Η μαγεία της Polaroid

Όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1972 η φωτογραφική μηχανή Polaroid SX-70 ήταν ένα γκάτζετ από το μέλλον, μια υπόσχεση ενός θαυμαστού καινούριου κόσμου, όπου οι τεχνολογίες αιχμής θα γέμιζαν τη ζωή μας με μικρά καθημερινά θαύματα. Όπως για παράδειγμα το να τραβάς μια φωτογραφία και ύστερα από λίγα λεπτά να τη βλέπεις να εμφανίζεται ως δια μαγείας στο λευκό τετράγωνο φωτογραφικό χαρτί που έβγαζε η μηχανή με κάθε πάτημα. Σήμερα η μηχανή και η τεχνολογία της αποτελούν μουσειακά αντικείμενα και η εταιρεία Polaroid έχει σταματήσει να παράγει το ειδικό φιλμ, έχοντας χάσει τη μάχη απέναντι στην ψηφιακή απεικόνιση.

Όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1972 η φωτογραφική μηχανή Polaroid SX-70 ήταν ένα γκάτζετ από το μέλλον, μια υπόσχεση ενός θαυμαστού καινούριου κόσμου, όπου οι τεχνολογίες αιχμής θα γέμιζαν τη ζωή μας με μικρά καθημερινά θαύματα. Όπως για παράδειγμα το να τραβάς μια φωτογραφία και ύστερα από λίγα λεπτά να τη βλέπεις να εμφανίζεται ως δια μαγείας στο λευκό τετράγωνο φωτογραφικό χαρτί που έβγαζε η μηχανή με κάθε πάτημα. Σήμερα η μηχανή και η τεχνολογία της αποτελούν μουσειακά αντικείμενα και η εταιρεία Polaroid έχει σταματήσει να παράγει το ειδικό φιλμ, έχοντας χάσει τη μάχη απέναντι στην ψηφιακή απεικόνιση.

Για πολλούς η Polaroid ήταν η Apple της εποχής της και ο ιδρυτής της ο Έντουιν Λαντ ο πρόγονος του Στιβ Τζομπς. Ο θρύλος θέλει τον Λαντ να συλλαμβάνει την ιδέα για τη μηχανή ένα πρωί που η μικρή του κόρη ρωτούσε επίμονα «για ποιον λόγο δεν μπορώ να δω τις φωτογραφίες που βγάζει ο μπαμπάς ΤΩΡΑ;».

Σε ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Στιγμιαίο: Η ιστορία της Polaroid», ο αμερικανός δημοσιογράφος Κρίστοφερ Μπονάνος καταγράφει την άνοδο και την παρακμή μιας εταιρείας και ενός μέσου, το οποίο όχι και πολλά χρόνια πριν είχε εμπνεύσει καλλιτέχνες και απλούς λάτρεις της φωτογραφίας.

Όπως για παράδειγμα τον Ρίτσαρντ Άβεντον, που σε ένα ταξίδι του στο Αιγαίο το 1973 εντυπωσίαζε τους φίλους του με μία μηχανή Polaroid που του είχε παραχωρήσει η εταιρεία για να πειραματιστεί με αυτή. Η εταιρεία είχε επίσης παραχωρήσει δωρεάν μηχανές και φιλμ σε μία σειρά άλλων καλλιτεχνών όπως ο Άντι Γουόρχολ, ο Ντέιβιντ Χόκνυ, ο Ρόμπερτ Μάπλεθορπ και φωτογράφους όπως ο Άνσελμ Άνταμς και ο Γουόκερ Ίβανς με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα εντυπωσιακό σε όγκο καλλιτεχνικό έργο σε μορφή Polaroid.

Ο Γουόρχολ λάτρευε την αμεσότητά της και ο Μάπλεθορπ το γεγονός ότι η μηχανή του επέτρεπε να αποθανατίζει τα τολμηρά του θέματα χωρίς να χρειάζεται να τα εμφανίσει σε κάποιο εργαστήριο. Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι γνώρισαν τον Λαντ τον περιγράφουν σαν έναν άνθρωπο που όχι μόνο μπορούσε να δει το μέλλον, αλλά και να το κάνει πραγματικότητα στο παρόν.

«Ο Λαντ και ο Τζομπς ήταν και οι δύο αποφασισμένοι να κάνουν το τελικό προϊόν τέλειο. Εργάζονταν και οι δύο σαν τρελοί. Πίστευαν ότι πραγματικά θα μπορούσαν να στήσουν μια επιτυχημένη επιχείρηση στο σημείο όπου η επιστήμη και η τεχνολογία συναντούν τις καλές τέχνες. Και τέλος είχαν και οι δύο την ακλόνητη πεποίθηση ότι αν δημιουργήσεις ένα καταπληκτικό προϊόν που το κοινό δεν έχει ξαναδεί τότε το μάρκετιν και η διαφήμιση γίνονται μόνα τους. Ο Λαντ είχε κάποτε εκφράσει την άποψη ότι «διαφήμιση χρειάζεσαι μόνο όταν το προϊόν σου δεν είναι καλό», σημειώνει ο Μπονάνος.

Όμως ακόμα και τα πιο τέλεια γκάτζετ παίρνουν κάποια στιγμή τον δρόμο για το «νεκροταφείο των επιτευγμάτων», για τα μουσεία ή για την «αποθήκη» της μνήμης, εκεί που στοιβάζονται οι αναμνήσεις από τα «θαύματα» του παρελθόντος. Η εταιρεία κήρυξε πτώχευση το 2001.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Μυστικά και ψέματα Οι περισσότεροι θα περάσουν τις ημέρες και νύχτες των Χριστουγέννων στην Αθήνα με παρουσίες σε διακριτικά ιδιωτικά δείπνα αλλά... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk