Ένα νέο είδος αφρικανικού πιθήκου εντόπισαν οι επιστήμονες στη Δημοκρατία του Κονγκό. Ο πίθηκος «λέσουλα» όπως είναι γνωστός στους ντόπιους, πιθανότατα χωρίζεται από τα στενότερα «ξαδέρφια» του από τους δύο ποταμούς της περιοχής, τον Κονγκό και τον Λομάμι.

Όπως αναφέρουν με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «PLoS ONE» πρόκειται για το δεύτερο είδος που έχει καταγραφεί τα τελευταία 28 χρόνια και προτείνουν γι’ αυτό την ονομασία Cercopithecus lomamiensis.

Η ανακάλυψη σε… κλουβί!

Ο πρώτος λέσουλα εντοπίστηκε το 2007 σε δημοτικό σχολείο στην πόλη Οπάλα, όπου κρατούνταν σε κλουβί. Ο θηλυκός και νεαρός σε ηλικία λέσουλα έμοιαζε αρκετά με το είδος Cercopithecus hamlyni, γνωστό και ως πίθηκος-«κουκουβάγια» λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του. Ωστόσο το κιτρινωπό του χρώμα διέφερε αρκετά από άλλα, ήδη γνωστά είδη.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών ετών, οι ερευνητές εντόπισαν κι άλλους λέσουλα στη φύση και προχώρησαν στην καταγραφή των γενετικών και των ανατομικών χαρακτηριστικών τους. Πραγματοποίησαν ακόμη παρατηρήσεις ως προς τη συμπεριφορά του ζώου στο φυσικό του περιβάλλον.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι λέσουλα ζουν σε ακτίνα 10.461 τετρ. χλμ., στο κεντρικό Κονγκό, ωστόσο βρίσκονται υπό την απειλή των ντόπιων κυνηγών που έχουν ως στόχο το κρέας τους.

«Η πρόκληση για την προστασία του Κογκό είναι να καταφέρει να επέμβει στην κατάσταση προτού οι απώλειες γίνουν οριστικές» εξηγεί η επικεφαλής της μελέτης δρ Τερίζ Χαρτ. «Ένα είδος με μικρή πυκνότητα πληθυσμού, όπως αυτό των πιθήκων λέσουλα μπορεί εύκολα να μετακινηθεί από την κατηγορία του “ευάλωτου είδους”, στην κατηγορία του “απειλούμενου είδους” μέσα σε λίγα μόλις χρόνια» καταλήγει η ειδικός.