Ως γνωστόν οι μέρες των Χριστουγέννων συνοδεύονται από ξενύχτια και τραπέζια γεμάτα πλούσια σε θερμίδες εδέσματα, γλυκά και αρκετό αλκοόλ. Σύμφωνα με αμερικανούς ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο, όσοι «βούτηξαν» και φέτος στους πειρασμούς των ημερών, αλλάζοντας το συνηθισμένο διατροφικό τους μοτίβο, ενδεχομένως να έχουν θέσει τον οργανισμό τους σε κατάσταση «τζετ λαγκ».

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» οι αλλαγές ως προς την ώρα του γεύματος απορρυθμίζουν το μεταβολικό ρολόι του οργανισμού.

Μέσα από τη μελέτη τους οι επιστήμονες προσπάθησαν να αποκαλύψουν τον τρόπο που λειτουργεί το μεταβολικό ρολόι του οργανισμού σε μοριακό επίπεδο. Συγκεκριμένα, ανακάλυψαν ότι η πρωτεΐνη PKCγ παίζει καθοριστικό ρόλο στο «κούρδισμα» του μεταβολικού ρολογιού σε περίπτωση που αλλάξουν οι διατροφικές συνήθειες.

Κάνοντας τη νύχτα μέρα

Στη μελέτη τους, οι ερευνητές έδιναν τροφή σε ποντίκια σε ώρες κατά τις οποίες κανονικά τα πειραματόζωα έπρεπε να κοιμούνται. Παρατήρησαν λοιπόν, ότι τα τρωκτικά που δεν έφεραν το γονίδιο της εν λόγω πρωτεΐνης δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στην αλλαγή της ώρας του γεύματός τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ξυπνήσουν για να φάνε.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατανόηση των μηχανισμών που οδηγούν στην εμφάνιση του διαβήτη, της παχυσαρκίας και άλλων προβλημάτων που οφείλονται στον αποσυγχρονισμό του μεταβολικού ρολογιού του οργανισμού.

«Ενδεχομένως να καταλάβουμε γιατί οι ξενύχτηδες τείνουν να συσσωρεύουν παραπανίσια κιλά συγκριτικά με όσους ξεκινούν τη μέρα τους πολύ νωρίς» εξηγεί ο καθηγητής νευρολογίας δρ Λούις Πτάτσεκ.

«Η κατανόηση του μοριακού μηχανισμού που κρύβεται πίσω από την κατανάλωση τροφής σε “λάθος” ώρες, θα μπορούσε να εξηγήσει πώς κάτι τέτοιο αποσυγχρονίζει το βιολογικό μας ρολόι και να οδηγήσει σε νέες θεραπείες για άτομα που πάσχουν από μεταβολικά σύνδρομα ή ακόμη και όσους κάνουν νυχτερινές βάρδιες ή βιώνουν τζετ λαγκ» καταλήγει ο ειδικός.