Νησιά ποιοτικά, πράσινα και με ίσες ευκαιρίες

Σε ποιοτικά και πράσινα νησιά, αλλά και νησιά ίσων ευκαιριών στοχεύουν οι προτεραιότητες που έχει θέσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στην νησιωτική του πολιτική, όπως είπε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης ενημερώνοντας του βουλευτές των νησιωτικών περιφερειών

Σε ποιοτικά και πράσινα νησιά, αλλά και νησιά ίσων ευκαιριών στοχεύουν οι προτεραιότητες που έχει θέσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στην νησιωτική του πολιτική, όπως είπε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης ενημερώνοντας του βουλευτές των νησιωτικών περιφερειών.
Αναφερόμενος στις μεταφορές ο κ. Μουσουρούλης παρατήρησε ότι «σήμερα τόσο η ακτοπλοΐα, όσο και η αεροπλοΐα λειτουργούν ανεξάρτητα και αυτό σημαίνει ότι στο σχεδιασμό τους δεν υπεισέρχεται ο συνδυασμός των μέσων ή ο συντονισμός δρομολογίων». Αυτό σημαίνει ότι η αντιμετώπιση δεν είναι ολοκληρωμένη, είπε ο υπουργός, ενώ «παράλληλα η λογική του δημόσιου αγαθού, που απαιτεί την αδιάκοπη παροχή μεταφορικών υπηρεσιών, μας έχει οδηγήσει στο να αγνοούμε τη λογική της οικονομικής βιωσιμότητας μιας υπηρεσίας, η οποία απαιτεί να λαμβάνεται υπόψη και το δεδομένο της έντονης εποχικότητας».
Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το δεδομένο, το οποίο θα πρέπει να αλλάξει το υπουργείο Ναυτιλίας προωθεί το σχέδιό του με βάση τους εξής άξονες:
1) Διαμόρφωση νησιωτικής πολιτικής μέσω της εφαρμογής «ρήτρας νησιωτικότητας». Αυτό σημαίνει να εξετάζονται τα νομοθετήματα και οι ασκούμενες πολιτικές ως προς τις επιπτώσεις τους στο νησιωτικό χώρο, και όπου απαιτείται να γίνονται οι αναγκαίες προσαρμογές.
2) Διαμόρφωση προγραμμάτων σε κρίσιμες κλαδικές πολιτικές, όπως η χωροταξία, η διαχείριση στερεών αποβλήτων, η αγροτική ανάπτυξη κλπ.
3) Προστασία και διαχείριση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, με την εφαρμογή σχετικών Κοινοτικών οδηγιών, την αναβάθμιση των μέσων προστασίας κλπ.
4) Ανάπτυξη των θαλάσσιων συγκοινωνιών και μεταφορών, με την αναδιοργάνωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και της εποπτείας τους.
Σε ό,τι αφορά τα «ποιοτικά νησιά», ο υπουργός επεσήμανε πως η συγκεκριμένη προτεραιότητα συνδέεται «με την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να παραμένουν ανταγωνιστικές στην εθνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά», προσπάθεια που θα ενισχυθεί και από το κράτος.
Τα πράσινα νησιά, από την άλλη πρέπει να είναι η απάντηση «στους περιορισμένους φυσικών πόρους». Η στρατηγική του υπουργείου βασίζεται στη μείωση της χρήσης κρίσιμων και «ακριβών» πόρων όπως το νερό, η ενέργεια, το έδαφος με παράλληλη ανακύκλωση κάθε είδους αποβλήτων που παράγονται από τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. «Ενδεικτική της ανάγκης παρέμβασης είναι η αύξηση των αιτημάτων για φράγματα, μονάδες αφαλάτωσης νερού και για επέκταση των μονάδων παραγωγής ενέργειας», σχολίασε ο κ. Μουσουρούλης.
Οσο για τα νησιά «των ίσων ευκαιριών», στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η παροχή στους κατοίκους και στους επιχειρηματίες που ζουν και δραστηριοποιούνται σε αυτά ευκαιριών ισοδύναμου αποτελέσματος με εκείνο που έχουν οι κάτοικοι της ηπειρωτικής χώρας.
Ο κ. Μουσουρούλης ενημέρωσε τους βουλευτές ότι γίνεται επανασχεδιασμός των δομών και αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Επίσης είπε ότι υπάρχει πρόθεση για σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο «θα έχει γνωμοδοτικό ρόλο για τις βασικές αρχές χάραξης πολιτικών στα νησιά, αλλά και για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των νησιωτικών πολιτικών. Σκοπεύουμε να το συγκροτήσουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να εκπροσωπούνται πλέον οι νησιώτες ως σύνολο, και όχι μεμονωμένα ανά περιφέρεια και φορέα».
Ακόμη τόνισε πως βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών για τη μεταφορά της εποπτείας του Ερευνητικού Ινστιτούτου Νησιωτικής Πολιτικής στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και επειδή πρόθεση είναι ο περιορισμός του κόστους εξετάζεται η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Αναφερόμενος στην λιμενική στρατηγική σημείωσε, στο πνεύμα των κατά καιρούς προκατόχων του, ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα σύγχρονο λιμενικό σύστημα, ενταγμένο σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών που να διασφαλίζει αειφόρο ανάπτυξη, βελτίωση ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την εδαφική συνοχή της χώρας.
Ωστόσο βασική προϋπόθεση, όπως πρόσθεσε, για να εξασφαλισθεί βιωσιμότητα των λιμένων είναι «ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, ένα σταθερό κανονιστικό πλαίσιο, η απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών και η ισότιμη και ειλικρινής συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για επιχειρηματική ανάπτυξη προς όφελος και των δύο πλευρών».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk