Ακόμη και τα πιο μελετημένα μουσικά βίντεο κλιπ ωχριούν μπροστά στα οπτικοακουστικά εφέ που μπορεί να παραγάγει ένα καλαμάρι με τα χρωματοφόρα κύτταρά του. Αρκεί να το συνδέσετε στο iPod σας και να του «παίξετε» ένα κομμάτι από τη συλλογή σας. Αυτό ακριβώς έκαναν οι νευροεπιστήμονες που βρίσκονται πίσω από το μπλογκ Backyard Brains αποδεικνύοντας ότι η μουσική μπορεί να «ζωντανέψει» με ποικίλους τρόπους.

Χρωματιστά παλλόμενα κύτταρα

Τα καλαμάρια, όπως πολλά άλλα κεφαλόποδα, διαθέτουν ειδικά κύτταρα – τα λεγόμενα χρωματοφόρα – τα οποία τους επιτρέπουν να αλλάζουν χρώματα και να προσαρμόζονται στο περιβάλλον τους, ενίοτε πιο γρήγορα και από τον χαμαιλέοντα. Εμπνεόμενοι από μια μελέτη γύρω από τον νευρικό έλεγχο αυτών των κυττάρων που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Royal Society B», οι νευροεπιστήμονες του Backyard Brains ζήτησαν από τους ερευνητές του Εργαστηρίου Θαλάσσιας Βιολογίας (MBL) του Ωκεανογραφικού Ινστιτούτου Γουντς Χόουλ που τη διεξήγαγαν να τους δανείσουν το εργαστήριό τους για να «τεστάρουν» μια ιδέα τους.

Η ομάδα του Backyard Brains συνέδεσε τους ακροδέκτες των ακουστικών ενός iPod Nano (χωρίς τις «ψείρες») στον νευράξονα ενός καλαμαριού του είδους Loligo pealeii και του «έπαιξε» το «Insane in the Brain» των Cypress Hill. Η ιδέα ήταν ότι το iPod, το οποίο αναπαράγει μουσική μετατρέποντας τα ψηφιακά σήματα σε μικρά ηλεκτρικά ρεύματα – το ίδιο «μέσο» επικοινωνίας που χρησιμοποιούν οι νευρώνες – θα μπορούσε να διεγείρει τον νευράξονα του καλαμαριού προκαλώντας τη σύσπαση των μυών που ελέγχουν τα χρωματοφόρα κύτταρά του.

Το καλαμάρι Loligo pealeii διαθέτει χρωματοφόρα κύτταρα τριών χρωμάτων: καφέ, κόκκινα και κίτρινα. Στο βίντεο, το οποίο «γυρίστηκε» με τη βοήθεια ενός μικροσκοπίου 8x, μπορείτε να τα δείτε να πάλλονται στον ρυθμό της μουσικής κάθε φορά που το iPod εκπέμπει χαμηλές συχνότητες (μικρότερες των 100 Hz). Αν αναρωτιέστε αν η όλη διαδικασία ή το άκουσμα του κομματιού των Cypress Hill ήταν δυσάρεστα για το καλαμάρι, μην ανησυχείτε: ήταν ήδη νεκρό.