Παραλίγο μιούζικαλ

Η αυλαία ανοίγει λες και πρόκειται να παρακολουθήσουμε μια θεατρική παράσταση. Και πραγματικά, δεν θα περάσει πολύς χρόνος για να αντιληφθούμε ότι η θεατρικότητα της τελευταίας κινηματογραφικής «Αννας Καρένινα» είναι επιτηδευμένη.

Η αυλαία ανοίγει λες και πρόκειται να παρακολουθήσουμε μια θεατρική παράσταση. Και πραγματικά, δεν θα περάσει πολύς χρόνος για να αντιληφθούμε ότι η θεατρικότητα της τελευταίας κινηματογραφικής «Αννας Καρένινα» είναι επιτηδευμένη. Ενα τρικ. Συγχρόνως είναι το μεγάλο στοίχημα της πληθωρικής αυτής παραγωγής, μιας από τις πάμπολλες ως σήμερα εκδοχές της «Αννας Καρένινα» στον κινηματογράφο, τον οποίο απασχολεί από την εποχή της βωβής περιόδου του (η πρώτη χρονολογείται από το 1911).
Στη ίδια θεατρική σκηνή του «αιώνιου» αυτού ερωτικού δράματος που χαρακτηρίστηκε η «πνευματική αυτοβιογραφία» του δημιουργού του, του ρώσου συγγραφέα Λέοντος Τολστόι, οι ήρωες μπορούν ανά πάσα στιγμή να βρεθούν από την αίθουσα του χορού σε κάποιο χιονισμένο τοπίο και από εκεί στην όπερα ή ακόμη και στον ιππόδρομο. Το μεγαλεπήβολο θεατρικό στήσιμο της ταινίας προσθέτει όντως δημιουργικό ενδιαφέρον στο διαχρονικό θέμα του έργου που η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς έχει αδικηθεί (ποιος θέλει να θυμάται την πλαδαρή εκδοχή του Μπέρναρντ Ρόουζ με τη Σοφί Μαρσό;). Ενίοτε μάλιστα η χορευτική κινησιολογία αφήνει την εντύπωση ενός μιούζικαλ χωρίς τραγούδια με σκηνές που προσθέτουν ξεχωριστή χάρη σε ένα χορταστικό θέαμα. Τα γκαρσόνια που σερβίρουν, οι αγρότες που θερίζουν και οι γραφειοκράτες που σφραγίζουν είναι μερικά από αυτά τα «μιούζικαλ» παραδείγματα.
Ασφαλώς όλα αυτά δεν είναι παρά τα αστραφτερά «στολίδια» που βρίσκονται εκεί για να εξυπηρετήσουν σε γλαφυρότητα την εξέλιξη του ίδιου, διαχρονικού ερωτικού δράματος. καρδιά του oποίου ήταν πάντοτε η εκρηκτική προσωπικότητα της Αννας Καρένινα. Κυριευμένη από έναν έρωτα πάθους με τον νεαρότερό της κόμη Βρόνσκι, η Αννα θα απορρίψει την αρμονία και την ασφάλεια της ανιαρής ζωής της αλλά η υψηλή κοινωνία της Ρωσίας των τελών του 19ου αιώνα θα την εκδικηθεί και θα την απορρίψει. Η Καρένινα θα γίνει το «κακό» κορίτσι που παραβίασε τους «κανόνες» και που πρέπει να πληρώσει.
Ρόλος λατρευτός για κάθε ηθοποιό. Και τι μορφές τον έχουν υπηρετήσει, αλήθεια· από την Γκρέτα Γκάρμπο ως τη Βίβιαν Λι. Η Κίρα Νάιτλι, πιο όμορφη από ποτέ, κερδίζει στα σημεία γιατί οι ταινίες «εποχής» στις οποίες συνήθως σκηνοθετείται από τον Τζο Ράιτ («Υπερηφάνεια και προκατάληψη», «Εξιλέωση») εξακολουθούν να της ταιριάζουν. Δαντέλα, βέλο και θλιμμένο βλέμμα είναι το φόρτε της και, όπως και αν έχει, είναι μια όμορφη παρουσία, χαίρεσαι απλώς να την κοιτάζεις.
Δεν μπορείς ωστόσο να πεις ότι συμβαίνει το ίδιο με το έτερον ήμισυ του ζεύγους, τον Ααρον Τζόνσον, ο οποίος θυμίζει μεν τον Τέρενς Σταμπ στα νιάτα του, αλλά εν τέλει δείχνει ελάχιστος ως Βρόσνκι, κάτι σαν κακομαθημένο πριγκιπόπουλο βγαλμένο από τις σελίδες ενός Αρλεκιν. Σίγουρα όχι το παλικάρι που ζει μέσα από τα σπλάχνα του την ένταση του ερωτικού πάθους.
Από την άλλη πλευρά, ο Τζουντ Λο είναι ο ηθοποιός που κάνει την ερμηνευτική έκπληξη σε αυτή την ταινία. Παίζοντας τον σύζυγο της Αννας, έναν άνδρα που όσο και να θέλει δεν μπορεί να απεγκλωβιστεί από τη ερωτική αδυναμία του για χάρη της αξιοπρέπειας, ο βρετανός ηθοποιός έφτιαξε έναν συναρπαστικό αντιήρωα που όποτε εμφανίζεται ανεβάζει την ταινία μια σκάλα παραπάνω. Είναι ίσως ο μόνος του έργου με τον οποίο μπορείς στ’ αλήθεια να ταυτιστείς και ο μόνος που θα μπορούσε να βρεθεί σε πεντάδα υποψηφίων για Οσκαρ (β’ ρόλου).
Το μόνο παράξενο σε τούτη την πληθωρική παραγωγή είναι ότι δεν λειτουργούν ικανοποιητικά τα γρανάζια των επί μέρους ιστοριών του έργου. Η ιστορία του Ομπλόνσκι (Μάθιου Μακ Φέιντεν) και ακόμη περισσότερο εκείνη του Κονσταντίν Λέβιν (Ντόμναλ Γκλίζον), ο οποίος απορρίπτεται από την πριγκίπισσα Αικατερίνη και καταφεύγει στην επαρχία, όπου και θα μπολιαστεί σε μια νέα, πιο αληθινή ζωή, είναι τμήματα που ακόμη και αν έλειπαν από την κινηματογραφική εκδοχή δεν θα πείραζε καθόλου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk