Ο επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών αποτελεί πάντα ένα μεγάλο ζήτημα για την ελληνική οικογένεια. Δυστυχώς, πάνω από τρεις δεκαετίες , η πολιτεία ακολούθησε τακτικές άκρατου λαϊκισμού και ανευθυνότητας. Το αποτέλεσμα ήταν να εγκλωβίσει τους νέους σε μία ανώριμη στάση απέναντι στις σπουδές και την εξειδίκευση για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Η γοητεία των αστικών επαγγελμάτων , όπως γιατρός , καθηγητής , δικηγόρος , μηχανικός , οικονομολόγος και τεχνικός υπολογιστών δεν ήταν δυνατόν να καλύψει θέσεις σε μία αγορά που βάσιζε την ανάπτυξή της σε βραχυπρόθεσμες ευκαιριακές παραγωγικές δράσεις .

Η απαξίωση της χειρωνακτικής εργασίας ήταν μία τραγική κατάληξη που πότισε τη συνείδηση του Νεοέλληνα. Νομίσαμε ότι για όλους υπάρχει ένα γραφείο κι ένας υπολογιστής για να διοικούμε. Εγκαταλείψαμε τη γη , τα μαστορέματα και φτάσαμε στο σημείο και η πιο φτωχή οικογένεια να διαθέτει οικιακή βοηθό γιατί δεν μπορεί να καθαρίσει το σπίτι της.

Ήρθε , όμως , η ώρα να προσγειωθούμε στα δύσκολα και να κοιτάξουμε κατάματα την πραγματικότητα. Θέλοντας και μη, η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια , θα γυρίσει αργά αλλά σταθερά ( κι όχι απότομα όπως λένε οι «τρομοκράτες» των ΜΜΕ) στην πρωτογενή παραγωγή και στην επαναφορά των υγιών συνθηκών της οικονομίας. Κάποιος που «βλέπει» τι θα πει Ελλάδα και τις δυνατότητές της, μπορεί σε γενικές γραμμές να προσδιορίσει τις μελλοντικές οικονομικές ζώνες του μέλλοντος.

Τρεις είναι οι βασικοί χώροι παραγωγικότητας που θα μας απασχολήσουν τις επόμενες δεκαετίες , η επιστροφή στην αγροτική οικονομία, ο τουρισμός και οι πλούσιες πλουτοπαραγωγικές πηγές που διαθέτουμε (πετρέλαιο, ηλιακή και αιολική ενέργεια). Πολλά επαγγέλματα και αρκετές ειδικότητες σχετίζονται με αυτούς τους χώρους . Αγροτική οικονομία. Προσοχή , όμως. Επιχειρηματίας αγρότης , σύγχρονος , που θα στηρίζεται στην οργάνωση, τη μεθοδικότητα και στις νέες καλλιέργειες. Αγρότης που θα σχεδιάζει ο ίδιος την προώθηση των προιόντων του, έτοιμος να συνεργαστεί με άλλους για να έχει ο ίδιος τον έλεγχο της αγοράς και όχι οι μεσάζοντες. ( Με προεδρικό διάταγμα/άρθρο 11, ιδρύεται σε κάθε περιφέρεια Γεωργική σχολή- Η σημαντικότερη βέβαια είναι η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή στη Θεσσαλονίκη).

Επίσης αρκετές άλλες ειδικότητες σχετίζονται με το αντικείμενο όπως Χημικός, Τεχνολόγος τροφίμων, Γεωπόνος, Βιοτεχνολόγος και οτιδήποτε μπορεί να ασκήσει δραστηριότητα πάνω στη γη. Προσιτές είναι και οι βάσεις εισαγωγής στα 12 τμήματα που λειτουργούν σε 2 κεντρικά πανεπιστήμια (6 τμήματα Γεωπονικό Αθήνας) και (δύο τμήματα στο Αριστοτέλειο).

Οι βάσεις σε αυτά τα τμήματα τα τελευταία χρόνια κυμαίνονται από 11-12.000 μόρια έως και 16-17.000 μόρια, ενώ τα περισσότερα τμήματα βρίσκονται στις μεσαίες βαθμολογίες 14-15.000 μόρια. Τουρισμός. Τουριστικές επιχειρήσεις είχαμε πάντα και θα έχουμε όσο υπάρχει ήλιος και θάλασσα. Οι άνθρωποι θα αγαπούν την Ελλάδα , για χίλιους δυο λόγους, και θα την επισκέπτονται. Φτάνει όμως να ξέρει ο υποψήφιος επιχειρηματίας ότι , τώρα πια, κανένα Ελληνικό κράτος δε θα μπορεί να του δώσει τζάμπα λεφτά κι ούτε να του καλύψει λάθη με επιδοτήσεις.

Ενέργεια και πετρέλαια….

Σε λίγα χρόνια είναι πολύ πιθανόν , στην ελληνική επικράτεια , να αναπτυχθούν υποδομές και επιχειρηματικές δράσεις που θα σχετίζονται με την εξόρυξη πετρελαίου ( Κρήτη, Ιόνιο και ίσως Νότιο Αιγαίο) . Επίσης το πρόγραμμα «Ήλιος» που συμφωνήθηκε με τους Γερμανούς, θα δώσει νέα προοπτική στην ηλιακή ενέργεια και στη φωτοβολταϊκή τεχνολογία. Μηχανικοί, γεωλόγοι, χημικοί και διάφορες σχετικές ειδικότητες έχουν προοπτική, με την προυπόθεση ότι θα αναζητήσουν την κατάλληλη εξειδίκευση για το αντικείμενό τους.

Πρέπει όμως να ενημερωθούν ποιες ανάγκες δημιούργησαν σε άλλες χώρες οι παραγωγές ενέργειας ,να κινηθούν ανάλογα και όχι να προσπαθούν να βγάλουν χρήματα χωρίς κόπο , πουλώντας φωτοβολταικά πάνελ (άλλη μία φούσκα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων). Κατά τα άλλα, όλα τα επαγγέλματα θα είναι έτοιμα να δεχτούν κάθε νέο άνθρωπο αν μπορέσει να τα κυνηγήσει και να σταθεί ικανός να πετύχει.

Η Ελλάδα δεν πρόκειται να πεθάνει και κανείς δεν πρόκειται να αποτύχει αν έχει όρεξη για αγώνα και δημιουργία. Οι παραπάνω προοπτικές έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που ο καθένας πρέπει να λάβει υπόψη του σοβαρά. Παράλληλα, ο κάθε νέος άνθρωπος οφείλει να ξυπνήσει και να δει κατάματα όλα αυτά που η κρίση δημιούργησε. Πρώτον , δεν μπορεί να περιμένει ότι η δουλειά του θα είναι οπωσδήποτε στην Αθήνα. Η ανάπτυξη της χώρας, όταν και όποτε γίνει, φαίνεται δύσκολο πια να επιτευχθεί με τον διαστρεβλωμένο «αστικό» προσανατολισμό που έγινε τα τελευταία χρόνια.

Η ελληνική κοινωνία, αν δεν αποκεντρώσει την παραγωγή της, θα εξαθλιωθεί και θα υποταγεί πλήρως στους ξένους. Άρα αγαπητέ μαθητή, μελλοντικέ εργαζόμενε, πάρτο απόφαση! Αν δε φύγεις από την Αθήνα θα πεινάσεις!!! Δεύτερον και πολύ σημαντικό. Έως τώρα, οι άνεργοι νέοι συντηρούνται από τους μισθούς και τις συντάξεις των γονέων και των παππούδων . Οι νέες συνθήκες που θα προκύψουν, δεν θα επιτρέπουν πια μια τέτοια κατάσταση. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι , πολύ γρήγορα, δεν θα βγαίνει κανείς στη σύνταξη πριν τα εξήντα πέντε, ότι οι μισθοί θα μειωθούν κι άλλο και πλέον πολύ δύσκολα ένα άτομο θα συντηρεί ολόκληρη την οικογένεια. Ξεχάστε, λοιπόν, τα λεφτά των γονιών και βρείτε τρόπο να μπείτε , γρήγορα, στην παραγωγή.

Τρίτον. Το ανεύθυνο και «πονηρό» ελληνικό κράτος δημιούργησε , ως τώρα, την αντίληψη ότι αν ακολουθήσεις μια ειδικότητα ή κάποιες συγκεκριμένες σπουδές θα απορροφηθείς , αργά ή γρήγορα, είτε στο δημόσιο είτε σε κάποια «σπουδαία» θέση στον ιδιωτικό τομέα. Τεράστιο ψέμα. Μάθε τον εαυτό σου, κατάλαβε τις δυνατότητές σου, ψάξε αυτό που πραγματικά μπορείς να κάνεις και συνειδητοποίησε πως οι σπουδές δεν σε καθιστούν αυτόματα ικανό για όλα.

Δεν μπορούμε όλοι να κάνουμε δουλειές γραφείων ούτε να διοικούμε τους άλλους. Κάποιοι από εμάς , οι περισσότεροι όλων, πρέπει να γίνουμε χειρώνακτες, να δουλέψουμε περισσότερο από άλλους, ίσως να μη σπουδάσουμε καν γιατί δεν χρειάζεται, να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας απέναντι στο χαρακτήρα και στις ικανότητές μας.

Τέταρτον. Για να πετύχεις επαγγελματικά απαραίτητη μαζί με το πτυχίο, είναι η προσωπικότητα που διαθέτεις. Πρέπει να είσαι ολοκληρωμένος, γενναίος, έξυπνος, επίμονος, υπομονετικός και απόλυτα υπεύθυνος με ό τι πιάνεις στα χέρια σου. Το πιο σημαντικό βέβαια είναι να ξέρεις να διεκδικείς αυτό που υπάρχει και ότι κάποιος άλλος θα το προλάβει αν δεν το πάρεις εσύ. Αλλά κι αν δεν υπάρχει τότε πρέπει να το δημιουργήσεις ο ίδιος.

Ποιος είπε ότι αν σπουδάσεις Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων θα διοικείς μια επιχείρηση καλύτερα απ΄αυτόν που δεν πήγε ποτέ σε κανένα Πανεπιστήμιο; Ποιος είπε ότι αν δεν αγαπάς τον άνθρωπο , αν δεν το χεις μέσα σου , ότι θα γίνεις ποτέ καλός δάσκαλος; Πάρτο απόφαση, όπως πάντα, έτσι και τώρα οι λίγοι, οι πολύ λίγοι, θα φτάσουν ψηλά κι οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν. Αν όμως δεν έχουν φουσκώσει τα μυαλά σου από μικρός , θα είσαι ικανοποιημένος και ικανός σ΄ αυτό που κάνεις χωρίς να φαντασιώνεσαι ότι θα πιάσεις την καλή και θα γίνεις πάμπλουτος.

Πέμπτον. Σκέψου πως οι αρετές της εξέλιξης του ανθρώπου δεν έπαψαν ποτέ να ισχύουν : καινοτομία, γενική μόρφωση, αυτογνωσία, αυτοαξιολόγηση, παραγωγικότητα. Σπάσε τις αλυσίδες του μικρόκοσμού σου. Σκέψου πως η ζωή είναι δώρο και κοίτα να τη ζήσεις ελεύθερος. Φύγε, εκεί που μπορείς να κάνεις πράγματα διαφορετικά , εκεί που σου δίνονται οι δυνατότητες .

Πατρίδα σου δεν είναι ούτε το «θερμοκήπιο» της Αθήνας , ούτε η Ελλάδα μόνο. Τόπος σου είναι όλος ο κόσμος , οι κοινωνίες εκείνες που θα σου δώσουν δουλειά και προοπτική να ζήσεις όμορφα και δημιουργικά. Όσο σπουδάζεις, ταξίδεψε , μάθε για άλλα μέρη, δες τι σου ταιριάζει, κοίτα να ξεφύγεις από την κλειστή κοινότητα που μπορεί να σε ξεγελάει με την πρόσκαιρη ασφάλεια που σου παρέχει. Η υπόλοιπη Ελλάδα, η Ευρώπη, ο κόσμος όλος μπορεί να έχει κάτι για σένα που δεν το ξέρεις ακόμα.