Όπως όταν είμαστε πεινασμένοι δεν πρέπει να πηγαίνουμε για ψώνια στο σουπερμάρκετ γιατί κατά πάσα πιθανότητα θα προχωρήσουμε σε αγορές βάσει του… γουργουρητού στο στομάχι μας, έτσι και όταν είμαστε στενοχωρημένοι δεν πρέπει να λαμβάνουμε αποφάσεις οικονομικού ενδιαφέροντος.

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, όταν είμαστε στενοχωρημένοι αποζητούμε την άμεση ικανοποίησή μας, δίνοντας προτεραιότητα σε οτιδήποτε θα μπορούσε να μας προσφέρει μια βραχυπρόθεσμη «ένεση» θετικής ενέργειας και όχι σε κάτι που θα μπορούσε να μας ωφελήσει μακροπρόθεσμα.

Το πείραμα

Οι επιστήμονες δημιούργησαν ένα βίντεο με σκοπό να προκαλέσουν σε εθελοντές συναισθήματα λύπης και στενοχώριας, προτού τους υποβάλουν σε τρεις δοκιμασίες, κατά τις οποίες καλούνταν να προχωρήσουν σε οικονομικές αποφάσεις μαζί με άλλα άτομα που δεν είχαν παρακολουθήσει προηγουμένως το εν λόγω βίντεο.

Διαπίστωσαν λοιπόν, ότι οι συμμετέχοντες που είχαν δει το βίντεο είχαν την τάση να προχωρούν σε οικονομικές συναλλαγές που τους προσέφεραν άμεσα κέρδη, αλλά οδηγούσαν στη μείωση του γενικού τους κέρδους μακροπρόθεσμα. Συγκεκριμένα, οι στενοχωρημένοι εθελοντές είχαν με την πάροδο του χρόνου κατά μέσο όρο 13%-43% χαμηλότερα κέρδη συγκριτικά με τους υπόλοιπους εθελοντές που δεν είχαν δει ποτέ το βίντεο.

Κέρδη με το σταγονόμετρο λόγω… στενοχώριας

«Τα συγκεκριμένα πειράματα, μέσα από έναν συνδυασμό μεθόδων ψυχολογίας και οικονομίας αποκαλύπτουν ότι ένα στενοχωρημένο άτομο δεν είναι απαραίτητα σοφό όταν καλείται να προχωρήσει σε οικονομικές επιλογές» αναφέρει η επικεφαλής της μελέτης δρ Τζένιφερ Λέρνερ.

«Αντίθετα, το αίσθημα της λύπης – όχι όμως οποιοδήποτε αρνητικό συναίσθημα – προκαλούσε στους εθελοντές μια μορφή “μυωπίας” με αποτέλεσμα να είναι διατεθειμένοι να ρισκάρουν τα μελλοντικά τους κέρδη για τη στιγμιαία ικανοποίησή τους» καταλήγει η ειδικός.

Τα ενδιαφέροντα ευρήματα δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο «Psychological Science».