Καβγάς για το «ελληνικό προϊόν»

Σε επιχειρηματική σύγκρουση χαμηλής κλίμακας, τουλάχιστον προς το παρόν, εξελίσσεται η προσπάθεια του υπουργείου Ανάπτυξης να θεσμοθετήσει και να προωθήσει στην αγορά το σήμα του «ελληνικού προϊόντος». Σε μια περίοδο που ένας ιδιότυπος «καταναλωτικός εθνικισμός» γίνεται όλο και πιο ορατός στις εκδηλώσεις των πολιτών, κυρίως στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, αρκετές κυρίως μεσαίου μεγέθους ελληνικές βιομηχανικές και τυποποιητικές εταιρείες θεωρούν ότι η αναγραφή του σήματος στις συσκευασίες των προϊόντων τους θα ενισχύσει τη θέση τους στην αγορά.

Σε επιχειρηματική σύγκρουση χαμηλής κλίμακας, τουλάχιστον προς το παρόν, εξελίσσεται η προσπάθεια του υπουργείου Ανάπτυξης να θεσμοθετήσει και να προωθήσει στην αγορά το σήμα του «ελληνικού προϊόντος». Σε μια περίοδο που ένας ιδιότυπος «καταναλωτικός εθνικισμός» γίνεται όλο και πιο ορατός στις εκδηλώσεις των πολιτών, κυρίως στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, αρκετές κυρίως μεσαίου μεγέθους ελληνικές βιομηχανικές και τυποποιητικές εταιρείες θεωρούν ότι η αναγραφή του σήματος στις συσκευασίες των προϊόντων τους θα ενισχύσει τη θέση τους στην αγορά.
Δεδομένου μάλιστα ότι σε όλους σχεδόν τους κλάδους παραγωγής και τυποποίησης – ίσως εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων – δραστηριοποιούνται πολυεθνικοί όμιλοι, είναι προφανές ότι για τις ελληνικές επιχειρήσεις το ελληνικό σήμα στις συσκευασίες θεωρείται συγκριτικό πλεονέκτημα στον ούτως ή άλλως έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί στην αγορά. Στην προκειμένη όμως περίπτωση σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμα το κριτήριο με το οποίο θα προσδιορίζεται ένα προϊόν ως ελληνικό και θα έχει το αντίστοιχο σήμα.
Από την πλευρά τους αρκετές ελληνικές βιομηχανίες και επιχειρήσεις επεξεργασίας και τυποποίησης θεωρούν πως το πλέον ασφαλές κριτήριο δεν μπορεί να είναι παρά το κριτήριο της ιδιοκτησίας, αν δηλαδή ο ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης είναι ελληνική εταιρεία ή κάποιος πολυεθνικός όμιλος. Ως επιχείρημα σε αυτή την περίπτωση διατυπώνεται το γεγονός ότι τα κέρδη παραμένουν στην ελληνική αγορά, επενδύονται εκ νέου και η επιχείρηση δεν φεύγει ή δεν μπορεί να φύγει από την Ελλάδα.
Οι υποστηρικτές αυτής της θέσης, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, δεν εξετάζουν αν για παράδειγμα οι πρώτες ύλες είναι εισαγόμενες ή εγχώριες. Και προσθέτουν ότι αυτές οι επιχειρήσεις θέλουν το ελληνικό σήμα με κριτήριο την ιδιοκτησία για να το χρησιμοποιήσουν στον εσωτερικό ανταγωνισμό και όχι στις διεθνείς αγορές.
Την αντίθετη άποψη εκφράζουν κυρίως οι πολυεθνικοί όμιλοι που διαθέτουν παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα, οι οποίοι θεωρούν ότι το σήμα θα πρέπει να το κατέχουν όσα προϊόντα παράγονται στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως ποια εθνικότητα έχουν οι εταιρείες.
Στις πρώτες συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της Επιτροπής του Ελληνικού Σήματος που έχει συσταθεί στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, πρόεδρος είναι ο γενικός γραμματέας κ. Στ. Κομνηνός, φάνηκαν οι διαφορετικές προσεγγίσεις και το θέμα έφτασε στον υφυπουργό κ. Αθ. Σκορδά.

Η εθνικότητα της ιδιοκτησίας
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες ορισμένοι επιχειρηματίες προσέφυγαν στον κ. Σκορδά ζητώντας του μετ’ επιτάσεως να θεσπιστεί ως κριτήριο η εθνικότητα της ιδιοκτησίας. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τον κ. Ι. Μαρλαφέκα – στην οικογένεια Μαρλαφέκα ανήκουν τα αναψυκτικά Λουξ που κατέχουν τη δεύτερη θέση στην ελληνική αγορά, έχοντας δυναμική ανάπτυξη στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας -, τον κ. Ι. Χήτο, στην οικογένεια Χήτου ανήκει το νερό Ζαγόρι, ενώ ο ίδιος σε συνεργασία με τον κ. Η. Γκρέκο έχουν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια τη ζυθοποιία που παράγει την μπύρα Fix, η εμπορική πορεία της οποίας ξεπέρασε τις αισιόδοξες προβλέψεις των ιδιοκτητών της στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Επίσης με τον υφυπουργό Ανάπτυξης συναντήθηκαν οι αδελφοί Πιστιόλα, στους οποίους ανήκει η εταιρεία Agrino – Πιστιόλας ΑΕ, η σημαντικότερη ελληνική βιομηχανία επεξεργασίας και τυποποίησης οσπρίων που διαθέτει δύο εργοστάσια, στο Αγρίνιο και στη Θεσσαλονίκη, καθώς και εκπρόσωποι της οικογένειας Καλλιμάνη, που αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία επεξεργασίας και τυποποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων της ελληνικής αγοράς.
Και ενώ στην αγορά οι επιχειρήσεις διαγκωνίζονται αναμένοντας την έκδοση του σήματος, στο υπουργείο Ανάπτυξης το θέμα φαίνεται να έχει «παγώσει» έπειτα από την παρέμβαση των ελλήνων επιχειρηματιών στον υφυπουργό. Και τούτο παρά το ενδιαφέρον που επιδεικνύει ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Κ. Χατζηδάκης. Οπως αναφέρει σε δήλωσή του προς «Το Βήμα» ο κ. Κ. Νικολούτσος, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας και μέλος της επιτροπής, «για ανεξήγητο λόγο οι εργασίες της επιτροπής έχουν σταματήσει κι η επιτροπή έχει να συνεδριάσει από τον περασμένο Αύγουστο. Παρ’ ότι προσέφυγα στον υφυπουργό, τον κ. Σκορδά, δεν κατόρθωσα ακόμα να επικοινωνήσω μαζί του».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk