Με «μπαλαντέρ» την Εγνατία η επανεκκίνηση των έργων

Και η Εγνατία Οδός μπαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων, που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης και σήμερα τελούν σε αναστολή εργασιών, λόγω της παύσης των χορηγήσεων από τις τράπεζες

Και η Εγνατία Οδός μπαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων, που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης και σήμερα τελούν σε αναστολή εργασιών, λόγω της παύσης των χορηγήσεων από τις τράπεζες.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο ειδικός διαπραγματευτής για τα μεγάλα έργα και σύμβουλος του πρωθυπουργού, κ. Ευθύμιος Βιδάλης έχει πάρει το «πράσινο φως» για να συμπεριλάβει στις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τα έσοδα της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων της, σε μία προσπάθεια να διευρυνθεί το χρηματοοικονομικό «μπουκέτο» που θα συμβάλει στην επανεκκίνηση των έργων.

Έτσι, όπως σημειώνουν, το ζήτημα των αυτοκινητοδρόμων θα κλείσει εκ παραλλήλου με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας και θεωρούν ότι έως τις 15 Οκτωβρίου θα έχει συνταχθεί μνημόνιο κατανόησης μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχων.

Το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης εκτιμά ότι έως τα μέσα του Νοέμβρη θα έχει φανεί εάν οι παραχωρησιούχοι έρθουν σε συμφωνία με τις τράπεζες, προκειμένου να αρχίσει εκ νέου η δανειοδότηση των έργων. Και, όταν συμβεί αυτό, αφ’ ενός θα συνταχθεί συμπληρωματική σύμβαση για τα μεγάλα έργα και αφ’ ετέρου θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, δυσκολίες εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η ενεργοποίηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την μόχλευση πόρων υπέρ των έργων, με εγγύηση από το ΕΣΠΑ, καθώς η επενδυτική τράπεζα φέρεται να ζητά σημαντικές εγγυήσεις.

Τις εξελίξεις για τα θέματα των έργων ανέλυσε την Τετάρτη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης στα κόμματα, που στηρίζουν την κυβέρνηση.

Ειδικότερα, αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ από τους κ.κ. Νίκο Σηφουνάκη, Θάνο Μωραΐτη, Χ. Γκόκα, Ι. Μαγκριώτη και Ι. Οικονομίδη ενημερώθηκε για την πορεία υλοποίησης των μεγάλων έργων. Στη, συνέχεια, αντίστοιχη ενημέρωση έγινε σε αντιπροσωπεία της ΔΗΜΑΡ, στην οποία συμμετείχαν οι βουλευτές κ.Νίκος Τσούκαλης και κυρία, Ασημίνα Ξηροτύρη, καθώς και ο κ. Δημήτρης Χατζησωκράτης.

Έτοιμο το σχέδιο για τα αεροδρόμια
Παράλληλα, εν αναμονή της σύνταξης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης για την ρυθμιστική πολιτική των αεροδρομίων, τελεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Το ΤΑΙΠΕΔ ήδη έχει εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων, που προβλέπει, κατ’ εφαρμογήν του «νόμου Ρέππα» για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), την ομαδοποίηση των αεροδρομίων σε επενδυτικά «μπουκέτα» και την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του, μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), διάρκειας 50 ετών.

Μάλιστα, στο συνολικό «πακέτο» της αξιοποίησης των αερολιμένων έχει ενταχθεί και το ζήτημα της χρονικής επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών με την Hochtief -εκκρεμότητα που έχει «παγώσει» εδώ και πολλούς μήνες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει συνάντηση με τον μεγαλομέτοχο της Hochtief (η οποία, παρεμπιπτόντως είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό), που δεν είναι άλλη από την ισπανική ACS, που είναι project leader στην Ιόνια Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας.

Πηγές του Ταμείου εξηγούν ότι γίνεται προσπάθεια για αναθέρμανση των συνομιλιών για το μέλλον του αερολιμένα και επιβεβαιώνουν ότι η όποια εξέλιξη θα κινηθεί στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Πάντως, πηγές της αγοράς σχολιάζουν ότι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να αποτελέσει αυτοτελή αποκρατικοποίηση και, μάλιστα, προτείνουν ο παραχωρησιούχος να αναλάβει, παράλληλα, την δημιουργία, την λειτουργία και την εκμετάλλευση του νέου εκθεσιακού κέντρου της πόλης.

Αυτό, σημειώνουν, θα μπορούσε να προχωρήσει, εάν η κυβέρνηση δώσει το «πράσινο φως» στη ΔΕΘ ΑΕ να ενεργοποιήσει παλαιότερη πρόταση του ΑΠΘ για ανταλλαγή τμήματος του υφιστάμενου εκθεσιακού κέντρου με σημαντικά μεγάλο τμήμα του αγροκτήματος του πανεπιστημίου, που βρίσκεται δίπλα στο αεροδρόμιο.

Παράλληλα, παρατηρούν ότι η τύχη των αεροδρομίων της Κρήτης συνδέεται και με τον διαγωνισμό για τον νέο διεθνή αερολιμένα του Καστελίου, ο διαγωνισμός για τον οποίο βγαίνει διαρκώς άγονος. Πολλοί υποψήφιοι επενδυτές έχουν ζητήσει την ομαδοποίηση των Κρητικών αεροδρομίων σε μία παραχώρηση, κάτι, όμως που το υπουργείο δεν δέχεται καν να συζητήσει. Κύκλοι της αγοράς προεξοφλούν ότι ο διαγωνισμός για το Καστέλι δεν θα καρποφορήσει.

Παραδόξως, πάντως, το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά αεροδρόμια επανέρχεται, με την VINCI – που κατασκεύασε και λειτουργεί την Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο, είναι επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού και συμμετέχει στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου- να δηλώνει το ενδιαφέρον της. Σημειωτέον ότι σε επίπεδο μητρικών εταιριών η VINCI βρισκόταν σε συνομιλίες με την Hochtief για την εξαγορά του μεριδίου της στο «Ελ.Βενιζέλος».

Νομοσχέδιο – προϋπόθεση για την πώληση ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών συντάσσει νομοσχέδιο για την δημιουργία ρυθμιστικής αρχής υδάτων, που θα ρυθμίζει τα υπό παραχώρηση μονοπώλια της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ. Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ εκκρεμεί η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για την τιμολόγηση της ύδρευσης και αποχέτευσης και πηγές του φορέα εκτιμούν ότι οι διαδικασίες της αποκρατικοποίησης θα ξεκινήσουν τον Οκτώβρη.

Αντίθετα, «παγωμένη» εξακολουθεί να είναι η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού εκκρεμεί ακόμη έγκριση του business plan της και της διαγραφής των χρεών της προς τον ΟΣΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, το ζήτημα αναμένεται να κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα. Παράλληλα, όπως έχει αποκαλύψει «Το Βήμα» ωριμάζουν οι εισηγήσεις των συμβούλων του ΟΣΕ για απόσχιση των μονάδων συντήρησης της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ) και την ένταξή τους στη Μονάδα Συντήρησης του ΟΣΕ (ROSCO), η οποία βαίνει προς αποκρατικοποίηση.

Πάντως, πηγές της αγοράς θεωρούν ιδιαίτερα δύσκολο να υποχρεωθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία επίσης πωλείται, να δεσμευτεί με μία σύμβαση παροχής υπηρεσιών από την ROSCO, εκτιμώντας ότι μπορεί να ακυρώσει το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον για την σιδηροδρομική εταιρία.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
  • Πάσχα στο χωριό; Κατά την τακτική ενημέρωση για την πανδημία, η κυρία Κοτανίδου εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος το Πάσχα ίσως να... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
  • Ταπεινά τσιπς αντί για χαβιάρι… Οι προμήθειες στη βίλα καταστράφηκαν από τις διακοπές ρεύματος και η snob, κακομαθημένη οικοδέσποινα αναγκάστηκε, για να χορτάσει την...
Helios Kiosk