Η Χρυσή Αυγή και το μεγάλο μας τσίρκο

Υπάρχει μια πρωτιά της Ελλάδας που υποβαθμίστηκε στο πλαίσιο των μνημονίων: αποτελεί την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που απαγόρευσε στα τσίρκα που χρησιμοποιούν άγρια ζώα να δίνουν παραστάσεις. Πολύ σωστά ένα θηρίο αποκομμένο από το περιβάλλον του, τη ζούγκλα, αποτελεί αποκρουστικό θέαμα όταν μπαινοβγαίνει σε ένα κλουβί και βασανίζεται με στόχο το θέαμα και το κέρδος.

Υπάρχει μια πρωτιά της Ελλάδας που υποβαθμίστηκε στο πλαίσιο των μνημονίων: αποτελεί την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που απαγόρευσε στα τσίρκα που χρησιμοποιούν άγρια ζώα να δίνουν παραστάσεις. Πολύ σωστά ένα θηρίο αποκομμένο από το περιβάλλον του, τη ζούγκλα, αποτελεί αποκρουστικό θέαμα όταν μπαινοβγαίνει σε ένα κλουβί και βασανίζεται με στόχο το θέαμα και το κέρδος. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάποιος να ζητήσει τα ρέστα από ένα πάνθηρα γιατί δέχθηκε να γίνει νούμερο ή γιατί σε μια αναλαμπή ανεπαρκούς εξημέρωσης έφαγε το δάχτυλο του θηριοδαμαστή του.

Το νόμιμο κόμμα της Χρυσής Αυγής, το οποίο ψηφίστηκε από ένα ποσοστό της ελληνικής κοινωνίας παρουσιάζεται πριν και μετά τις εκλογές ως το τσίρκο με θηρία που ήρθε στη πόλη να δώσει παραστάσεις. Πρώτα στις γειτονιές, μετά στις τηλεοράσεις, τώρα και στο κοινοβούλιο.

Τα μέλη της Χρυσής Αυγής δεν είναι διάβολοι της Τασμανίας, πόσο μάλλον οι ψηφοφόροι της. Αν, όμως, τους επιτράπηκε να τους υποδυθούν ή πράγματι να γίνουν είναι αποτέλεσμα μιας κατάστασης που προέκυψε, έπειτα καλλιεργήθηκε και σήμερα διαθέτει επιρροή. Αν είναι το τσίρκο με τα θηρία, όπως ισχυρίζονται οι θηριοδαμαστές της, τότε πρέπει είτε να προσπαθήσουν να την εξημερώσουν με τον κίνδυνο να τραυματιστούν, είτε όπως με τα αληθινά τσίρκα να απαγορεύσουν την νομιμοποίηση βίαιων και «θηριωδών» παραστάσεων.

Τι γίνεται, όμως, όταν ο υποτιθέμενος μπαμπούλας αντιλαμβάνεται τον εαυτό του όχι ως θηρίο αλλά ως θηριοδαμαστή της αδικίας στη «ζούγκλα» της ανεργίας, του ΔΝΤ και της παράνομης μετανάστευσης; Τον αντιμετωπίζουμε ως μπαμπούλα στη ζούγκλα, τον στέλνουμε στον ψυχαναλυτή για κρίση ταυτότητας ή αποφασίζουμε να τον κλείσουμε στο κλουβί;

Οι εξομοιώσεις ζώων με ανθρώπους και οι παραβολές τους δεν συνιστούν το ιδανικό εργαλείο για να εξετάσουμε γιατί τα άκρα καταποντίζουν την νηφαλιότητα, αλλά μπορεί να είναι και χρήσιμο.

Η δικαιοσύνη, η δημοκρατία και η ίση ευκαιρία όλων των πολιτών στην εργασία και την ευημερία, όταν εφαρμόζονται, υπονομεύουν τα άκρα με όλους τους τρόπους. Ωστόσο πέρα και από τα ίδια τα άκρα, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η ύπαρξη ενός κατεστημένου που ερεθίζει και ερεθίζεται από τα άκρα.

Υπάρχει πράγματι κάποια ατζέντα πίσω από αυτό; Ορισμένοι γενικεύουν εκμεταλλευόμενοι τη δράση της Χρυσής Αυγής για να κάνουν ταχυδακτυλουργικούς συλλογισμούς για μια βίαιη εποποιία της Αριστεράς, τσουβαλιάζοντας εκτός από τον ρεαλισμό και την ιστορία.

Αλλοι με τον αέρα της κουβέντας τηλεοπτικού πάνελ κατακεραυνώνουν 30 χρόνια μετά τον διαρκή «ένοχο» Ανδρέα Παπανδρέου και την μοιραία «Αλλαγή» του για την χρεοκοπία της Ελλάδας. Καλώς ή κακώς ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε ψηφιστεί πρωθυπουργός τρεις φορές από την πλειοψηφία των πολιτών στα πλαίσια της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και αναμφισβήτητα ο ιστορικός του κοντινού μέλλοντος θα κρίνει το πώς η πολιτική του συνέβαλε στην περιθωριοποίηση των άκρων και την υπέρβαση του εθνικού διχασμού. Τέλος όλο και περισσότεροι καταριούνται εκ των υστέρων τη Μεταπολίτευση ως μαμή της ασυδοσίας που με τη σειρά της αβαντάρει τα άκρα.

Αν επιχειρήσουμε μια άσκηση φαντασίας και δούμε την ελληνική βουλή σαν τσίρκο με ορισμένη καλλιτεχνική αξία, θα διαπιστώσουμε ένα σκληρό ανταγωνισμό ανάμεσα στους συντελεστές του: από τη μια οι ακροβάτες που περπατάνε σε τεντωμένα σχοινιά και κόκκινες γραμμές και από την άλλη «θηρία» που κάνουν βόλτες κάτω από το δίχτυ, ροκανίζοντας το με τα δόντια τους. Και οι δυο κατηγορίες επιζητούν αποκλειστικά το χειροκρότημα, την ώρα που οι θεατές πληρώνουν ένα κάρο χρήματα και το νούμερο είναι απλώς η γυναίκα με τα μούσια.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Αφιερώματα
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk