Σε «πάγωμα» οδηγούνται τα νέα μεγάλα έργα

Σε «de facto» πάγωμα οδηγούνται τα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα της τρίτης γενιάς, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, καθώς το κακό οικονομικό περιβάλλον και η «ανομβρία» των τραπεζών απομακρύνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθιστώντας προς στιγμήν αδύνατη τη χρηματοδότησή τους

Σε «de facto» πάγωμα οδηγούνται τα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα της τρίτης γενιάς, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, καθώς το κακό οικονομικό περιβάλλον και η «ανομβρία» των τραπεζών απομακρύνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθιστώντας προς στιγμήν αδύνατη τη χρηματοδότησή τους.

Ετσι, ο νέος κύκλος έργων υποδομής, που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί με συμβάσεις παραχώρησης και περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας, την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας και τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Υλίκη – Θήβα, φαίνεται να οδηγείται σε αναστολή μέχρι νεωτέρας, «εκτός εάν συμβεί κάποιο θαύμα» τονίζουν πηγές με γνώση της υπόθεσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το υπουργείο Υποδομών εξετάζει να δοθεί έμφαση στα ήδη προγραμματισμένα δημόσια έργα, όπως π.χ. ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο αυτοκινητόδρομος Ακτιο – Αμβρακία ή το μετρό της Θεσσαλονίκης και στη σωτηρία των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, τέσσερις εκ των οποίων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης.
Αν και κύκλοι του υπουργείου διαψεύδουν τις συγκεκριμένες πληροφορίες, σημειώνοντας ότι «κυνηγάμε όλα τα έργα, ένα προς ένα» και χαρακτηρίζουν «ώριμες τις συνθήκες για να δημοπρατηθούν κάποιες από τις νέες συμβάσεις παραχώρησης», εν τούτοις παραδέχονται ότι η καθυστέρηση ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και η έλλειψη ρευστότητας τα καταδικάζουν στο να μείνουν στις μακέτες.
Ηδη, όπως διακρίνουν έμπειροι κύκλοι της αγοράς, η πρώτη αλλαγή «γραμμής» σημειώθηκε την Πέμπτη, όταν ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι εξετάζεται το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ, να μη γίνει όπως έχει προγραμματιστεί, δηλαδή με σύμβαση παραχώρησης, αλλά να ενταχθεί σε μία συστάδα αεροδρομίων, που βαίνουν προς αποκρατικοποίηση. Σημειωτέον ότι αρκετοί υποψήφιοι παραχωρησιούχοι του έργου ζητούσαν την ένταξη όλων των αεροδρομίων της Κρήτης στην ίδια παραχώρηση.
Αν και ο κ. Χατζηδάκης αρνήθηκε οποιονδήποτε σχετικό συσχετισμό, εν τούτοις τόνισε ότι η όποια απόφαση θα εξαρτηθεί από το πού θα καθίσει η «μπίλια» του μακροοικονομικού περιβάλλοντος της χώρας. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες με βαθιά γνώση των έργων, η συμβασιοποίηση της ένταξης του Καστελίου μέσα σε μία συστάδα αεροδρομίων με στόχο την παραχώρηση, θα χρειαστεί ως και δύο χρόνια νομικής και οικονομικής επεξεργασίας, δηλαδή θα μπορεί να είναι έτοιμη γύρω στο 2015.
Παράλληλα, ως φαίνεται, στην «ξέρα» του υψηλού συντελεστή ρίσκου της χώρας οδεύουν και κάποιες, κατά τα άλλα, βιώσιμες συμβάσεις παραχώρησης, όπως ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Υλίκη – Θήβα (προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ) και η ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ), καθώς παρ’ όλο που πρόθεση του υπουργείου είναι να επαναδημοπρατήσει τα έργα προσεχώς, εν τούτοις η αγορά είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική, λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος. Μετά βεβαιότητας σε δεύτερη μοίρα θα περάσει και η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας (προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ), έργο χρήσιμο, αλλά εποχικού χαρακτήρα, εκτιμούν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk