Το ελληνικό γιαούρτι κατέκτησε τις ΗΠΑ

Περί τα 150 εκατ. ευρώ έχει επενδύσει η οικογένεια Φιλίππου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από το 2007 ως και το τέλος του 2011, στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, κατορθώνοντας πλέον το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του ομίλου της Φάγε να προέρχεται από τη διεθνή αγορά, συνυπολογιζομένων και των εξαγωγών του.

Περί τα 150 εκατ. ευρώ έχει επενδύσει η οικογένεια Φιλίππου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από το 2007 ως και το τέλος του 2011, στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, κατορθώνοντας πλέον το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του ομίλου της Φάγε να προέρχεται από τη διεθνή αγορά, συνυπολογιζομένων και των εξαγωγών του. Μόνο την περυσινή χρονιά επένδυσε 37,2 εκατ. ευρώ για να επεκτείνει την παραγωγική μονάδα του στις ΗΠΑ.

Πρόκειται για έναν από τους πιο διεθνοποιημένους ομίλους τροφίμων της ελληνικής αγοράς, που έμαθε σε εκατομμύρια καταναλωτές σε 29 χώρες του κόσμου να προτιμούν το greek yogurt, το οποίο είναι τοποθετημένο σε 220 αλυσίδες σουπερμάρκετ – και μετά την παραγωγική διείσδυσή του στην αμερικανική αγορά το greek style yogurt. Βέβαια το κόστος αυτής της προσπάθειας δεν είναι μικρό. Στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2011 τα ενοποιημένα χρέη του ομίλου ανήλθαν στα 229,2 εκατ. ευρώ με κέρδη σχεδόν μηδαμινά – ανήλθαν μόλις στα 3,6 εκατ. ευρώ από 7,2 εκατ. ευρώ το 2010 – ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 47 εκατ. ευρώ και ανήλθαν στα 385,2 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο το γεγονός ότι πέρυσι το 56,6% των πωλήσεων του ομίλου πραγματοποιήθηκε στις ξένες αγορές από 45,5% που ήταν το 2010 επιβεβαιώνει την τεράστια προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκησή του να περιορίσει την εξάρτησή του από τη συρρικνούμενη χρόνο με τον χρόνο ελληνική αγορά. Αντιθέτως, οι πιο δυναμικές αγορές για τα προϊόντα της Φάγε είναι των Ηνωμένων Πολιτειών, της Βρετανίας και της Ιταλίας, όπου, εκτός από τις συνεχείς επενδύσεις στην πρώτη, στις άλλες δύο προχώρησε πέρυσι στην εξαγορά των δικτύων διανομής των προϊόντων, αποκτώντας πλέον στρατηγικό ρόλο στην προώθηση των προϊόντων της στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην αμερικανική αγορά οι πωλήσεις του ομίλου πέρυσι αυξήθηκαν κατά 65%, στη βρετανική αγορά κατά 25,9% και στην ιταλική αγορά κατά 30,6%. Ετσι, αν και σε άλλες χώρες οι πωλήσεις του ομίλου μειώθηκαν κατά 32,7%, η αύξηση των πωλήσεων στις εκτός Ελλάδος αγορές κατά 50,6% υποδηλώνει με σαφήνεια τον στρατηγικό ρόλο που έχουν αποκτήσει πλέον οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Ιταλία.
Η ελληνική βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων πούλησε κατά τη διάρκεια του 2011 περί τους 48.000 τόνους γιαούρτης στους αμερικανούς καταναλωτές από 29.000 τόνους το 2010 και το μερίδιό της υπερβαίνει το 5% στην κατηγορία «γιαουρτιού που τρώγεται με το κουτάλι» αυξάνοντας κατά μία ποσοστιαία μονάδα το μερίδιο αγοράς που κατέχει, ενώ στην αγορά του στραγγιστού κατέχει το 70%!
Και όλα αυτά συνέβησαν σε διάστημα λίγων χρόνων. Πολύ γρήγορα λοιπόν μετά τις πρώτες εξαγωγές το 2000 στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, οι αδελφοί Φιλίππου άρχισαν να σκέφτονται το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν ένα νέο εργοστάσιο που θα τροφοδοτεί αποκλειστικά την αμερικανική αγορά. Και το 2005 εξέδωσαν ομολογιακό δάνειο 130 εκατ. δολαρίων – στο ιρλανδικό χρηματιστήριο – το οποίο μεταξύ άλλων προέβλεπε επένδυση ύψους 30 εκατ. ευρώ. Επικεφαλής της προσπάθειας ετέθη ο κ. Αθ. Ι. Φιλίππου. Ο χαμηλός πήχης των αρχικών προσδοκιών της οικογενείας Φιλίππου δείχνει και την προσεκτική – μάλλον φοβική – προσέγγιση της αμερικανικής αγοράς. Συγκεκριμένα στην πρώτη φάση επρόκειτο να έχει παραγωγική δυναμικότητα όχι μεγαλύτερη από 6.000 τόνους γιαουρτιού ετησίως, αφού οι πρώτες εξαγωγές στις ΗΠΑ άρχισαν από το 1998 και ήταν μόλις 38 τόνοι.
Εννέα χρόνια αργότερα, το 2007, ο όγκος των πωλήσεών της ανήλθε στους 8.900 τόνους. Αλλά η εξαγωγική δυναμική του προϊόντος γρήγορα απέδειξε ότι οι δυνατότητες ήταν πολύ μεγαλύτερες. Η ολοκλήρωση της επένδυσης στην περιοχή της Νέας Υόρκης τον Απρίλιο του 2008 έδωσε αποφασιστική ώθηση στις πωλήσεις του ομίλου. Απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι οι συνεχείς επεκτάσεις των παραγωγικών εγκαταστάσεών της. Τα επενδυτικά σχέδια αναθεωρήθηκαν λοιπόν ξανά και ξανά. Και τα αποτελέσματα είναι προφανή.
Στα τέλη του περασμένου χρόνου το σύνολο των επενδύσεών της στις Ηνωμένες Πολιτείες ανήλθε στα 149,2 εκατ. ευρώ και η παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου ανέρχεται πλέον στους 85.000 τόνους.
Η αγορά «που τρώγεται με το κουτάλι»
Πέρυσι οι αμερικανοί καταναλωτές έφαγαν συνολικά 1,94 εκατ. τόνους γιαούρτης
Η αγορά των ΗΠΑ είναι εντυπωσιακά αναπτυσσόμενη, αφού οι συνολικές πωλήσεις της από 4 δισ. δολάρια το 2005 ανήλθαν πέρυσι στα 6,4 δισ. δολάρια, έχοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 8,5%. Πέρυσι οι αμερικανοί καταναλωτές έφαγαν συνολικά 1,94 εκατ. τόνους γιαούρτης. Ωστόσο η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι ακόμη χαμηλή, δεν υπερβαίνει τα 6,3 κιλά, ενώ στην Ελλάδα είναι 10,7 κιλά και στη Δυτική Ευρώπη είναι 16,9 κιλά.
Οι κύριοι ανταγωνιστές της Φάγε – αλλά και της άλλης ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας με σοβαρές προσπάθειες διείσδυσης στην αμερικανική αγορά, της Ολυμπος – είναι η Generals Mils με τα προϊόντα Yoplait και το γκρουπ Danone με τα προϊόντα Stonyfield και Oikos. Οι δύο ξένοι όμιλοι κατέχουν συνολικό μερίδιο αγοράς που υπερβαίνει το 65%. Επίσης τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέχουν το 10% της αγοράς και στην τέταρτη θέση με μερίδιο που υπερβαίνει το 5% βρίσκεται ο ελληνικός όμιλος.
Ισχυρή όμως θέση κατέχει ο όμιλος των αδελφών Φιλίππου και στη βρετανική αγορά γιαουρτιού, οι συνολικές πωλήσεις της οποίας ανέρχονται σε 1,17 δισ. στερλίνες. Η κατηγορία του «ελληνικού γιαουρτιού και του γιαουρτιού ελληνικού τύπου» πέρυσι είχε συνολικές πωλήσεις ύψους 86,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 2%. Σε αυτή την αγορά η Φάγε βρίσκεται στη δεύτερη θέση με μερίδιο 28,4%. Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι συνολικές πωλήσεις των οποίων καταλαμβάνουν το 43,1%, και στις επόμενες θέσεις, αλλά έχοντας σημαντική απόσταση από τη Φάγε, βρίσκονται άλλα εμπορικά σήματα.
Επίσης στην ιταλική αγορά λευκού γιαουρτιού χαμηλών λιπαρών το μερίδιο της Φάγε ανέρχεται στο 18,6% καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση, στην αγορά λευκού πλήρους γιαουρτιού καταλαμβάνει το 6,9% και στην αγορά του ρυζόγαλου βρίσκεται στη δεύτερη θέση με μερίδιο 32,7%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο στη Βρετανία όσο και στην Ιταλία ο ελληνικός όμιλος εξαγόρασε προσφάτως τα δίκτυα διανομής των προϊόντων του.
Περιορισμένες απώλειες
Η ελληνική αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων στη διάρκεια του 2011 μειώθηκε κατά 2,4% ως προς τον όγκο των πωλήσεων αλλά αυξήθηκε κατά 3,1% ως προς την αξία. Ο συνολικός τζίρος της ανήλθε στα 1,72 δισ. ευρώ. Η μείωση του όγκου των πωλήσεων προήλθε κυρίως από τη μείωση που παρουσίασε η αγορά του γιαουρτιού και οι πωλήσεις της κρέμας γάλακτος και του γάλακτος μακράς διαρκείας, καθώς και των επιδορπίων γιαουρτιού.
Σε αυτό το πλαίσιο ο όγκος των πωλήσεων της Φάγε μειώθηκε κατά 19,3% πέρυσι έναντι του 2010, αλλά λόγω των δύο ανατιμήσεων – τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο συνολικά περίπου κατά 7% – η εταιρεία περιόρισε τις απώλειες και ο τζίρος της μειώθηκε μόνο κατά 9,4%. Οπως εξηγεί η εταιρεία, η μείωση των πωλήσεων οφείλεται στη μετατόπιση της κατανάλωσης σε φθηνότερα προϊόντα – τοπικά και ιδιωτικής ετικέτας -, στην περιορισμένη τοποθέτηση προϊόντων της σε αλυσίδες σουπερμάρκετ που καθυστερούν τις πληρωμές και στο σταμάτημα των προωθητικών ενεργειών, κυρίως στο γιαούρτι.
Και οι πωλήσεις της στην εσωτερική αγορά διαμορφώθηκαν στα 201,1 εκατ. ευρώ έναντι 213,9 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ οι ζημιές της αυξήθηκαν από 13,8 εκατ. ευρώ το 2010 σε 14,3 εκατ. ευρώ το 2011. Ωστόσο έχει διατηρήσει τις θέσεις της στις επί μέρους αγορές (27,4% στο γιαούρτι, 8,1% στα τυριά, 15,8% στο γάλα υψηλής παστερίωσης, 14% στην κρέμα γάλακτος και 12,8% στα επιδόρπια γιαούρτης).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ο πίνακας που «γέρνει» Ο Γκαλάτσι-Γκαλάτσι φρόντισε να ενημερώσει τον ιδιοκτήτη γύρω από τα νέα, υπερσύγχρονα συστήματα που κρατούν ανέπαφα τα έργα τέχνης,... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk