«Καλή χρονιά» με κλειστά σχολεία λένε οι δάσκαλοι

Σχολεία με εκπαιδευτικούς σε κατάσταση «νευρικής κρίσης» προβλέπεται να υποδεχτούν εφέτος τους χιλιάδες μαθητές για την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Και καθώς πολλοί στον χώρο της εκπαίδευσης φαίνεται ότι έχουν χάσει την… ψυχραιμία τους, η Ομοσπονδία των δασκάλων, με πρωτοφανή αυγουστιάτικη απόφασή της, κήρυξε 24ωρη απεργία με το «καλημέρα» για την επομένη του αγιασμού στα σχολεία. Οσο για τα αιτήματα αυτής της απεργίας φαντάζουν εκ των προτέρων καταδικασμένα την περίοδο που διανύουμε

Σχολεία με εκπαιδευτικούς σε κατάσταση «νευρικής κρίσης» προβλέπεται να υποδεχτούν εφέτος τους χιλιάδες μαθητές για την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Και καθώς πολλοί στον χώρο της εκπαίδευσης φαίνεται ότι έχουν χάσει την… ψυχραιμία τους, η Ομοσπονδία των δασκάλων, με πρωτοφανή αυγουστιάτικη απόφασή της, κήρυξε 24ωρη απεργία με το «καλημέρα» για την επομένη του αγιασμού στα σχολεία. Οσο για τα αιτήματα αυτής της απεργίας φαντάζουν εκ των προτέρων καταδικασμένα την περίοδο που διανύουμε. Οι δάσκαλοι αντιδρούν πρωτίστως στην οικονομική τους υποβάθμιση, κυρίως των νέων εκπαιδευτικών, αλλά και στη μείωση των διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών στα σχολεία, επιλογές που αποτελούν ωστόσο τη γενική γραμμή του υπουργείου Οικονομικών για ολόκληρο τον δημόσιο τομέα. Μπορεί η ένταση που «τοποθετήθηκε» την προηγούμενη χρονιά στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να μεταφερθεί εφέτος στα σχολεία;

Πολλοί πιστεύουν ότι, παρά την εγρήγορση του προεδρείου της ΔΟΕ στην εξαγγελία κινητοποιήσεων από την πρώτη ημέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς, η απεργία δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα έχει και μεγάλα ποσοστά επιτυχίας, καθώς πολλοί δάσκαλοι αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την κατάσταση. «Δεν βρίσκω σκόπιμο σε τέτοια περίοδο να πιέσουμε περισσότερο τα πράγματα» έλεγε δασκάλα κεντρικού σχολείου της Αθήνας στο «Βήμα».

Νέο δεδομένο στην ένταση που υποβόσκει αποτελεί η ξαφνική… ανατριχίλα που προκάλεσε αυτές τις ημέρες στους εκπαιδευτικούς ο όρος «αξιολόγηση», ο οποίος εισήχθη με χρονοδιάγραμμα διμήνου στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί αρνούνται την αυτονόητη ανάγκη αξιολόγησης για την εφαρμογή ενός αξιοκρατικού συστήματος ελέγχου της ποιότητας στα σχολεία, καθώς φοβούνται ότι θα συνοδευτεί από μισθολογική καθήλωσή τους. Την ίδια ώρα, στο βάθος της σκηνής ακολουθούν οι σχολικές επιτροπές και μαζί τους οι γονείς, που περιμένουν ακόμα τα χρήματα από το υπουργείο Εσωτερικών για να εφοδιάσουν τα σχολεία με πετρέλαιο για τα κρύα του χειμώνα και με αναλώσιμα για την καθημερινή τους λειτουργία.
Ακολουθούν και οι καθηγητές
Οι δάσκαλοι κήρυξαν την 24ωρη απεργία τους για τις 12 Σεπτεμβρίου, καταγγέλλοντας μεν την οικονομική υποβάθμιση των πρωτοδιόριστων εκπαιδευτικών και την υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, αλλά αφήνοντας και υπονοούμενα για την επικείμενη αξιολόγηση του έργου τους. Αλλωστε την ίδια ημέρα προγραμματίζουν να προχωρήσουν σε δίωρο συμβολικό αποκλεισμό των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.
Στην ίδια κατεύθυνση, οι καθηγητές της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) δεν αποκλείουν τη συμμετοχή τους με στάσεις εργασίας στην ίδια απεργία, γιατί όπως λένε η αξιολόγηση «φέρνει την υποταγή, τη διάσπαση του κλάδου, τη μισθολογική καθήλωση, την άρση της μονιμότητας και τις απολύσεις»
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας από την άλλη πλευρά δείχνει αποφασισμένη, γνωρίζοντας ότι έπειτα από τόσα χρόνια συζητήσεων και αναβολών δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια: «Ή τώρα ή ποτέ» λένε χαρακτηριστικά. Με τη νέα σχολική χρονιά θα αρχίσει να λειτουργεί και η ανεξάρτητη αρχή που θα αναλάβει την αξιολόγηση, στα πρότυπα της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στα Πανεπιστήμια (ΑΔΙΠ). Η νέα αρχή θα αναλάβει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού τους έργου, κατά το πρότυπο που εφαρμόστηκε στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Τα κριτήρια για τη διαδικασία αυτή, που αποτελεί τιτάνιο έργο καθώς αφορά χιλιάδες εκπαιδευτικούς, θα καθορίσει δεκαμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων υπό τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ηλία Ματσαγγούρα, η οποία προβλέπεται να έχει ολοκληρώσει τις επεξεργασίες της ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, ώστε το έργο της αξιολόγησης να ξεκινήσει άμεσα.
Ανησυχούν για το πετρέλαιο
Σε αρκετές περιοχές της χώρας οι σχολικές επιτροπές δεν έχουν πάρει εφέτος από τον Απρίλιο ούτε… ευρώ από τους δήμους που διαχειρίζονται τα οικονομικά τους με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα οργάνωσης και εξοπλισμού των σχολείων τους. «Η κατάσταση είναι δύσκολη» λέει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Ν. Παπαχρήστος. «Στο 50% των σχολείων της χώρας τα προβλήματα ίσως είναι εκρηκτικά από τις πρώτες ημέρες του νέου σχολικού έτους. Είναι σίγουρο ότι πολλά σχολεία με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα αδυνατούν εφέτος να αγοράσουν το πετρέλαιο που απαιτείται για τη θέρμανσή τους τους χειμερινούς μήνες. Ζητούμε, επιπλέον, έκτακτη επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών, αλλά και την εξαίρεση των σχολείων από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα» συνεχίζει.
«Δεν έχουμε ούτε ένα ευρώ» επιβεβαιώνει ο δάσκαλος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Μηχανιώνας στη Θεσσαλονίκη και μέλος σχολικής επιτροπής της περιοχής κ. Νίκος Αλαμπουγιούκης. «Δεν μπορεί να γίνει κανένας προγραμματισμός» αναφέρει. «Δεν μπορούμε να προμηθευτούμε πετρέλαιο, πέρυσι μοιραστήκαμε τη φτώχεια μας, εφέτος απλώς ο δήμος και κατ’ επέκταση η σχολική επιτροπή είναι διαλυμένα» λέει ο κ. Αλαμπουγιούκης και προσθέτει: «Είναι τραγικό να φτάσουμε στο σημείο να ζητήσουμε από τους γονείς των παιδιών χρήματα, αν και ίσως οδηγηθούμε τελικά σ’ αυτή τη λύση, έστω για να ξεκινήσουν να λειτουργούν τα σχολεία»…


Κινητοποιήσεις
Προκαταβολικό «όχι» από την ΟΛΜΕ

«Δεν μπορώ να αποκλείσω τις κινητοποιήσεις» είπε σχετικά ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Ν. Παπαχρήστος στο «Βήμα». «Δεν ξέρουμε βέβαια τις τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδίου της αξιολόγησης, αλλά θεωρώ σχεδόν βέβαιο ότι θα τοποθετηθούμε αρνητικά» ανέφερε ο συνομιλητής μας. «Δεν πρέπει να καλλιεργείται καμία προσδοκία ότι θα συμφωνήσουμε, καθώς αυτή η αξιολόγηση οδηγεί στη μισθολογική καθήλωση των καθηγητών» προειδοποιεί.
«Δεν λέμε όχι στην αξιολόγηση, απλώς πρέπει να βοηθάει, όχι να τιμωρεί» λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Κομνηνός Μαντάς, παρ’ ότι οι δάσκαλοι πρώτοι άνοιξαν τον χορό των κινητοποιήσεων.
Το υπουργείο Παιδείας πάντως έσπευσε να ανακοινώσει ότι η αξιολόγηση που θα γίνει θα είναι υποστηρικτική και όχι τιμωρητική, σε μια προσπάθεια να προλειάνει το έδαφος. «Ενα από τα κρίσιμα προβλήματά μας όμως είναι οι αποδοχές των εκπαιδευτικών και ειδικά των πρωτοδιόριστων που δεν φτάνουν σήμερα τα 600 ευρώ με τις κρατήσεις που τους κάνουν» λένε οι δάσκαλοι επαναφέροντας τη συζήτηση στα οικονομικά. Δίνοντας μια εικόνα των απόψεων που επικρατούν στον χώρο των συνδικαλιστών δασκάλων ο κ. Μαντάς λέει χαρακτηριστικά: «Η Παιδεία οδηγείται σε πλήρη διάλυση και απλώς εμείς δεν θέλουμε κάποτε να μας πουν, «εσείς πού ήσασταν όταν διαλυόταν»».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk