Χάθηκε μια ευκαιρία για την ΕΕ

Η Ανγκελα Μέρκελ βρέθηκε στο επίκεντρο της κριτικής του γερμανικού τύπου τις προηγούμενες ημέρες για δύο λόγους. Η «Frankfurter Allgemeine Zeitung» κατηγόρησε τη γερμανίδα καγκελάριο ότι «άργησε να επισκεφθεί την Ελλάδα». Η διάλυση του αρραβώνα όμως μεταξύ της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής EADS και της βρετανικής BAE προκάλεσε περισσότερα και ακόμη πιο αιχμηρά σχόλια.

Η Ανγκελα Μέρκελ βρέθηκε στο επίκεντρο της κριτικής του γερμανικού τύπου τις προηγούμενες ημέρες για δύο λόγους. Η «Frankfurter Allgemeine Zeitung» κατηγόρησε τη γερμανίδα καγκελάριο ότι «άργησε να επισκεφθεί την Ελλάδα». Η διάλυση του αρραβώνα όμως μεταξύ της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής EADS και της βρετανικής BAE προκάλεσε περισσότερα και ακόμη πιο αιχμηρά σχόλια.
Η προαναγγελθείσα προ ενός μηνός συγχώνευση των δύο κολοσσών είχε δημιουργήσει κλίμα ευφορίας σε Βερολίνο, Παρίσι και Λονδίνο, καθώς διαφαινόταν η προοπτική ανάδυσης ενός ευρωπαϊκού αντίπαλου δέους στην αμερικανική Boeing.
Το αδιέξοδο όμως προκάλεσε αντιστοίχως βαθιά απογοήτευση στον γερμανικό τύπο που χαρακτήρισε (σχεδόν στο σύνολό του) την κατάληξη «μια πολύ μεγάλη ευκαιρία που χάθηκε για την Ευρώπη».
Τα σημεία σύγκρουσης
Τα μερίδια συμμετοχής των τριών χωρών στον μελλοντικό όμιλο, η εξασφάλιση των θέσεων εργασίας αλλά και η επιλογή έδρας αποτέλεσαν τα μεγαλύτερα σημεία σύγκρουσης στις τριμερείς διαπραγματεύσεις. Η γερμανική «Suddeutsche Zeitung» προσθέτει χαρακτηριστικά ότι «ένας Γερμανός υποχώρησε μπροστά στους Γερμανούς». Το όραμα του επικεφαλής της EADS Τομ Εντερς για μια μεγάλη αλλά ανεξάρτητη από τον κρατικό εναγκαλισμό (Γερμανίας και Γαλλίας) εταιρεία ηττήθηκε πράγματι από τις γερμανικές ενστάσεις. Εκτός από το γερμανικό «nein» στον «γάμο» ωστόσο υπήρξε και το γαλλικό «non».
Διότι η Γαλλία ήταν αυτή που διεκδίκησε μερίδιο συμμετοχής μεγαλύτερο του 9% που είχε συμφωνηθεί (για Γαλλία και Γερμανία) στις 5 Οκτωβρίου. Από την άλλη πλευρά το Λονδίνο επέμεινε στις δικές του αγκυλώσεις προκρίνοντας τη μικρότερη δυνατή συμμετοχή των κυβερνήσεων στον όμιλο. Το Παρίσι δεν έκρυψε την πρόθεσή του να διεκδικήσει στο άμεσο μέλλον μεγαλύτερη συμμετοχή στο σχήμα EADS – BAE. Αυτό θα γινόταν πιθανότατα με την εξαγορά του μεριδίου, 7%, του γαλλικού ομίλου Lagardere στην EADS καθιστώντας το γαλλικό κράτος μεγαλομέτοχο με μερίδιο 16,5% στον ενοποιημένο όμιλο. Η Γερμανία δεν έδειξε την παραμικρή πρόθεση να μιμηθεί τη γαλλική «μεγαλομανία». Αλλωστε για να αποκτήσει μερίδιο 9% το Βερολίνο θα έπρεπε προηγουμένως να δαπανήσει 6 δισ. ευρώ για την εξαγορά της συμμετοχής της αυτοκινητοβιομηχανίας Daimler.
Αγκάθι η έδρα
Εκτός από τις ισορροπίες δυνάμεων και οι γεωστρατηγικές επιλογές αποδείχθηκαν ανυπέρβλητα εμπόδια στις προπαρασκευαστικές συζητήσεις Γαλλίας και Γερμανίας. Η δυσάρεστη εμπειρία της σύμπραξης δύο γαλλογερμανικών φαρμακοβιομηχανιών από τις οποίες προήλθε ο όμιλος Sanofi Aventis υπήρξε καταλυτική για το Βερολίνο. Η γερμανική πλευρά φοβήθηκε ότι θα επαναληφθεί το ίδιο σενάριο με αποτέλεσμα να θυσιαστούν γερμανικές θέσεις εργασίας προς όφελος της Γαλλίας. Η προοπτική αυτή μαζί με την πιθανολογούμενη εγκατάσταση του αεροναυπηγικού κολοσσού σε γαλλικό έδαφος θεωρήθηκαν «καταστρεπτική επιλογή» με όρους πολιτικού κόστους για τη Μέρκελ εν όψει των επικείμενων βουλευτικών εκλογών στη χώρα.
Για τον βρετανικό «Guardian» η γερμανίδα καγκελάριος επέλεξε έναν πλήρως υπονομευτικό ρόλο στέλνοντας «τρίτης κατηγορίας» τεχνοκράτες να διαπραγματευτούν τη συγχώνευση, προτάσσοντας ταυτόχρονα «φιλοσοφικού επιπέδου» προβληματισμούς. Σε κάθε περίπτωση η αποτυχία σχηματισμού ενός πανευρωπαϊκού ομίλου στην αμυντική βιομηχανία «συνιστά αποτυχία για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές», όπως σημειώνει η γερμανική «Die Welt».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk