Βίοι αντίθετοι στην ελληνική βιομηχανία

Η οικονομική κρίση ανακάτεψε την τράπουλα της ελληνικής αγοράς. Ηλθαν τα πάνω κάτω. Επιχειρήσεις που ως το 2008 βρίσκονταν στο απόγειο της διαδρομής τους καταρρέουν, άλλες βρήκαν εγκαίρως τον δρόμο των ξένων αγορών και κατορθώνουν να «ανασαίνουν», άλλες βαδίζουν επί ξυρού ακμής κι άλλες συνεχίζουν να κερδίζουν. Υπάρχουν κλάδοι που έχουν πληγεί σημαντικά και άλλοι που δείχνουν – αναμενόμενο – σοβαρή ανθεκτικότητα. «Το Βήμα» παρουσιάζει δύο μάλλον χαρακτηριστικές περιπτώσεις ελληνικών βιομηχανιών που διάγουν βίους αντίθετους.

Η οικονομική κρίση ανακάτεψε την τράπουλα της ελληνικής αγοράς. Ηλθαν τα πάνω κάτω. Επιχειρήσεις που ως το 2008 βρίσκονταν στο απόγειο της διαδρομής τους καταρρέουν, άλλες βρήκαν εγκαίρως τον δρόμο των ξένων αγορών και κατορθώνουν να «ανασαίνουν», άλλες βαδίζουν επί ξυρού ακμής κι άλλες συνεχίζουν να κερδίζουν. Υπάρχουν κλάδοι που έχουν πληγεί σημαντικά και άλλοι που δείχνουν – αναμενόμενο – σοβαρή ανθεκτικότητα. «Το Βήμα» παρουσιάζει δύο μάλλον χαρακτηριστικές περιπτώσεις ελληνικών βιομηχανιών που διάγουν βίους αντίθετους.
Η μία ανήκει στον χώρο των τροφίμων, σε μια αγορά που θεωρείται από τις πιο ανθεκτικές στην κρίση και έχει σημειώσει τις μικρότερες απώλειες. Πρόκειται για τη βιομηχανία ζυμαρικών Μέλισσα – Κίκιζας ΑΕ, η οποία αν και ο κλάδος των ζυμαρικών έχει υποστεί τρομακτικές επιπτώσεις από την ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καταφέρνει και αναπτύσσεται ανοίγοντας νέες αγορές στο εξωτερικό.
Η άλλη είναι η βιομηχανία επίπλων Sato, η οποία προσφάτως έκανε αίτηση υπαγωγής της στις προστατευτικές διατάξεις του άρθρου 99. Ο κλάδος των επίπλων έχει υποστεί ίσως τις μεγαλύτερες απώλειες από την κρίση – ούτως ή άλλως τον συμπαρέσυρε η κατάρρευση της οικοδομικής και εν γένει κατασκευαστικής δραστηριότητας. Η αδυναμία της να προσαρμοστεί γρήγορα στα νέα δεδομένα και ο υψηλός δανεισμός, παρακαταθήκη από τα χρόνια της ανάπτυξης, την οδήγησαν σε αδιέξοδο.

Τα ζυμαρικά Μέλισσα κατακτούν τις ξένες αγορές
Από εξαγωγές το 25% των πωλήσεων της εταιρείας

Πολύ πριν από την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης, η αγορά των ζυμαρικών πέρασε μεγάλους κλυδωνισμούς, όταν χρόνο με τον χρόνο έκαναν μαζικά την εμφάνισή τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αλλες εταιρείες έκλεισαν και άλλες πουλήθηκαν. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατόρθωσαν να αποκτήσουν το περίπου 40% της αγοράς. Η βιομηχανία ζυμαρικών Μέλισσα της οικογένειας Κίκιζα, η μία εκ των δύο που διατηρήθηκε στη αγορά – η άλλη είναι η Mίσκο του ομίλου Barilla – πολύ πριν από το 2008 δεν πέρασε ευχάριστες ημέρες, αλλά όσα έκαναν οι άλλες εταιρείες μετά την εκδήλωση της κρίσης, η διοίκηση της εταιρείας είχε βρεθεί στην ανάγκη να τα κάνει μερικά χρόνια νωρίτερα. Οπως επί παραδείγματι, η έμφαση την οποία έδωσε στην εξαγωγική της δραστηριότητα. Και ως τώρα έφερε σημαντικά αποτελέσματα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η ελληνική βιομηχανία ελέγχει το 5% της πολωνικής αγοράς – βρίσκεται πλέον στη δεύτερη θέση – και η παρουσία της χρονολογείται από το 1993 ή το 15% της βουλγαρικής ή το 25% της κυπριακής αγοράς.
Δεν είναι βέβαιο αν η φιλοδοξία ή η ανάγκη έχει οδηγήσει την οικογένεια Κίκιζα στην Ασία. Αν και αυτό έχει μικρή σημασία. Το σημαντικό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι όπως λέει μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Αλ. Κίκιζας, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ότι «από το 2011 αρχίσαμε εξαγωγές στην Κίνα, είναι βέβαια ακόμη μικρές οι ποσότητες, αλλά οι όγκοι όλο και αυξάνονται και ως τον Δεκέμβριο θα φύγουν τα πρώτα φορτία και για την Ινδία». Οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν σήμερα ποσοστό μεγαλύτερο από το 25% των ετήσιων πωλήσεων και φιλοδοξεί στα αμέσως επόμενα χρόνια να αυξηθεί σημαντικά. Ηδη εξάγει τα προϊόντα της σε 35 ξένες αγορές.
Οσον αφορά τα ζυμαρικά, βασικό είδος διατροφής και χαμηλής τιμής, σε αυτή την περίοδο δεν μειώθηκε η κατανάλωσή τους, αλλά επηρεάζεται άμεσα από τις διακυμάνσεις στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων. Οπως αναφέρει ο κ. Κίκιζας στη διάρκεια των τριών τελευταίων μηνών η τιμή του σκληρού σίτου αυξήθηκε από 40% ως 50% και δεδομένου ότι δεν υπάρχουν περιθώρια ανατιμήσεων, η αύξηση του κόστους επιβαρύνει την ούτως ή άλλως χαμηλή κερδοφορία της. Και τούτο παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις εφέτος θα πλησιάσουν τα 70 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά περίπου 3% – είναι προφανές ότι η αύξηση του όγκου τους είναι μεγαλύτερη, αφού λόγω των ειδικών συνθηκών η κατανάλωσή τους έχει αυξηθεί.
Στην εσωτερική αγορά η Μέλισσα διατηρεί μερίδιο περίπου 33% ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να διατηρούν την ηγεμονική τους πρώτη θέση που κυμαίνεται από 35% ως και 40%. Οπως εξηγεί ο κ. Κίκιζας, η εταιρεία λόγω της άσχημης κατάστασης που επικρατεί στην ελληνική αγορά και προκειμένου να μειώσει όσο είναι δυνατόν τις επισφάλειες, έχει περιορίσει το δίκτυο διανομής των προϊόντων της, όπως έχουν κάνει κι άλλες μεγάλες εταιρείες από τον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων. Παράλληλα προσφάτως ολοκλήρωσε ένα πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 20 εκατ. ευρώ που αφορούσε την παραγωγική επέκταση του μακαρονοποιίου στη Λάρισα – σήμερα η παραγωγική του δυναμικότητα ανέρχεται στους 90.000 τόνους ζυμαρικών από 50.000 τόνους.
Τεράστιες οι απώλειες στην αγορά επίπλου
Αίτηση για ένταξη στο άρθρο 99 υπέβαλε η Sato

Η αγορά του επίπλου από το 2009 ως και το 2012 έχασε περισσότερο από το 60% των πωλήσεων που είχε το 2008. Πολλές μικρές επιχειρήσεις έκλεισαν. Πρόκειται για τον κλάδο που έχει δεχθεί τις μεγαλύτερες συνέπειες της κρίσης. Ενας από τους βασικούς λόγους ήταν η κατάρρευση της οικοδομικής δραστηριότητας, η οποία και συμπαρέσυρε φυσικά και όλες τις συναφείς δραστηριότητες που έχουν αναφορά σε αυτήν. Η πρόσφατη αίτηση που υπέβαλε η Sato για την ένταξή της στην προστασία του άρθρου 99 ήταν αναμενόμενη. Η άλλοτε κραταιά βιομηχανία παραγωγής επίπλων που στην κορυφή της δόξας της το 2008 είχε πωλήσεις 104 εκατ. ευρώ και διέθετε παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα με δεκάδες καταστήματα και εκθέσεις, εκτός της Ελλάδος, στην Τουρκία και τη Γερμανία, στο πρώτο εξάμηνο του 2012 έγινε «φάντασμα του εαυτού της». Οι πωλήσεις της με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία ήταν μόλις 5,1 εκατ. ευρώ.
Η οικογένεια Θεοδωρίδη για αρκετές δεκαετίες και ειδικά στη διάρκεια των δύο τελευταίων κατόρθωσε να κυριαρχήσει στην αγορά, να διαμορφώσει νέες τάσεις, να τοποθετήσει τα προϊόντα τους σε χιλιάδες γραφεία και κατοικίες. Ολα αυτά όμως χρειάστηκαν κεφάλαια, τα οποία αντλήθηκαν κατά κύριο λόγο από τις τράπεζες. Στο τέλος του 2011 το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας είχε ανέλθει στα 76 εκατ. ευρώ, και από αυτά τα περίπου 50 εκατ. ευρώ ήταν τραπεζικός δανεισμός, εκ των οποίων τα περίπου 42 εκατ. ευρώ ήταν βραχυπρόθεσμος δανεισμός. Το αδιέξοδο ήταν προφανές.
Εφέτος μάλιστα το πρώτο εξάμηνο του χρόνου ήταν τραγικό. Η αγορά συρρικνώθηκε κατά 20% (πέρυσι κατά 18%) και ο ανταγωνισμός όσων απέμειναν έγινε ακόμη πιο σκληρός. Η βιομηχανία επίπλου βούλιαξε. Γνωστοποιώντας την απόφασή της για την ένταξη στο άρθρο 99 με μια τυπική ανακοίνωση η διοίκηση της εταιρείας δήλωσε πως «η ενέργεια αυτή κρίνεται απαραίτητη για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της εταιρείας με στόχο την εξοικονόμηση ρευστότητας και την υλοποίηση του αναπτυξιακού της προγράμματος, στο πλαίσιο της δυσμενούς κατάστασης, την οποία διανύει η ελληνική οικονομία». Η τύχη της τελευταίας της προσπάθειας θα κριθεί στις 31 Ιανουαρίου 2013.
Ολα της τα μεγέθη εφέτος – και όχι μόνο – συνηγορούν στο γεγονός ότι αυτή η απόφασή της ήταν μονόδρομος. Στο πρώτο εξάμηνο του 2012 η ζημιά ανήλθε στα 7,5 εκατ. ευρώ, οι πωλήσεις της στα 5,1 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 61% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και τα ebitda ήταν αρνητικά κατά 3,8 εκατ. ευρώ. Το 2011 οι ζημιές της ανήλθαν στα 17,9 εκατ. ευρώ με πωλήσεις 24 εκατ. ευρώ και το 2010 οι ζημιές της ήταν 17,3 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, οι παρατηρήσεις των ορκωτών λογιστών ήταν εξαιρετικά σαφείς «αυτές οι συνθήκες, σε συνδυασμό με τη μη ικανοποίηση ορισμένων χρηματοοικονομικών όρων συναφθέντων ομολογιακών δανείων, όπως αναφέρεται στη σημείωση 9 των ενδιάμεσων οικονομικών καταστάσεων, υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας που μπορεί να εγείρει σημαντική αμφιβολία για την ικανότητα της εταιρείας να συνεχίσει απρόσκοπτα τη δραστηριότητά της».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk