• Αναζήτηση
  • Ρεπόρτερ στη μεγάλη οθόνη

    Σε μια εποχή που η δημοσιογραφία δοκιμάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η πρωτοβουλία της Ενωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ) να παρουσιάσει τον ρόλο της δημοσιογραφίας της πρώτης γραμμής έτσι όπως έχει περάσει μέσα από τις εικόνες του σελιλόιντ δεν μπορεί παρά να κεντρίσει αμέσως το ενδιαφέρον.

    Σε μια εποχή που η δημοσιογραφία δοκιμάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η πρωτοβουλία της Ενωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ) να παρουσιάσει τον ρόλο της δημοσιογραφίας της πρώτης γραμμής έτσι όπως έχει περάσει μέσα από τις εικόνες του σελιλόιντ δεν μπορεί παρά να κεντρίσει αμέσως το ενδιαφέρον. Από τις δώδεκα ταινίες που θα προβληθούν από τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου ως το Σάββατο 3 Νοεμβρίου στο Ινστιτούτο Γκαίτε αρχαιότερη είναι ο απολαυστικός «Κινηματογραφιστής» με τον Μπάστερ Κίτον (βωβή ταινία παραγωγής 1928) και νεότερη το «Elles», παραγωγής 2011, με τη Ζυλιέτ Μπινός. Καλύπτονται όμως πολλά κινηματογραφικά είδη, από τη δραματική περιπέτεια ως την αισθηματική κωμωδία και από το θρίλερ ως το έπος.
    Ηρωικός αλλά και πολύ συχνά σκοτεινός, ο ρόλος του δημοσιογράφου, εκτός του ότι έχει αποβεί καθοριστικός για τη δημιουργία αριστουργημάτων της έβδομης τέχνης, με τρανό παράδειγμα τον «Πολίτη Κέιν» (1941) του Ορσον Γουέλς, εξακολουθεί να προκαλεί το ενδιαφέρον και την περιέργεια ακόμη και σε σειρές της τηλεόρασης, όπως το πρόσφατο «Newsroom», που ήδη προβάλλεται και αρέσει.
    Εκτός από τις τρεις προαναφερθείσες ταινίες, στις προβολές που θα γίνουν βρίσκουμε επίσης τη «Γλυκιά ζωή» (1960), όπου ο Φεντερίκο Φελίνι κλείνει το μάτι στον «κίτρινο» τύπο και στους παπαράτσι, το υπαρξιακό δράμα του Μικελάντζελο Αντονιόνι «Επάγγελμα ρεπόρτερ» (1975), όπου ο Τζακ Νίκολσον υποδύεται τον ρεπόρτερ που στρέφει την πλάτη του στην καριέρα και στη ζωή του για να ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το «Shock corridor» (1963) του Σάμιουελ Φούλερ, μια εφιαλτική ταινία που διαδραματίζεται στην ψυχιατρική κλινική όπου εισχωρεί ένας δημοσιογράφος για τις ανάγκες του ρεπορτάζ του και εν τέλει ενσωματώνεται στο περιβάλλον.
    Στο «Elles» η Ζυλιέτ Μπινός υποδύεται την ελεύθερη ρεπόρτερ που προσπαθεί να οργανώσει μια μεγάλη έρευνα για τη φοιτητική πορνεία. Ο ρόλος της γυναίκας δημοσιογράφου όμως εμφανίζεται εντελώς διαφορετικά στην αισθηματική κομεντί «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου» (1940) του Χάουαρντ Χοκς, με τη Ρόζαλιντ Ράσελ σε ρόλο δαιμόνιας ρεπόρτερ και τον Κάρι Γκραντ ως αρχισυντάκτη της. Γυναίκα δημοσιογράφος είναι και η κεντρική ηρωίδα της Τζιν Σίμπεργκ στο «Με κομμένη την ανάσα» (1959) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές ταινίες «δρόμου».
    Η πειραματική ταινία του Πίτερ Γουότκινς «The war game» (1965), ένα καταγγελτικό φιλμ για την κυβέρνηση Ουίλσον εν μέσω Ψυχρού Πολέμου, το «Καληνύχτα και καλή τύχη» (2005) του Τζορτζ Κλούνεϊ, ένας ύμνος στην αδέσμευτη δημοσιογραφία μέσα από την πραγματική ιστορία του Εντουαρντ Μάροου, καθώς και δύο ελληνικές ταινίες, τα «Παιδιά της Χελιδόνας» (1987) του Κώστα Βρεττάκου και ο «Φάκελος Πολκ στον αέρα» (1988) του Διονύση Γρηγοράτου, συμπληρώνουν την ντουζίνα των ταινιών, η επιλογή των οποίων είναι του δημοσιογράφου και κριτικού κινηματογράφου Νίνου Φένεκ Μικελίδη.

    πότε & πού:
    Ινστιτούτο Γκαίτε (Ομήρου 14 -16). Από 29/10 ως 3/11. Πληροφορίες για το πρόγραμμα των προβολών, 19.00 – 21.00, στο τηλ. 210 3661.043

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Πολιτισμός
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Οι σαμπάνιες του τσάρου… Η τεράστια ψάθινη καπελίνα με την υπογραφή Eugenia Kim παρασύρθηκε από τους ισχυρούς ανέμους οι οποίοι έπνεαν στα τουρκικά... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk