάσεων χρησιμοποιώντας πυκνά στρώματα λαδιού, συνθέτοντας έτσι μια ιδιαίτερη μυστηριακή εικαστική γλώσσα. Πρόκειται για μια συνύπαρξη μορφών που αμφιταλαντεύονται μεταξύ των ορίων της αφαίρεσης και του πολιτικού σχολίου.
Η μοναδική χειρονομία στη ζωγραφική του Πάνου Φαμέλη θέτει το ζήτημα της συσσώρευσης της εικόνας και της ύλης πάνω στον καμβά. Ο θεατής αντιμετωπίζει ένα έργο, που ειδωμένο από διαφορετικές αποστάσεις, μεταμορφώνεται σε μια ιδιαίτερη σύνθεση. Η ύλη αποκτά μια συμπαγή διάσταση που μεταμορφώνει το έργο από ζωγραφικό σε «γλυπτικό». Το συγκεκριμένο εικαστικό ιδίωμα κυριαρχεί στο σύνολο της δουλειάς του Πάνου Φαμέλη που διερευνά ζητήματα σχετικά με την υπόσταση της ύλης και το χειρισμό της.
Kαι οι δύο εκθέσεις θα εγκαινιαστούν την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013 (ώρα 19:30), και θα διαρκέσουν μέχρι τις 2 Μαρτίου 2013.
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα
Αρματολών και Κλεφτών 48, Αθήνα 114 71
Τηλ 210 6439466
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk