Τουρισμός με μουσική από γερμανικές μπάντες

Ηρθε, είδε και διαφήμισε. Η Όλγα Κεφαλογιάννη εγκαινίασε την Τρίτη στο Βερολίνο την καμπάνια για την τουριστική σεζόν του 2013

Ηρθε, είδε και διαφήμισε. Η Όλγα Κεφαλογιάννη εγκαινίασε την Τρίτη στο Βερολίνο την καμπάνια για την τουριστική σεζόν του 2013. «Είναι νωρίς γι’ αυτό, επειδή βρισκόμαστε ακόμα στο τέλος της τρέχουσας περιόδου» παραδέχθηκε. «Όμως δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μέρα, λόγω των γνωστών δυσκολιών. Και η Γερμανία είναι ο πιο κατάλληλος τόπος για την έναρξη επειδή είναι ο καλύτερος τουριστικός μας πελάτης».

Η υπουργός τουρισμού βρήκε όντως παντού ανοικτές πόρτες στη γερμανική πρωτεύουσα. Όχι μόνο στο κτίριο του υπουργείου οικονομίας και στα γραφεία των μεγάλων ταξιδιωτικών πρακτόρων, αλλά και στο μουσείο Martin Gropius Bau, το οποίο παρουσιάζει έκθεση για τους ολυμπιακούς αγώνες στην αρχαιότητα. Κι αυτό, παρόλο που το μουσείο είναι κλειστό κάθε Τρίτη. «Το κάνετε συχνά αυτό;» ρωτήθηκε εκπρόσωπος του μουσείου. «Μόνο όταν έχουμε υψηλούς επισκέπτες» ήταν η απάντηση. «Είναι λιγάκι Μαρία Αντουανέτα» σχολίασε ειρωνικά ξένος δημοσιογράφος. «Η περίπτωση θυμίζει προνόμια σαν εκείνα την εποχή του ancien regime» (σ.σ.: του μοναρχικού καθεστώτος στη Γαλλία πριν το 1789).

Το πρόγραμμα της κυρίας Κεφαλογιάννη, που άρχισε τη Δευτέρα, περιλάμβανε καταρχάς συνάντηση με τον υφυπουργό οικονομίας Πέτερ Χίντσε (αντικατάστησε τον καθ΄ύλη αρμόδιο υφυπουργό Έρνστ Μπουρμπάχερ, που απουσίαζε λόγω δυστυχήματος).

Το σκληρότερο «καρύδι» στη συνάντηση ήταν προφανώς η λεγόμενη «ρήτρα δραχμής» που βάζουν από το καλοκαίρι πολλοί γερμανοί ταξιδιωτικοί πράκτορες, με στόχο να αποφύγουν οικονομικές ζημιές σε περίπτωση που η Ελλάδα φύγει ξαφνικά από το ευρώ.

Η κυρία Κεφαλογιάννη υποστήριξε, ότι αυτό το πράγμα είναι γενικά απαράδεκτο σε μια στιγμή που η γενική κυβέρνηση άλλαξε στάση, και αντί να εξωθεί την Ελλάδα από την ευρωζώνη, εντείνει τις προσπάθειες για τη διατήρηση της Ελλάδας σε αυτήν και του ζήτησε να παρέμβει σχετικά στους ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Ο κ. Χίντσε, σύμφωνα με την ίδια, αποδέχθηκε το σκεπτικό της, και δήλωσε ότι θα το μεταφέρει και στους υπόλοιπους γερμανούς υπουργούς. Ταυτόχρονα, ωστόσο, τόνισε, ότι τέτοια παρέμβαση είναι αδύνατη στο πλαίσιο της οικονομίας της ελεύθερης αγοράς. Ένα φυσικά αστήρικτο επιχείρημα, αν ληφθεί υπόψη ότι η «ελεύθερη» οικονομία στη σημερινή Γερμανία ελέγχεται από 1300 περίπου καρτέλ και ότι ως εκ τούτου η γερμανική κυβέρνηση δεν έχει μόνο την πλήρη εποπτεία τους, αλλά και επαρκή μέσα για να επηρεάσει τις αποφάσεις τους.

Χωρίς μεγάλες «παράπλευρες απώλειες» ήταν και η συνάντηση με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. «Περιμέναμε κάτι μεταξύ ιεράς εξέτασης και τροϊκανού μαστιγώματος» είπε συνεργάτης της υπουργού. Αντί γι’ αυτό, πρόσθεσε, πέσαμε σε εντελώς ήπιους συνομιλητές. «Εντυπωσιακά συνεργάσιμοι ήταν οι εκπρόσωποι της TUI» πρόσθεσε, αναφερόμενος στο μεγαλύτερο διοργανωτή ταξιδιών της Ευρώπης.

Για τις χρόνιες δομικές αδυναμίες του ελληνικού τουρισμού πάντως, τόνισε, όπως η άναρχη και κακή δόμηση των τουριστικών μονάδων, η καταστροφή του περιβάλλοντος και οι συχνά άθλιες και πανάκριβες υπηρεσίες, δεν έγινε καμιά παρατήρηση. Ούτε και για περαιτέρω μείωση τιμών: «Οι περσινές τους ικανοποίησαν πλήρως» είπε.

Η εξήγησή του για αυτή τη θετική υποδοχή: Η Ελλάδα δεν είναι και παραμένει μόνο κερδοφόρα αγορά, αλλά διαθέτει και σπουδαίο δυναμικό περαιτέρω ανάπτυξης. Και αυτό βάζει σε δεύτερο πλάνο τις όποιες αδυναμίες της.

Την Τρίτη, η κυρία Κεφαλογιάννη είχε συνάντηση με έναν από τους διασημότερους πλέον γερμανούς πολιτικούς στην Ελλάδα: τον εντεταλμένο της Άνγκελα Μέρκελ για την ελληνογερμανική συνεργασία σε θέματα αυτοδιοίκησης Χανς-Γιόαχιμ Φούχτελ. «Τη λέω Όλγα, επειδή δεν μπορώ να συγκρατώ στη μνήμη μου τα μακροσκελή ελληνικά επώνυμα» δήλωσε στην κοινή συνέντευξη τύπου που επακολούθησε ο κ.Φούχτελ. Αυτό βοηθάει τη συζήτηση, πρόσθεσε. Κι αυτή περιστράφηκε γύρω από την, όπως την ονόμασε, «πολιτική των κουτιών», ήτοι από ένα σύστημα θεμάτων (το λεγόμενο δομοστοιχείο « τουρισμός») που παριστάνεται σχηματικά με «κουτιά» και βοηθητικά «συρτάρια κουτιών».

Ένα παράδειγμα: Εάν το κύριο θέμα-κουτί είναι γερμανικές «Φιλαρμονικές», που προσφέρονται να δώσουν συναυλίες στην Ελλάδα, τα συρτάρια-εργαλεία είναι κατά σειρά: Πρώτον, «Προσφορά» και «Ζήτηση» για τις συναυλίες, δεύτερον «Ιαματικά Λουτρά», «Θαλάσσιος Τουρισμός», «Ποδηλατοτουρισμός», κλπ. ως χώροι τέλεσης των συναυλιών, και τρίτον «επαφές» και «ενημερωτικό υλικό» για τη σωστή διοργάνωση τους.

Η «Όλγα» παρακολουθούσε ανέκφραστη τις εξηγήσεις του, οι παριστάμενοι δημοσιογράφοι απέφευγαν να ρωτήσουν, για το πώς, για παράδειγμα, θα μπορεί να συνοδεύει η Φιλαρμονική της Στουτγάρδης, μια ομάδα ποδηλατοτουριστών.

Στη συνέχεια έγινε πάντως σαφές, ότι ο κ.Φούχτελ δεν εννοούσε Φιλαρμονικές, αλλά απλές μουσικές μπάντες – των δήμων, ή διάφορων οργανώσεων. «Τρεις τέτοιες μπάντες που στάλθηκαν φέτος στην Ελλάδα έγιναν δεκτές με ενθουσιασμό» είπε. «Και γυρίζοντας στην πατρίδα έκαναν καλή προφορική προπαγάνδα για τους Έλληνες». Η εκλογική του περιφέρεια (σ.σ.: στο κρατίδιο Βάδη-Βυρτεμβέργη), ανακοίνωσε, σχεδιάζει να στείλει το 2013 οχτώ τέτοιες μπάντες στην Ελλάδα. Και αυτό, άφησε να εννοηθεί, δεν είναι παρά μόνο η αρχή. «Τέτοιες αποστολές βελτιώνουν σοβαρά το τουριστικό κλίμα» τόνισε.

Παράλληλα, ο κ.Φούχτελ προωθεί και την επαγγελματική επιμόρφωση των νεαρών Ελλήνων σε γερμανικές σχολές και επιχειρήσεις. «Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η στοιχειώδης γνώση της γερμανικής γλώσσας» είπε. «Οι νεαροί Έλληνες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το δωρεάν πρόγραμμα εκμάθησης των γερμανικών ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ, που προορίζεται για νέες και νέους από τις υπερχρεωμένες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου» είπε. Στη συνέχεια θα μπορούσαν να ασκήσουν ένα εποχικό επάγγελμα, παράδειγμα στον τουρισμό, και να φοιτούν παράλληλα σε μια επαγγελματική σχολή. Αυτό δεν θα πρόσφερε μόνο στους ίδιους πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες, αλλά και μεγάλη ανάσα στη γερμανική τουριστική βιομηχανία, που κατά τη διάρκεια της σεζόν έχει έλλειψη εκπαιδευμένων υπαλλήλων. Η προϋπόθεση γι’ αυτό βέβαια, πρόσθεσε, είναι ότι η επιτροπή προϋπολογισμού της γερμανικής Βουλής θα εγκρίνει το πρόγραμμα των 40 εκατομμυρίων ευρώ.

Η ελληνική αντιπροσωπεία έδειξε ικανοποιημένη από τις συνομιλίες στο Βερολίνο. «Αν ο κ.Φούχτελ γινόταν πιο συγκεκριμένος θα ήταν ακόμη καλύτερα» είπε μέλος της μην εννοώντας προφανώς την αποστολή Φιλαρμονικών.

Αλλά και η ίδια δεν είχε βάλει ψηλά τον πήχη. «Δεν έχουμε σκοπό να αλλάξουμε στρατηγική» είπε το ίδιο μέλος. «Αυτό θα σήμαινε και την αλλαγή υποδομών και πολλών άλλων, κάτι που δεν μπορούμε να κάνουμε σήμερα».

Το αποτέλεσμα είναι, ότι δεν έχει αλλάξει ούτε η ρητορική της. Η κ.Κεφαλογιάννη επανέλαβε στο Βερολίνο σχεδόν αυτολεξεί τα περί «νέων προϊόντων» (π.χ. ιαματικός τουρισμός) και επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν που είχαν κατά καιρούς πει και ο προκάτοχός της, και ο προκάτοχος του προκατόχου της, και πάει λέγοντας. Μόνο που αυτή το είπε απλά, χωρίς έπαρση και στόμφο. Κι αυτό, επειδή δεν κουράζει, ήταν μια καλή διαφημιστική αρχή για το 2013.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk