Γεμίζουν τα boutique ξενοδοχεία

Είναι από τις πιο δυνατές τάσεις στην παγκόσμια ξενοδοχία τα τελευταία χρόνια. «Ο δρόμος είναι να αποκτήσουμε μικρά ξενοδοχεία που να επικεντρωθούν σε κάτι» λέει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Hotel Brain («Ξενοδοχειακό Μυαλό») κ. Π. Παλαιολόγος, που δραστηριοποιείται στη διαχείριση και ανάπτυξη μονάδων με ειδίκευση στα μικρά και πολυτελή ξενοδοχεία.

Είναι από τις πιο δυνατές τάσεις στην παγκόσμια ξενοδοχία τα τελευταία χρόνια. «Ο δρόμος είναι να αποκτήσουμε μικρά ξενοδοχεία που να επικεντρωθούν σε κάτι» λέει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Hotel Brain («Ξενοδοχειακό Μυαλό») κ. Π. Παλαιολόγος, που δραστηριοποιείται στη διαχείριση και ανάπτυξη μονάδων με ειδίκευση στα μικρά και πολυτελή ξενοδοχεία. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι η κατηγορία boutique ξενοδοχείων «είναι εύκολο να αναπτυχθεί σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας», μια και σε πολλές περιπτώσεις «το ίδιο το ξενοδοχείο γίνεται προορισμός», ενώ φέρνει παράδειγμα θεματικές που μπορούν να αναπτυχθούν, όπως «η κουζίνα, το κρασί και το spa».
Με την πλειονότητα των μονάδων που διαχειρίζεται η Hotel Brain να βρίσκεται σε «προνομιακούς» προορισμούς, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, ο κ. Παλαιολόγος τονίζει ότι το μοντέλο boutique είναι «πιο ανθρωποκεντρικό», με ποιότητα υπηρεσιών «σε επίπεδο σπιτιού» που έχουν περισσότερο συναίσθημα και «προσοχή στη λεπτομέρεια». Αντιστοίχως τα ξενοδοχεία αυτά «ανταμείβονται» περισσότερο σε ό,τι αφορά το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, κάτι που επιβεβαιώνεται και σε σύγκριση στοιχείων μεταξύ ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών και του δικτύου της εταιρείας για τα έτη 2011 και 2010.
Πιο συγκεκριμένα με βάση στοιχεία της Smith Travel Research για ελληνικά πολυτελή ξενοδοχεία το 2011 (έως 30 Νοεμβρίου) είχαν πληρότητα 57,1% (από 54,5% το 2010), μέση ημερήσια τιμή 139,6 ευρώ (από 138 ευρώ το 2010) και έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) 79,6 ευρώ (από 72,6 ευρώ το 2010). Αντίστοιχα τα συνδεδεμένα πολυτελή ξενοδοχεία της Hotel Brain το 2011 είχαν πληρότητα 76,8% (από 76,6% το 2010), μέση ημερήσια τιμή 251,5 ευρώ (από 232 ευρώ) και έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο 193,3 ευρώ (από 177,8 ευρώ).
Η εφετινή χρονιά δοκίμασε τις αντοχές των καταλυμάτων σε όλη τη χώρα, καθώς η διπλή εκλογική αναμέτρηση στην αρχή του καλοκαιριού και η πολιτική ρευστότητα που τη σημάδεψε «πάγωσαν» για έναν μήνα τις κρατήσεις από το εξωτερικό και ανάγκασαν πολλές επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε γενναίες προσφορές για να ενεργοποιήσουν τη ζήτηση. Τα ξενοδοχεία που διαχειρίζεται η εταιρεία «αν και με δυσκολία θα πιάσουν τους στόχους τους», τονίζει ο κ. Παλαιολόγος, αναφερόμενος στις πληρότητες της σεζόν. Από την άλλη, στα έσοδα «θα υπάρξει μείωση, αλλά όχι μεγάλη», αφού ένα boutique ξενοδοχείο «μπορεί να γεμίσει με άλλα μέσα, πέρα από τους tour operators». Και προσθέτει ότι «τα μικρά ξενοδοχεία έχουν πολύ μεγαλύτερη δυναμική», τονίζοντας την ευελιξία τους σε σχέση με μια μεγάλη μονάδα.
Κατά τη διάρκεια της περιόδου κρίσης, όπως επισημαίνει, έχουν ενταθεί οι επαφές από ξενοδόχους για τη διερεύνηση τρόπων με τους οποίους μπορεί να τους βοηθήσει η εταιρεία. «Στόχος είναι τα βέλτιστα οικονομικά αποτελέσματα» υποστηρίζει και γι’ αυτό πέρα από τη μελέτη ανάπτυξης και την υποστήριξη με εξειδικευμένη τεχνογνωσία η εταιρεία εμπλέκεται ενεργά στην υλοποίηση, όπως η επιλογή του προσωπικού, οι πωλήσεις, αλλά και η διαχείριση και λειτουργία του ξενοδοχείου, με βασική προϋπόθεση την «επένδυση στην ποιότητα, στις υποδομές και στις υπηρεσίες».
«Ως σήμερα έχουμε 56 συμφωνητικά διαχείρισης» με πολυτελή ή τεσσάρων αστέρων ξενοδοχεία σε 16 προορισμούς στην Ελλάδα, λέει ο κ. Παλαιολόγος. Τα περισσότερα βρίσκονται στη Μύκονο και τη Σαντορίνη, ενώ υπάρχουν επίσης μονάδες σε Αθήνα, Πόρο, Καβάλα, Λιτόχωρο, Εύβοια, Πάτμο, Κω, Πάρο, Νάξο, Αστυπάλαια, Πήλιο, Χανιά και Ρέθυμνο. Επίσης, 26 από τα ξενοδοχεία είναι και μέλη διεθνών δικτύων, όπως τα Small Luxury Hotels of the World (SLH), Leading Hotels of the World και Relais & Chateaux, μια και η εταιρεία είναι αποκλειστικός συνεργάτης της Luxury Hotel Partners Ltd. για τη Μεσόγειο, την Ανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Η τελευταία ειδικεύεται στη λειτουργία και μάνατζμεντ πολυτελών boutique ξενοδοχείων, αναλαμβάνοντας ξενοδοχεία που είναι ή θα γίνουν μέλη των SLH, ενώ το 2012 ο κ. Παλαιολόγος εξελέγη μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του οργανισμού Small Luxury Hotels of the World. Ο ίδιος είναι 20 χρόνια στον τουριστικό χώρο, με αφετηρία τη διεύθυνση πολυτελών ξενοδοχείων στη Σαντορίνη, ενώ στη συνέχεια ασχολήθηκε με ανεξάρτητες μελέτες για την ανάπτυξη του Danae Beach Resort & Villas Hotel στη Χαλκιδική και τη Μελέτη Σκοπιμότητας του Εlies Resort στη Σίφνο, για να ιδρύσει τη Hotel Brain το 2000.
Ευελιξία και κερδοφορία
«Ενα boutique ξενοδοχείο μπορεί να προσφέρει προσωποποιημένο σέρβις. Ο πελάτης είναι διατεθειμένος να πληρώσει για να ζήσει την εμπειρία» σημειώνει ο κ. Χ. Στεργίου, ιδρυτής της εταιρείας True Greece, που δραστηριοποιείται στα πολυτελή ταξίδια με πελάτες κυρίως από την αμερικανική αγορά. Ο ίδιος μαζί με τους γονείς του είναι ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου Petra στον Γροίκο της Πάτμου, που ανήκει στο δίκτυο των SLH και της HotelBrain, ενώ προσφάτως ανέλαβε την επέκταση της εταιρείας στα Δωδεκάνησα. «Στην Ελλάδα είναι συνηθισμένο να υπάρχει ένα μοντέλο ξενοδοχείου που το «τρέχει» μια οικογένεια» εξηγεί, ενώ επισημαίνει και τη σημασία των επαναλαμβανόμενων πελατών. Εφέτος στο δίκτυο διαχείρισης της Hotel Brain προστέθηκε «το Aqua Blu, ένα ξενοδοχείο στην Κω, που την πρώτη χρονιά λειτουργίας του γέμισε με τιμές από 20% ως 30% πάνω από τον μέσον όρο του νησιού» υπογραμμίζει. Από την άλλη εξηγεί ότι «ένα μικρό ξενοδοχείο μπορεί να κάνει πιο εύκολα προσαρμογές στη δομή των εξόδων του», ειδικά σε περίοδο κρίσης, και να διατηρήσει την κερδοφορία του ως επιχειρηματικού μοντέλου «με πολύ μικρές παρεμβάσεις». Ετσι τον Ιούνιο «όταν χρειάζεται προσαρμογή σε τιμολογιακή πολιτική, ένα boutique ξενοδοχείο γίνεται πιο ευέλικτο».


Οι μεγάλες αλυσίδες έδειξαν τον δρόμο
Αρχιτεκτονική που δημιουργεί την αίσθηση «προσωπικού» χώρου και άνεσης
Τις αναπτυξιακές δυνατότητες των ξενοδοχείων boutique επιβεβαιώνουν και οι κινήσεις μεγάλων αμερικανικών αλυσίδων που αποφάσισαν να λανσάρουν δικά τους προϊόντα, βασισμένα στην εμπειρία και στον τοπικό χαρακτήρα, έχοντας παρατηρήσει ότι το είδος κέρδιζε πελάτες στην αγορά. Η Starwood προγραμματίζει να εγκαινιάσει 23 νέα ξενοδοχεία με το σήμα W σε όλον τον κόσμο ως το 2017, ενώ Andaz λέγονται τα ξενοδοχεία που εντάσσονται στην ομπρέλα της Hyatt, με πέντε νέα να προστίθενται στο χαρτοφυλάκιο σταδιακά ως το 2016.
Η κλίμακα, η ποικιλομορφία και ο νησιωτικός χώρος της Ελλάδας προσφέρονται ιδανικά γι’ αυτή την ανάπτυξη. Εξάλλου από τα τέλη Νοεμβρίου του 2007 βρίσκεται στα συρτάρια τού τότε υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης η μελέτη που κατέθεσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) στον αρμόδιο υπουργό κ. Α. Σπηλιωτόπουλο, για τη δημιουργία ξενοδοχείων τύπου boutique στη χώρα. Η μελέτη αφορούσε μονάδες μέχρι 50 δωματίων και περιελάμβανε τις προδιαγραφές και υπηρεσίες που χαρακτηρίζουν διεθνώς τα συγκεκριμένα ξενοδοχεία, προσαρμοσμένες στις ελληνικές ιδιαιτερότητες. Στόχος της ήταν η βελτίωση της ποιότητας και η ανάπτυξη της μικρομεσαίας ξενοδοχειακής επιχείρησης που αποτελεί τη συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού δυναμικού, καθώς το 2011 ο μέσος όρος στα ελληνικά ξενοδοχεία ήταν τα 41 δωμάτια.
Κριτήριο για την ανάπτυξη ελληνικού boutique ξενοδοχείου, πέρα από το ότι πρέπει να είναι μικρό (ως 50 δωμάτια), είναι η αρχιτεκτονική αισθητική που οφείλει να εμπνέει «σπιτική ζεστασιά», ενώ παράλληλα να δημιουργεί την αίσθηση «προσωπικού» χώρου και άνεσης. Απαραίτητο συστατικό είναι η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προσωπικής εξυπηρέτησης, καθώς και άριστων υποδομών και ευκολιών στα δωμάτια. Τα ξενοδοχεία boutique δεν υπόκεινται απαραιτήτως σε κλασικά ξενοδοχειακά πρότυπα, εστιάζουν όμως στη διαφοροποίηση της εμπειρίας, όπου ακόμη και η ποιότητα και ο τύπος του φαγητού ανταποκρίνονται στον χαρακτήρα του ξενοδοχείου, ενώ υπάρχει προσωπική φροντίδα από τον διευθυντή ή μέλος της οικογένειας των ιδιοκτητών.

Ο «εφευρέτης»
Τα πρώτα boutique ξενοδοχεία εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1980 με τον Ιαν Σράγκερ, έναν από τους ιδρυτές του θρυλικού κλαμπ Studio 54 στη Νέα Υόρκη, να θεωρείται ο εμπνευστής τους, με το Morgans Hotel το 1984. Σήμερα ο ίδιος αναπτύσσει δύο νέα ξενοδοχειακά brands, το Public, ενώ το δεύτερο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη. Σε συνεργασία με την αλυσίδα Marriott International έχει δημιουργήσει επίσης τα Edition Hotels, με το πρώτο ξενοδοχείο να λειτουργεί στην Κωνσταντινούπολη και τα επόμενα να αναμένεται να ανοίξουν στο Λονδίνο και στο Μαϊάμι το 2013 και στη Νέα Υόρκη και στην Μπανγκόκ το 2015.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk