Ο κ. Ανδρέας Καρέλιας, διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης ελληνικής καπνοβιομηχανίας, είναι ακριβοθώρητος. Δεν συνηθίζει να κάνει δηλώσεις, πόσω μάλλον κινήσεις εντυπωσιασμού. Λίγες ημέρες όμως πριν από το τέλος του 2012 προχώρησε σε μια συμβολική κίνηση, η οποία δεν πέρασε απαρατήρητη. Σε μια περίοδο που οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις για να αντιμετωπίσουν τη συρρίκνωση της αγοράς και τα προβλήματα που δημιουργεί η κρίση προχωρούν σε απολύσεις εργαζομένων και μειώσεις αμοιβών, ανακοίνωσε στους 498 εργαζομένους της εταιρείας 1,8 εκατ. ευρώ επιπλέον παροχές!
Η καπνοβιομηχανία Καρέλιας είναι από τις πιο κερδοφόρες και υγιείς ελληνικές επιχειρήσεις. Πραγματοποιεί το 75% των πωλήσεών της σε ξένες αγορές. Η ιστορικότερη ελληνική καπνοβιομηχανία στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2012 είχε μηδενικές τραπεζικές υποχρεώσεις, διέθετε ταμείο 210,8 εκατ. ευρώ και τρεις μήνες προτού κλείσει ο προηγούμενος χρόνος είχε τα καθαρά κέρδη του 12μήνου του 2011, δηλαδή 38 εκατ. ευρώ. Και ο κ. Καρέλιας με τη συμβολική κίνησή του ήθελε να ανταμείψει τους εργαζομένους.
Την ίδια στιγμή, όμως, μιλώντας στους εργαζομένους της εταιρείας έσπευσε, μεταξύ άλλων, να εκφράσει δημοσίως τη δυσαρέσκειά του διότι ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς προσκάλεσε ορισμένους μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους στο Μέγαρο Μαξίμου καλώντας τους να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Μεταξύ των συνομιλητών ήταν και ο επικεφαλής της Philip Morris κ. Νικήτας Θεοφιλόπουλος, στην οποία ανήκει ο σημαντικότερος ανταγωνιστής της Καρέλιας, η Παπαστράτος ΑΒΕΕ.
Ο κ. Καρέλιας σημείωσε χαρακτηριστικά: «Κατά την άποψή μας έπρεπε η κυβέρνηση της Ελλάδας να αρχίσει από την ηθική και μόνο αναγνώριση της ελληνικής, της σωστής και νοικοκυρεμένης επιχείρησης».
Το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός φημίζεται για τις στενές σχέσεις που διατηρεί με την ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Μεσσηνία, ακόμη και σε δύσκολους καιρούς της πολιτικής καριέρας του, κάνει το παράπονο του μεσσήνιου επιχειρηματία ακόμη πιο εύγλωττο.
Το 2012 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά της τελευταίας πενταετίας σχεδόν για το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων. Στις εξαιρέσεις ανήκει η καλαματιανή επιχείρηση. Ποτέ στην ιστορία της δεν πούλησε, εκτός της Ελλάδος, 13,4 εκατ. τσιγάρα ενώ τα κέρδη της έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ.
Οπως επίσης τόνισε ο κ. Καρέλιας μιλώντας προς τους εργαζομένους, «καταλάβαμε την πρώτη θέση ανάμεσα σε όλες τις επιχειρήσεις της χώρας από πλευράς ρευστότητας». Και επένδυσε 7 εκατ. ευρώ «με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής μας δυνατότητας, τη βελτίωση της ευελιξίας στην παραγωγή και την περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών μας». Και φυσικά αυξήθηκαν οι θέσεις εργασίας.
Και γι’ αυτό απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση ο διευθύνων σύμβουλος της καπνοβιομηχανίας με σαφή τρόπο τόνισε: «Εκεί όπου το κράτος απέτυχε με τις σπατάλες και τους άκρατους και αλόγιστους διορισμούς υπάρχουν στην Ελλάδα σοβαρές, υπεύθυνες, κρίσιμες για την εθνική ταυτότητα επιχειρησιακές μονάδες οι οποίες με τη σοβαρότητα εργαζομένων και διοίκησης έχουν αναλάβει και επιτυγχάνουν τη θετική αναγνώριση σε διεθνές επίπεδο. Κατά την άποψή μας, από αυτές έπρεπε να αρχίσει η κυβέρνηση», ασκώντας έτσι κριτική στην προαναφερόμενη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τους πολυεθνικούς ομίλους.
Αυστηρή νομοθεσία
- Τα πράγματα στην καπνοβιομηχανία δεν είναι τόσο ρόδινα όσο φαίνονται. Προσφάτως έγινε γνωστό ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να αλλάξει τη νομοθεσία για τη διακίνηση των προϊόντων καπνού. Τα πράγματα πρόκειται να γίνουν πολύ πιο αυστηρά από όσο είναι σήμερα. Τόσο που η ελληνική εταιρεία εκτιμά ότι θα έχει τρομακτικές απώλειες. Οπως ανέφερε ο κ. Καρέλιας, «η εταιρεία μας, χωρίς να προχωρήσει σε τεράστιες αλλαγές στην όλη της υποδομή, στο προσωπικό κτλ., δεν θα μπορεί να σταθεί στα πόδια της, αφού θα έχει χάσει το 40% και πλέον από τις πωλήσεις της και την πλειονότητα των πιο κερδοφόρων σημάτων της».
- Εξήγησε συγκεκριμένα ο μεσσήνιος επιχειρηματίας ότι «η πρόταση της Κομισιόν προτείνει κατάργηση των slim τσιγάρων, μιλάει για ομοιόμορφες συσκευασίες και είδη τσιγάρων, προτείνει την κατάργηση των τσιγάρων μέντας, προωθεί προειδοποιήσεις που θα είναι τουλάχιστον το 75% της μπροστινής και το 75% της πίσω επιφανείας των πακέτων, εξαφανίζει επιτυχημένα διεθνή αλλά ελληνικής ιδιοκτησίας εμπορικά σήματα για την προώθηση και το «χτίσιμο» των οποίων έχουν ξοδευτεί δεκάδες εκατομμύρια και δαπανηθεί άλλα τόσα δεκάδες εκατομμύρια σε μηχανολογικό εξοπλισμό για την παραγωγή τους, με άλλα λόγια ετοιμάζει να ρίξει μια πραγματική βόμβα στην εξαγωγική προσπάθειά μας και να καταστήσει το μέλλον μας αβέβαιο».
- Και γι’ αυτόν τον λόγο ελπίζει ότι «η ελληνική Πολιτεία, ο Πρωθυπουργός, υπουργοί, ευρωβουλευτές και επίτροποι θα σταθούν στο ύψος τους, θα αντιληφθούν εγκαίρως τις ολέθριες συνέπειες που θα έχει η αναμόρφωση της κοινοτικής οδηγίας, η οποία σχεδιάζεται με μόνο γνώμονα την υστερία, τα άνευ οποιασδήποτε λογικής καταστρεπτικά μέτρα και την υστεροφημία ορισμένων γραφειοκρατών στις Βρυξέλλες. Ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά θα μας ακούσουν και μάλιστα εγκαίρως ώστε να γίνει μια προσπάθεια να εκλογικευθεί η αναμόρφωση τη οδηγίας και να γίνει μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να μετριαστούν οι επιπτώσεις».
Εκατό χρόνια βιομηχανικής δραστηριότητας
Η βαριά φορολογία και η απογείωση του λαθρεμπορίου στα τσιγάρα διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό πλαίσιο
Οι κκ. Ανδρέας και Ευστάθιος Καρέλιας, διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος αντίστοιχα, εκπρόσωποι της τέταρτης γενιάς της οικογένειας επιχειρηματικά, καθώς και η κυρία Βικτωρία Καρέλια, που αποτελούν ουσιαστικά και τη διοίκηση του ελληνικού ομίλου, βρίσκονται αντιμέτωποι ίσως με την κρισιμότερη φάση της ιστορικής διαδρομής του. Ο κίνδυνος της αυστηρότερης νομοθεσίας της ΕΕ είναι μόνο η μία διάσταση του προβλήματος με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπος. Η τρομακτική φορολογία που έχει επιβληθεί αλλά και η απογείωση του λαθρεμπορίου εξ αυτού του λόγου στο 16% της κατανάλωσης από 3% που ήταν το 2004 διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό πλαίσιο. Και η διαχείρισή του είναι το μεγαλύτερο στοίχημα της οικογένειας Καρέλια.
Η βαριά φορολογία και η απογείωση του λαθρεμπορίου στα τσιγάρα διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό πλαίσιο
Οι κκ. Ανδρέας και Ευστάθιος Καρέλιας, διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος αντίστοιχα, εκπρόσωποι της τέταρτης γενιάς της οικογένειας επιχειρηματικά, καθώς και η κυρία Βικτωρία Καρέλια, που αποτελούν ουσιαστικά και τη διοίκηση του ελληνικού ομίλου, βρίσκονται αντιμέτωποι ίσως με την κρισιμότερη φάση της ιστορικής διαδρομής του. Ο κίνδυνος της αυστηρότερης νομοθεσίας της ΕΕ είναι μόνο η μία διάσταση του προβλήματος με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπος. Η τρομακτική φορολογία που έχει επιβληθεί αλλά και η απογείωση του λαθρεμπορίου εξ αυτού του λόγου στο 16% της κατανάλωσης από 3% που ήταν το 2004 διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό πλαίσιο. Και η διαχείρισή του είναι το μεγαλύτερο στοίχημα της οικογένειας Καρέλια.
Σε τέσσερα χρόνια, το 2016, η καπνοβιομηχανία Καρέλια κλείνει 100 χρόνια βιομηχανικής δραστηριότητας από την πρώιμη ως και την ύστερη περίοδό της. Σίγουρα η διαδρομή της είχε πολλές εναλλαγές, αμπώτιδες και παλίρροιες. Από την εποχή που ο Ανδρέας Καρέλιας –σύμπτωση –αγόρασε την πρώτη σιγαροποιητική μηχανή και άρχισε η παραγωγή του βιομηχανικού τσιγάρου. Και το πρώτο της τσιγάρο φέρει την επωνυμία «Πετρόμπεης Σιγαρέτα Αφοί Καρέλια». Στην εποχή του εξαιρετικά γόνιμου Μεσοπολέμου η εταιρεία κατόρθωσε να αναδειχθεί στις πρώτες θέσεις της αγοράς και σήματα όπως τα «Εξτρα Καρέλια» από καπνά Αγρινίου έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της μυθικής διαδρομής της.
Μετά τον πόλεμο και την Κατοχή και κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του 1940 τα εμπορικά σήματα της εταιρείας –και μάλιστα τα λαϊκά τσιγάρα –αρχίζουν να την απογειώνουν. Και σήματα όπως είναι τα «Σέρτικα Λαμίας» με το περίφημο κόκκινο πακέτο και τα «Αφοί Καρέλια Αγρινίου» έχουν εξαιρετική απήχηση στους καπνιστές της εποχής. Και από το 1950 και μετά τα τσιγάρα Καρέλια προωθούνται πανελλαδικά. Το 1957 κυκλοφορεί το κλασικό πλέον «Καρέλια Φίλτρο» στην περίφημη κασετίνα που γνωρίζει εντυπωσιακή επιτυχία. Επίσης την ίδια περίοδο κυκλοφόρησαν τα σήματα «Εκλεκτά», «Εξτρα Καρέλια», «Λουξ», «Ρεκόρ», «Rex», «Λήθη», «Ζαπάντι», «Ζαπάντι 12» και «Ζαπάντι 13». Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 βρίσκεται μεταξύ των τεσσάρων κορυφαίων εταιρειών του κλάδου με 11 σήματα.
Το 1971 μεταφέρει τις εγκαταστάσεις της από το κέντρο της Καλαμάτας έξω από την πόλη και το 1973 εισάγονται οι μετοχές της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το ίδιο διάστημα τα ηνία της εταιρείας αναλαμβάνει ο Γεώργιος Καρέλιας. Τότε δημιουργείται το σήμα «Karelia Lights», που έρχεται πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία του. Η εταιρεία έχει δυνατότητα παραγωγής 45 εκατ. τσιγάρων ημερησίως και διαθέτει αντιστοίχως 45.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα. Η εξαγωγική δραστηριότητά της εκτείνεται σε περισσότερες από 30 χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής, της Ασίας και της Αφρικής.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ