Απαγωγή ή όχι;

Το σενάριο πλέον γνωστό. Ενα κοριτσάκι επισκέπτεται με τη μητέρα του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, απομακρύνεται, περιφέρεται στις αίθουσες του Μουσείου και φτάνει μπροστά στην Κόρη Φρασίκλεια. Ολα καλά μέχρι εδώ. Οι αίθουσες αναδεικνύονται, ο κόσμος θαυμάζει τα εκθέματα και όλα κυλούν ομαλά. Μέχρι που ένα χέρι απότομα τραβά το κορίτσι. Πέφτει καρτέλα: Δεν υπάρχει μέλλον. Στην επόμενη σκηνή, το κορίτσι είναι στη θέση του, λείπει όμως από τη βάση της η Φρασίκλεια. Επόμενη καρτέλα : Χωρίς παρελθόν. Και τέλος: Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, εσύ έχεις.

Η προβολή του σποτ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στην τηλεόραση απαγορεύτηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κατά πλειοψηφία και πλέον εκκρεμεί υπουργική απόφαση. Είναι γεγονός ότι κάθε δημιουργία επιτρέπει διαφορετικές αναγνώσεις. Το συγκεκριμένο βίντεο, σύμφωνα με την Δέσποινα Κουτσούμπα, μέλος του ΣΕΑ και Πρόεδρο του ΔΣ ήθελε να κερδίσει την προσοχή του θεατή, να τον αφυπνίσει και να του δείξει ότι όταν κάποιος σου κλέβει το παρελθόν είναι σαν να σου κλέβει το μέλλον. «Δεν είναι αναγκαστικό ένα βίντεο να προκαλεί για να κάνει αίσθηση. Και ούτε θέλαμε να είμαστε προκλητικοί. Αυτό που θέλαμε ήταν το σποτ να μπορέσει μέσα σε 32 δευτερόλεπτα με κάποιο τρόπο να τραβήξει την προσοχή του θεατή», μου λέει και συνεχίζει: «Ετσι και αλλιώς δεν υπάρχει κάποια απαγωγή στο σποτ. Το κορίτσι μένει στη θέση του. Η επίμαχη σκηνή είναι ένα εύρημα για να τραβήξει την προσοχή».

Υπάρχει όμως και η αντίθετη άποψη. Ορισμένοι επιμένουν ότι το βίντεο περνά ένα διαφορετικό μήνυμα που οδηγεί αναπόφευκτα και στο συμπέρασμα ότι ο καθένας μπορεί ανενόχλητος να κλέψει ένα άγαλμα ή να απαγάγει ένα παιδί και να σταθεί στο ότι δεν υπάρχει φύλαξη στο χώρο. «Εγινε μεγάλη συζήτηση για το άγαλμα που θα επιλέγαμε. Καταλήξαμε στη Φρασίκλεια ακριβώς επειδή είναι ένα άγαλμα βαρύ που δεν μπορεί να φύγει, -πόσο μάλλον να εξαφανιστεί στο λεπτό- χωρίς τη χρήση μηχανημάτων. Θέλαμε η εικόνα να είναι μη ρεαλιστική και να κινείται στο επίπεδο του συμβολισμού», απαντά σε αυτή την εκδοχή η Δέσποινα Κουτσούμπα.

Η ιδέα για το σποτ ξεκίνησε στο πλαίσιο της καμπάνιας που είχε αναλάβει και διενεργεί τα τελευταία δύο χρόνια ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε θέματα που αφορούν στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. «Δυστυχώς, μετά τις κλοπές στην Πινακοθήκη και στο παλαιό μουσείο της Ολυμπίας δεν υπήρξε καμία μέριμνα. Στη δεύτερη περίπτωση μάλιστα δεν σόκαρε την κοινή γνώμη μόνο το γεγονός ότι είχαν κλέψει 72 αντικείμενα από το μουσείο -πάρα πολύ σημαντικά για την ιστορία του Ιερού και αναντικατάστατα-, αλλά και το γεγονός ότι η ληστεία ήταν ένοπλη. Σκεφτήκαμε όλοι δηλαδή ότι υπήρχε κίνδυνος και για τις ζωές των εργαζομένων», μου εξηγεί η Πρόεδρος του ΔΣ του ΣΕΑ και προσθέτει: «Είναι ιδιαίτερα προβληματικό να μας ενοχλεί η εικόνα και να μην μας ενοχλεί η πραγματικότητα. Το ότι όντως έγιναν οι κλοπές δηλαδή. Δεν περίμενε ο κόσμος ή η διεθνής κοινότητα να μάθει για αυτές από το σποτ του ΣΕΑ. Στόχος μας δεν ήταν να θυμίσουμε τις κλοπές, αλλά την ευθύνη του καθενός μας».

Σύμφωνα με την ίδια, για το συγκεκριμένο σποτ είχε δοθεί άδεια το Μάρτιο από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αφού ο σύλλογος είχε καταθέσει το σενάριο και αφού είχε ενημερωθεί η τότε πολιτική ηγεσία. Εκείνη τη στιγμή όμως δεν χρειαζόταν άδεια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Τον Απρίλιο όμως, βγήκε νέα υπουργική απόφαση που ανάγκαζε κάθε κινηματογράφηση που διενεργείται στους μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία να περνά και από το ΚΑΣ. «Όταν καταθέσαμε ολοκληρωμένο το σποτ το Μάιο πια, το μουσείο δεν μπορούσε να μας δώσει την τελική έγκριση. Το ΚΑΣ δεν έλαβε υπόψιν του ότι υπήρχε προέγκριση. Το συγκεκριμένο σποτ γυρίστηκε με την εθελοντική συμμετοχή όλων -και των μελών του συλλόγου και των κινηματογραφιστών. Δεν θα παίρναμε το ρίσκο να βάλουμε τόσο κόσμο να δουλέψει δωρεάν, εάν δεν ήταν διασφαλισμένο το αποτέλεσμα της δουλειάς του», λέει η Δέσποινα Κουτσούμπα.

«Πιστεύω ότι το Υπουργείο και το ΚΑΣ θα πρέπει να κάνουν κάτι για όλα αυτά και αν καταλήγουν στο ότι το συγκεκριμένο σποτ δεν πετυχαίνει το σκοπό του, καλό θα είναι να γυρίσουν ένα δικό τους. Ας κάνουν κάτι όμως. Έχουμε 25% αύξηση λαθρανασκαφών τα τελευταία 2 χρόνια. Θα το κρύψουμε και αυτό; Δεν κάνεις κάτι όταν κρύβεις κάτι κάτω από το χαλί. Κάνεις κάτι όταν το αντιμετωπίζεις», καταλήγει η ίδια.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk