Ζητείται μοντέλο για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Προς αναζήτηση ρότας στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, σε πρώτη φάση, των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης βρίσκεται η κυβέρνηση, με τους εν δυνάμει υποψήφιους επενδυτές να κρατούν στάση αναμονής προτού ανοίξουν όλα τα χαρτιά τους.

Προς αναζήτηση ρότας στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, σε πρώτη φάση, των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης βρίσκεται η κυβέρνηση, με τους εν δυνάμει υποψήφιους επενδυτές να κρατούν στάση αναμονής προτού ανοίξουν όλα τα χαρτιά τους.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εξελίξεις, το 75% των μετοχών του Δημοσίου στα δύο λιμάνια που κατείχε το υπουργείο Οικονομικών έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το 25% παραμένει στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στο ΤΑΙΠΕΔ τώρα αναμένουν τις οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά για το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης των δύο λιμανιών, το οποίο εξακολουθεί να αποτελεί μέγα ερωτηματικό.
Οι εισηγήσεις που δέχεται ο Πρωθυπουργός την τελευταία περίοδο, αλλά και τα μηνύματα που έχει ήδη λάβει από την πλευρά του κινεζικού ομίλου COSCO που ήδη έχει διατυπώσει δημοσίως το ενδιαφέρον του για το λιμάνι του Πειραιά, συγκλίνουν προς την κατεύθυνση της πλήρους ιδιωτικοποίησης μέσω της πώλησης του συνόλου των μετοχών που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.
Σε εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση εμφανίζεται να κινείται ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης που μόλις πρόσφατα παρουσίασε μία νέα πρόταση για την εθνική λιμενική πολιτική η οποία προβλέπει ενοποίηση λιμένων ανά γεωγραφικές περιοχές και παραχωρήσεις χρήσεων δραστηριοτήτων τους.
Σύμφωνα με τις πηγές του «Βήματος», «αρκετοί μέσα στη Νέα Δημοκρατία θεωρούν ακατανόητη την κίνηση του κ. Μουσουρούλη να παρουσιάσει επίσημα μια πρόταση που υποδεικνύει εμμέσως πλην σαφώς ένα συγκεκριμένο μοντέλο ιδιωτικοποίησης, τη στιγμή κατά την οποία γνώριζε», όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, «δύο σημαντικές παραμέτρους.

Πρώτον, πως ο Πρωθυπουργός δεν έχει καταλήξει ακόμα σε καμία συγκεκριμένη απόφαση και δεύτερον πως σε κάθε περίπτωση υπεύθυνο να καθορίσει τον τρόπο και τον χρόνο της ιδιωτικοποίησης των δύο λιμανιών είναι το ΤΑΙΠΕΔ και κατ’ επέκταση το υπουργείο Οικονομικών».
Και από την πλευρά της COSCO διατυπώνεται μία επιφύλαξη για τη χρησιμότητα των κινήσεων Μουσουρούλη, ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία όλα είναι ανοικτά στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων των λιμένων. Οι Κινέζοι θεωρούν πως αυτές οι κινήσεις το μόνο που προκαλούν είναι σύγχυση στη διεθνή λιμενική αγορά αναφορικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Αυτό που δεν λένε ωστόσο είναι ότι έχουν ξεκαθαρίσει προς κάθε κατεύθυνση πως το μοντέλο των παραχωρήσεων δεν προκαλεί και τόσο το επενδυτικό τους ενδιαφέρον σε σύγκριση με το μοντέλο της πλήρους ιδιωτικοποίησης για το οποίο έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις.
Σύμφωνα με την τελευταία πρότασή τους, η οποία όπως επισημαίνουν παραμένει στο τραπέζι μέχρι νεωτέρας, αυτό που θέλουν είναι τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Θεωρούν μάλιστα πως στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για πώληση, αλλά για παραχώρηση, καθώς σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λήγει το ειδικό καθεστώς παραχώρησης του αιγιαλού προς τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, οπότε και θα πρέπει να πραγματοποιηθεί νέος διαγωνισμός για την εκ νέου παραχώρησή του.
Τέλος, δεν έχουν καταθέσει κανένα συγκεκριμένο νούμερο για τον ΟΛΠ και τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Αφήνουν να εννοηθεί πως τα πάντα θα εξαρτηθούν από τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης δηλώνοντας ωστόσο έτοιμοι να στηρίξουν με τον πλέον δυναμικό τρόπο και σε κατά πολύ υψηλότερα επίπεδα από τα αναμενόμενα το μοντέλο εκείνο που θα καλύπτει και τις δικές τους ανάγκες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk