Ιδού οι απαντήσεις στην τελευταία συνέχεια των ερωτήσεων γύρω από τη Φυσική και τη Χημεία που συντρόφεψαν κάποιους από τους αναγνώστες του «ΒΗΜΑScience» όλον τον Αύγουστο:

1. Το κερί είναι ένα μείγμα υδρογονανθράκων και για να γίνει η καύση τους καλά χρειάζεται να βρεθούν σε αέρια κατάσταση και να υπάρχει γύρω τους αέρας. Μόνο που, αντίθετα από το πετρέλαιο, π.χ., δεν δημιουργεί ατμούς στις συνηθισμένες θερμοκρασίες ενός σπιτιού, άρα χρειάζεται κάτι άλλο να καεί πρώτα για να έχουμε υψηλές θερμοκρασίες στην κορυφή του κεριού. Αυτός είναι ο ρόλος του σπάγκου. Τον ανάβουμε, δημιουργείται ένα μικροπεριβάλλον γύρω του με θερμοκρασία κοντά στους 500 βαθμούς Κελσίου και εκεί αρχίζει να λιώνει το κερί. Εξαιτίας των τριχοειδών φαινομένων μέσα από τις ίνες το λιωμένο κερί ανεβαίνει ως την περιοχή όπου είναι η φλόγα. Περνάει σε αέρια κατάσταση και αναμειγνύεται με τον περιβάλλοντα αέρα που περιέχει το απαραίτητο για την καύση (= οξείδωση) οξυγόνο. Μια φλόγα είναι το οπτικό αποτέλεσμα της γρήγορης ένωσης του οξυγόνου με ό,τι μπορεί να ενωθεί μαζί του.

2. Η βενζίνη όταν θερμαίνεται αυξάνεται σε όγκο. Οι αντλίες βενζίνης μετρούν όγκο και εμείς πληρώνουμε με τον όγκο του υγρού που εισρέει στο ντεπόζιτο, ενώ η ενέργεια που παίρνουμε έχει σχέση με τη μάζα. Σε θερμές ώρες της ημέρας είναι αλήθεια ότι ο όγκος είναι μεγαλύτερος (αλλά όχι και η μάζα του καυσίμου, επομένως με τα ίδια χρήματα παίρνουμε λιγότερη ενέργεια από ό,τι όταν το καύσιμο έχει μικρότερη θερμοκρασία, άρα και μικρότερο όγκο). Προφανώς η καλύτερη ώρα της ημέρας τώρα το καλοκαίρι είναι νωρίς το πρωί, που το έδαφος έχει χαμηλότερη θερμοκρασία, άρα και τα καύσιμα, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αποθηκευμένα σε δεξαμενές κατασκευασμένες κάτω από την επιφάνεια της γης. Η διαστολή του καυσίμου με πολύ πρόχειρους υπολογισμούς είναι περίπου 0,14% για κάθε βαθμό Κελσίου και τα βενζινάδικα κάτι κερδίζουν, αλλά για τον καθένα που βάζει 20 ευρώ η οικονομία με τον πρωινό εφοδιασμό δεν φαίνεται και πολύ μεγάλη (συν το ότι ποιος ξυπνάει νωρίς στις διακοπές κτλ.). Πιο μεγάλη είναι η οικονομία από τα καλά φουσκωμένα λάστιχα και τα καθαρά φίλτρα.

3. Αυτό είναι πραγματικά απλό αν σκεφθούμε ότι το κάθε άτομο άνθρακα που βρίσκεται σε ένα καύσιμο ενώνεται με δύο άτομα υδρογόνου. Ετσι, π.χ., στη συνηθισμένη βενζίνη, όπου ένα από τα βασικά στοιχεία της είναι υδρογονάνθρακες με οκτώ άτομα άνθρακα, κατά την καύση θα προκύψουν οκτώ μόρια διοξειδίου του άνθρακα που, αν κάνουμε τους υπολογισμούς με τα ατομικά βάρη των στοιχείων, θα δούμε ότι προκύπτει τριπλάσια ποσότητα διοξειδίου σε σχέση με την ποσότητα του καυσίμου.

4. Εξαιτίας του μεταβολισμού των τροφών στον οργανισμό μας παράγεται θερμότητα και μάλιστα δεν μπορούμε εύκολα να σταματούμε κατά βούληση τη διαδικασία αυτή. Αρα η επιπλέον θερμότητα πρέπει να αποβάλλεται από το σώμα μας. Οσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά θερμοκρασίας ανάμεσα στο σώμα και στο περιβάλλον τόσο πιο εύκολα αποβάλλεται. Αρα στους 37 βαθμούς είναι φανερό πως θα έχουμε δυσκολία. Το νερό έχει καλύτερη θερμική αγωγιμότητα από τον αέρα, άρα σε νερό 37 βαθμών αισθανόμαστε καλύτερα. Οταν όμως συνυπάρχουν πολλή υγρασία και υψηλές θερμοκρασίες δυσκολεύεται η εξάτμιση του ιδρώτα και έτσι δύσκολα δροσιζόμαστε.

5. Το κερί θα συνεχίσει να καίει για περισσότερο από μία ώρα διότι, σύμφωνα με την Αρχή του Αρχιμήδη (που αναλύσαμε στην πρώτη… δόση με τις σπαζοκεφαλιές), όσο θα μειώνεται το βάρος του η άνωση θα το ωθεί προς τα επάνω.
Καλό χειμώνα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ