Τα δύο πρόσωπα του Νίκου Καρβέλα

Aτίθασο νιάτο

Μια κυριακή ο οδοντοτεχνίτης μπαμπάς τον πήρε στο εργαστήριό του για να του φτιάξει το εκμαγείο του προσώπου του. Ο μικρός Νίκος, όμως, δεν άντεξε τον γύψο, που εν τω μεταξύ είχε στεγνώσει στο πρόσωπό του και άρχισε να τον τραβά, χωρίς να καταφέρνει να τον ξεκολλήσει από πάνω του. Ο πατέρας του, τρομαγμένος, πήρε μια βαριοπούλα και τον χτύπησε στο κεφάλι προκειμένου να σπάσει το καλούπι. «Από εκεί μπορεί να μου ’μεινε» λέει σήμερα ο Νίκος Καρβέλας, όταν θυμάται εκείνο το περιστατικό από τα παιδικά του χρόνια. Ισως και να μην πρόκειται για μια τόσο απίθανη εξήγηση…

Η λέξη που τον χαρακτηρίζει είναι ατίθασος. Στα 17 του ξύπνησε σε ένα πεζοδρόμιο, χτυπημένος από έναν μπετατζή για τα μάτια μιας γυναίκας, και, μολονότι στη θητεία του στα θρανία είχε αλλάξει οκτώ σχολεία, κατάφερε να περάσει στη Νομική Αθηνών. Το ευπρεπές κοστούμι δικηγόρου, φυσικά, δεν του ταίριαξε. Αποφάσισε, λοιπόν, να ασχοληθεί με την «υπεράσπιση» της μουσικής, ενίοτε και με την «καταδίκη» της.

Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι όταν κάθησε στο πιάνο για πρώτη φορά έγραψε κλασικίζουσα μουσική: «Με το καλημέρα σας παίζω Σοπέν» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά. Βέβαια, με τον Σοπέν από το «καλημέρα σας» πέρασε ευθύς στο «καληνύχτα σας», χωρίς να υπάρξει έστω ένα «εις το επανιδείν».

Πρόκειται, όμως, πραγματικά για έναν μουσικό χαμαιλέοντα: με την ίδια ευκολία που συνθέτει ροκ όπερες μπορεί να υπογράφει και σουξέ όπως «Ο κοντός με τη γραβάτα».

Μούσα του παραμένει η Αννα Βίσση. Η σχέση τους υπήρξε θυελλώδης. Οι θαμώνες της «Νεράιδας» θυμούνται τον νεαρό τότε Νίκο Καρβέλα να ανεβαίνει στην πίστα φορώντας μάσκα, να διακόπτει το πρόγραμμα και να της ζητάει να τον παντρευτεί, ύστερα από έναν μεγάλο καβγά τους. Καθώς τα γκαρσόνια τον απομάκρυναν, εκείνη απάντησε καταφατικά στην πρόταση. Πράγματι, ανέβηκαν τα σκαλιά της εκκλησίας, αλλά και της επιτυχίας, μεσουρανώντας και συστήνοντας στο ελληνικό κοινό ένα νέο είδος τραγουδιού: το περίφημο λαϊκοπόπ.

Σήμερα δεν αποτελεί έναν τυπικό 60άρη. Απόλυτα ευτυχισμένος στο πλευρό της Αννίτας Πάνια, νταντεύει τον τετράχρονο γιο τους Ανδρέα. Κανένα σύννεφο δεν σκιάζει τη γαλήνη του γάμου του με την ξανθή παρουσιάστρια. Είναι, άλλωστε, ηλίου φαεινότερον ότι ο ένας είναι πλασμένος για τον άλλον…

Χαμένο ταλέντο

«Ο υπουργός πολιτισμού, πώς τον λένε; θα έπρεπε να έχει έρθει σε αυτό το πράγμα που λέγεται “Μάλα” και υποτίθεται ότι ήταν ένα διαμάντι για αυτή τη χώρα, ήταν ένα λουλούδι μέσα σε αυτή την πόλη που δονείται από τα τσιφτετέλια. Θα έπρεπε ο υπουργός Πολιτισμού να έρθει και να μου σφίξει το χέρι». Ο Νίκος Καρβέλας έχει κάνει την παραπάνω δήλωση πριν από περίπου δέκα χρόνια. Το μέγεθος της έπαρσής του είναι τέτοιο, ώστε να φαντάζεται ότι ήταν επιβεβλημένο καθήκον του τότε υπουργού, Ευάγγελου Βενιζέλου, να πάει στο θέατρο και να παρακολουθήσει την Αννα Βίσση να ερμηνεύει τις μουσικές συνθέσεις του ως μια σιτεμένη εκδοχή της Αννας Φρανκ.

Το δυστύχημα της υπόθεσης, βέβαια, είναι ότι ο Νίκος Καρβέλας είναι ένας ιδιαίτερα έξυπνος άνθρωπος. Μάλιστα, ακριβώς στην ίδια συνέντευξη είχε παραδεχτεί ότι σπατάλησε το ταλέντο του αναλωμένος σε χασάπικα, τσιφτετέλια και ζεϊμπέκικα, φθάνοντας μάλιστα στο σημείο να χαρακτηρίσει τον εαυτό του «ακριβοπληρωμένη πόρνη».

Οντως, διαθέτει κάποιο είδος ταλέντου. Αν, όμως, πράγματι αυτό ήταν τόσο μεγάλο όσο θεωρεί ο ίδιος, θα τον οδηγούσε σε πολύ διαφορετικά μουσικά μονοπάτια. Ζώντας, άλλωστε, για μεγάλα διαστήματα στο Λονδίνο, είχε κάθε ευκαιρία να ανοίξει εκεί τα φτερά του και να κερδίσει τη διεθνή αποδοχή, κάτι που φυσικά δεν συνέβη.

Ετσι κι αλλιώς, κανείς δεν του επέβαλε τον δρόμο των εύπεπτων σουξέ. Μόνος του ετάχθη σε αυτόν τον σκοπό (;), φθάνοντας στο σημείο, όπως εικάζεται, να συνθέτει τα τραγούδια των περίφημων ταλέντων που αναδείκνυε η Αννίτα Πάνια μέσα από τις εκπομπές υποκουλτούρας που παρουσίαζε στο πάλαι ποτέ Alter. Ο ίδιος μπορεί να πίστευε ότι με αυτόν τον τρόπο υπονόμευε το σύστημα, στην πραγματικότητα ωστόσο το τροφοδοτούσε.

Πρόκειται, πάντως, για έναν δύσκολο άνθρωπο. Το 2000 ο Μάριος Φραγκούλης ένιωσε έντονα την οργή του όταν τόλμησε να αποχωρήσει την ώρα που εκείνος τραγουδούσε, με αποτέλεσμα να υποστεί ξυλοδαρμό. Μάλιστα, υπέβαλε μήνυση, αλλά τελικά οι δύο πλευρές ήρθαν σε συμβιβασμό μετά τη δημόσια συγγνώμη του συνθέτη. Ιστορική, βέβαια, είναι και η κόντρα του με τον Λάκη Λαζόπουλο, η οποία μάλιστα εμπλούτισε την ελληνική γλώσσα με δύο καινούργιες λέξεις: τον «μακάκα» και τον «φούστη».

Ο Νίκος Καρβέλας θα συνεχίσει να μας απασχολεί για πολύ καιρό. Τον Μάρτιο επιστρέφει στο Παλλάς σερβίροντας το ξαναζεσταμένο φαγητό της ροκ όπερας «Δαίμονες». Δυστυχώς δεν θα πρωταγωνιστεί η Αννίτα Πάνια, αλλά και πάλι η Αννα Βίσση.

α του Νίκου Καρβέλα

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk