Προθεσμιακές με αναλήψεις

Νέα, ακόμη πιο ευέλικτα προϊόντα ρίχνουν στην αγορά οι τράπεζες με στόχο την άντληση ρευστότητας από τους καταθέτες. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί προς όφελος των αποταμιευτών, οι οποίοι με καθόλου ή ελάχιστες δεσμεύσεις από την πλευρά τους και χωρίς κανένα κίνδυνο για το αρχικό τους κεφάλαιο μπορούν να εξασφαλίσουν επιτόκια που σε ετήσια βάση φτάνουν ακόμη και το 5%.

Νέα, ακόμη πιο ευέλικτα προϊόντα ρίχνουν στην αγορά οι τράπεζες με στόχο την άντληση ρευστότητας από τους καταθέτες. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί προς όφελος των αποταμιευτών, οι οποίοι με καθόλου ή ελάχιστες δεσμεύσεις από την πλευρά τους και χωρίς κανένα κίνδυνο για το αρχικό τους κεφάλαιο μπορούν να εξασφαλίσουν επιτόκια που σε ετήσια βάση φτάνουν ακόμη και το 5%. Οι προσφορές που λανσαρίστηκαν κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων προεκλογικών περιόδων για τη συγκράτηση των αναλήψεων συνεχίζονται ως και σήμερα, στην προσπάθεια των τραπεζών να προσελκύσουν τα χρήματα που επιστρέφουν σταδιακά στα γκισέ τους, καθώς απομακρύνεται το ενδεχόμενο μιας άτακτης χρεοκοπίας.
Οπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, μετά το ξέσπασμα της κρίσης έχει καταγραφεί αύξηση της κινητικότητας κεφαλαίων από τράπεζα σε τράπεζα. «Αλλοι επιλέγουν να μεταφέρουν τα χρήματά τους εκεί που θεωρούν ότι θα είναι περισσότερο ασφαλή, ενώ άλλοι προτιμούν τη μεγαλύτερη απόδοση» σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, προσθέτοντας ότι παρατηρείται μια γενικότερη μετατόπιση αποταμιεύσεων σε πιο ακριβές για τα πιστωτικά ιδρύματα καταθέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα, με μια πολύ καλή προσφορά, θυγατρική ξένης τράπεζας που δραστηριοποιείται στη χώρα μας κατάφερε να προσελκύσει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ από τον ανταγωνισμό.
Οι τραπεζίτες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν αυτή την τάση προσαρμόζοντας τα προϊόντα τους στις ανάγκες των καιρών. «Ενας συνδυασμός ασφάλειας, ευχέρειας γρήγορης και ανέξοδης ανάληψης και υψηλής απόδοσης αποτελεί την τέλεια συνταγή για να κερδίσεις ακόμη και τον πιο απαιτητικό καταθέτη» υπογραμμίζει σχετικά επικεφαλής λιανικής τραπεζικής πιστωτικού ιδρύματος με μεγάλα μερίδια στην αγορά. Στο πλαίσιο αυτό οι διευθύνσεις ανάπτυξης προϊόντων δημιουργούν νέα προγράμματα και βελτιώνουν τα ήδη υπάρχοντα, όχι μόνο στο πλέον δημοφιλές κομμάτι των προθεσμιακών καταθέσεων αλλά και στις υπόλοιπες κατηγορίες.

Συγκεκριμένα:

1. Αποταμιευτικοί λογαριασμοί. Στα προγράμματα αυτής της κατηγορίας ο πελάτης απολαμβάνει επιτόκια που μπορεί να φτάνουν ως και το 5%. Στα περισσότερα προϊόντα προϋπόθεση για την εξασφάλιση της υψηλής απόδοσης αποτελεί η κατάθεση κάθε μήνα ενός ελάχιστου ποσού αλλά και η μη πραγματοποίηση αναλήψεων για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ωστόσο τους τελευταίους μήνες έχουν εμφανιστεί προϊόντα που δεν έχουν κανέναν περιορισμό στις αναλήψεις. Ο καταθέτης είναι υποχρεωμένος, π.χ., να αποστέλλει κάθε μήνα ένα έμβασμα της τάξεως των 200 ευρώ στον προνομιακό λογαριασμό και από εκεί και πέρα μπορεί ανά πάσα στιγμή να «σηκώσει» ακόμη και το σύνολο των κεφαλαίων του.
2. Λογαριασμοί Ταμιευτηρίου. Πολύ καλές προσφορές έχουν εμφανιστεί και σε προγράμματα Ταμιευτηρίου με αποδόσεις που φτάνουν σήμερα ως και το 4%. Στην προκειμένη περίπτωση ο αποταμιευτής δεν έχει κανέναν περιορισμό. Κάνει όσες καταθέσεις και όσες αναλήψεις θέλει και απολαμβάνει το υψηλό επιτόκιο. Ο μόνος περιορισμός έχει να κάνει με το ελάχιστο μέσο υπόλοιπο που πρέπει να διατηρείται στην τράπεζα, το οποίο μπορεί να ξεκινά από χαμηλά επίπεδα, π.χ. τα 10.000 ευρώ.
3. Προθεσμιακές καταθέσεις. Οι λογαριασμοί προθεσμίας στην εποχή της κρίσης έχουν γίνει πιο ελαστικοί αποκτώντας σε πολλές περιπτώσεις χαρακτηριστικά Ταμιευτηρίου. Ετσι ο καταθέτης μπορεί να έχει το δικαίωμα ανάληψης μέρους ή του συνόλου των κεφαλαίων του οποτεδήποτε χωρίς καμία ποινή, σαν να πρόκειται για έναν απλό καταθετικό λογαριασμό.
Σε ορισμένα προϊόντα δίνεται η δυνατότητα πρόσθετων καταθέσεων κατά τη διάρκεια της προθεσμιακής, γεγονός που εξασφαλίζει το ίδιο υψηλό επιτόκιο και για τα «φρέσκα» κεφάλαια. Εξάλλου τα περισσότερα προγράμματα της κατηγορίας δίνουν πλέον τη δυνατότητα ελεύθερης και ανέξοδης ανάληψης χωρίς καμία ποινή ανά τακτά χρονικά διαστήματα, π.χ. κάθε μήνα ή δίμηνο.

Το μειονέκτημα
  • Το μειονέκτημα των αποταμιευτικών λογαριασμών και του Ταμιευτηρίου έναντι των προθεσμιακών καταθέσεων είναι το γεγονός ότι το επιτόκιό τους είναι κυμαινόμενο.
  • Μπορεί να παρέχονται σημαντικές ευελιξίες σε σχέση με τη δυνατότητα αναλήψεων – καταθέσεων, ωστόσο το επιτόκιο δεν είναι σταθερό, που σημαίνει ότι μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή με μια απλή απόφαση της τράπεζας.
  • Ηδη έχουν υπάρξει μονομερείς μειώσεις των αποδόσεων το τελευταίο δίμηνο, οι οποίες είναι μαθηματικά βέβαιον ότι θα συνεχιστούν τους επόμενους μήνες καθώς θα ομαλοποιείται η κατάσταση στην αγορά.
  • Στις προθεσμιακές καταθέσεις το επιτόκιο είναι προσυμφωνημένο και «κλειδώνει» για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ανεξάρτητα από τις συνθήκες που επικρατούν στο τραπεζικό σύστημα.
  • Στο πλαίσιο αυτό ο καθένας θα πρέπει να λάβει τις αποφάσεις του με βάση τις πραγματικές ανάγκες του. Αν είναι πιο σημαντικό γι΄ αυτόν να έχει ελευθερία κινήσεων σε σχέση με την εξασφάλιση ενός υψηλού επιτοκίου, θα πρέπει να επιλέξει τους αποταμιευτικούς / απλούς καταθετικούς λογαριασμούς ή μια προθεσμιακή κατάθεση με ευελιξίες.
  • Αν, από την άλλη, δεν έχει σκοπό να πραγματοποιήσει αναλήψεις ή άλλες καταθέσεις, είναι προτιμότερο να κινηθεί προς μια κλασική προθεσμιακή κατάθεση μέσω της οποίας θα «κλειδώσει» ένα υψηλό επιτόκιο ακόμη και για τρία χρόνια.

Κεφάλαιο κίνησης μέσω των πιστωτικών καρτών
Πόσο έχει αλλάξει η χρήση του πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα της Mastercard
Η κρίση έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη μερίδα καταναλωτών να συμπεριφέρονται σαν… Σκανδιναβοί σε σχέση με την πιστωτική τους κάρτα χρησιμοποιώντας την ως μέσο πληρωμών και όχι ως δανειακό εργαλείο, όπως συνέβαινε κατά κόρον τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, εκμεταλλεύονται στο έπακρο τα προγράμματα άτοκων δόσεων και τη 40ήμερη άτοκη περίοδο χάριτος που μεσολαβεί ως την πληρωμή του λογαριασμού εξασφαλίζοντας κεφάλαιο κίνησης χωρίς να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ σε τόκους.Οπως προκύπτει από τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας MasterCard Barometer που διενήργησε η Mastercard το τετράμηνο Μαρτίου – Ιουνίου, σχεδόν 6 στους 10 κατόχους πιστωτικών καρτών κάνουν χρήση των δύο παραπάνω δυνατοτήτων. Αναλυτικότερα, οι έλληνες καταναλωτές αξιοποιούν τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά (πλεονεκτήματα) των πιστωτικών καρτών, όπως οι άτοκες δόσεις (38%) αλλά και οι 40 ημέρες περιθώριο αποπληρωμής των αγορών (21%), για να μπορέσουν να οργανώσουν πιο αποτελεσματικά την εξόφληση των αγορών τους.

Επιπλέον και όπως αποκαλύπτει η έρευνα, οι πιστωτικές κάρτες παρέχουν στους κατόχους τους ένα συναίσθημα σιγουριάς καθώς, αν προκύψει κάποια έκτακτη οικονομική ανάγκη, γνωρίζουν πως μπορούν να την καλύψουν μέσω της κάρτας τους (20%).
Οι έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ακόμη πως νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια κρατώντας την πιστωτική τους κάρτα αντί μετρητών (17%), ενώ αναγνωρίζουν ως ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα των πιστωτικών καρτών τη δυνατότητα που τους προσφέρεται να πραγματοποιήσουν μεγάλης αξίας αγορές όταν δεν διαθέτουν το ανάλογο ποσό μετρητών (14%). Η πλειονότητα των ελλήνων κατόχων χρησιμοποιεί την πιστωτική κάρτα για να αγοράσει είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ (43%). Πολύ δημοφιλή όμως φαίνεται να είναι και τα ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά είδη (37%) αλλά και τα προϊόντα των σουπερμάρκετ (32%). Ακολουθούν είδη και υπηρεσίες ταξιδιού, όπως αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία και πακέτα διακοπών (28%), ενώ σημαντική θέση στη λίστα με τα προϊόντα που αγοράζουν πιο συχνά οι έλληνες καταναλωτές με την πιστωτική τους κάρτα κατέχουν τα είδη σπιτιού και διακόσμησης (23%) και η βενζίνη (15%).
Γενικότερα, οι άνδρες φαίνεται να χρησιμοποιούν πιο συχνά τις πιστωτικές τους κάρτες σε σύγκριση με τις γυναίκες, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των ανδρών (17%) επιλέγουν την κάρτα τους για τακτικές αγορές από 3 ως και πάνω από 5 φορές την εβδομάδα, ενώ η αντίστοιχη μερίδα των γυναικών που επιδεικνύει ανάλογη αγοραστική συμπεριφορά δεν ξεπερνά το 13%.
Επίσης, το ανδρικό κοινό που δηλώνει ότι κάνει χρήση της πιστωτικής τους κάρτας ως και 2 φορές τον μήνα εκπροσωπείται με ένα 32%, ενώ το αντίστοιχο γυναικείο με μόλις 25%. Αναφορικά, τέλος, με τις ηλικιακές ομάδες, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία κάτοχοι (45-70) πληρώνουν για τις αγορές τους με πιστωτική κάρτα πολύ πιο συχνά από τους πιο νέους καταναλωτές (18-44), καθώς σχεδόν 5 στους 10 κατόχους της ηλικιακής αυτής ομάδας χρησιμοποιούν την κάρτα τους κάθε μήνα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk