«Η Ούμα είναι μια θεά – και αυτή την έκφραση δεν τη χρησιμοποιώ συχνά» έλεγε στο «Βήμα» στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών ο Ρόμπερτ Πάτινσον μιλώντας με ενθουσιασμό για τη συνεργασία του με την Ούμα Θέρμαν στην ταινία «Επικίνδυνο πάθος». «Δεν υπερβάλλω καθόλου αν πω ότι υπήρξε μία από τις ωραιότερες εμπειρίες που έχω συλλέξει ως ηθοποιός μέχρι σήμερα» συνέχισε ο Πάτινσον, ο οποίος έγινε διάσημος ως βρικόλακας στη σειρά ταινιών «Λυκόφως». «Απίστευτη συνέπεια, αγάπη για αυτό που κάνει, μα και πόσο όμορφη! Μία από τις πιο κομψές γυναίκες που έχω γνωρίσει ποτέ».
Αν και η αφορμή για τη συνάντηση μαζί του υπήρξε μια άλλη ταινία, η «Cosmopolis» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, ο βρετανός ηθοποιός αισθανόταν την ανάγκη να αναφερθεί εκτενώς στους συνεργάτες του στο «Επικίνδυνο πάθος», μια ταινία που συνυπογράφουν δύο νέοι σκηνοθέτες, ο Ντέκλαν Ντόνελαν και ο Νικ Ορμεροντ, οι οποίοι μετέφεραν σε εικόνες το μυθιστόρημα του Γκυ ντε Μοπασάν «Ο φιλαράκος». Ενδεχομένως ο Πάτινσον να είχε αυτή την ανάγκη επειδή, ενώ τα γυρίσματα του «Επικίνδυνου πάθους» είχαν ήδη ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2010 (σε Λονδίνο και Βουδαπέστη), η διανομή του στις αίθουσες καθυστέρησε πάρα πολύ.
Οπως και το βιβλίο, η ταινία πραγματεύεται την ζωή ενός εντυπωσιακά όμορφου νεαρού άντρα (Πάτινσον) ο οποίος ανακαλύπτει ότι έχει ένα ιδιαίτερο χάρισμα, στο οποίο και επενδύει: σαγηνεύει δυναμικές γυναίκες της υψηλής γαλλικής κοινωνίας οι οποίες διασυνδέονται με τις εφημερίδες. Χρησιμοποιώντας το σεξ και την έλξη που νιώθουν γι’ αυτόν καταφέρνει να ανεβεί κοινωνικά.
Μία από τις γυναίκες αυτές είναι η Μαντλέν Φορεστιέρ, η ηρωίδα που υποδύεται η Θέρμαν, η οποία μάλιστα δεν είχε διαβάσει το μυθιστόρημα του Ντε Μοπασάν όταν της προτάθηκε ο ρόλος. Ηταν όμως τέτοια η επιθυμία της να συμμετάσχει στην ταινία, που συμφώνησε αμέσως. «Λατρεύω να βουτάω σε περιόδους που δεν υπάρχουν πια, να μεταμορφώνομαι σε γυναίκες αλλοτινών εποχών και μεγαλείων» λέει η Θέρμαν. Και πώς να μην την πιστέψεις; Μπορεί να έπαιξε στα δάχτυλα τη χαντζάρα στις ταινίες «Kill Bill» του Κουέντιν Ταραντίνο, όμως με την πορεία της έχει αποδείξει ότι οι ταινίες «εποχής» πράγματι της ταιριάζουν.
Αρκεί να τη θυμηθείς σε πολύ όμορφες στιγμές της, όπως (σε πολύ μικρή ηλικία) στις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Στίβεν Φρίαρς αλλά και στη «Χρυσή κούπα» του Τζέιμς Αϊβορι. «Με ενδιέφερε κυρίως ο ρόλος της Μαντλέν, ίσως επειδή ανακάλυψα ότι αυτό που την κινεί ως προσωπικότητα είναι ένα επαγγελματικό ενδιαφέρον για την ίδια τη ζωή» είπε η ηθοποιός. «Αν η Μαντλέν ζούσε σε μια άλλη εποχή, πολύ πιθανόν να είχε εξελιχθεί σε επαγγελματία γυναίκα αντί σε επαγγελματία σύζυγο, όπως συμβαίνει στις σελίδες του Ντε Μοπασάν. Γιατί είναι μια γυναίκα που έχει βιώσει την εμπειρία του συμβιβασμού από τα γεννοφάσκια της. Και δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα σε μια γυναίκα από το να αναγκάζεται να συμβιβαστεί».

«Ασχημόπαπο» και βουδίστρια
Κάτι παρόμοιο θα μπορούσε να πει κανείς για την ίδια. Στα 42 της η Ούμα Καρούνα Θέρμαν, όπως είναι το πλήρες όνομά της, παραμένει ένα από τα πιο ανορθόδοξα πρόσωπα της αμερικανικής σόουμπιζ. Αλλά ακόμη και σήμερα απορεί για το πώς κατάφερε να εδραιωθεί στον χώρο. Από πολύ μικρή είχε συμβιβαστεί με τα ανορθόδοξα χαρακτηριστικά της. Κοντά στο 1,90 ύψος, με τεράστιες πατούσες, φαρδύ πρόσωπο και μακριά, «πλακουτσωτή» μύτη (που παραλίγο να κόψει), η Θέρμαν ήταν το ψηλότερο κορίτσι στο γυμνάσιο, φορούσε παπούτσια ειδικής παραγγελίας και πολύ συχνά γινόταν στόχος χλευασμού στο σχολείο της.
Η ηθοποιός έχει κατά καιρούς επισημάνει πόσο πολύ προβληματιζόταν από παιδί με το παρουσιαστικό της: «Οχι ιδιαίτερα έξυπνη, ούτε και αθλητική. Αρκετά ψηλότερη από το κανονικό, αστείο μούτρο, «σκελετός» σε κάποια σημεία του σώματός μου, παχάκια σε κάποια άλλα. Ημουν πραγματικά ένα παράξενο παιδί».
Παρ’ όλα αυτά η Θέρμαν, που εγκατέλειψε το σπίτι της στα 15 αποφασισμένη να γίνει ηθοποιός στη Νέα Υόρκη, κατάφερε να μπει στον χώρο του… μόντελινγκ ακολουθώντας τα χνάρια της γιαγιάς αλλά και της σουηδής μητέρας της Νένα Μποργκίτε Καρολίν φον Σλεμπρούγκε, η οποία προτού παντρευτεί τον καθηγητή ινδοθιβετιανών και βουδιστικών σπουδών στο πανεπιστήμιο Κολούμπια Ρόμπερτ Θέρμαν πρόλαβε να υπάρξει και σύζυγος του γκουρού της κουλτούρας του LSD Τίμοθι Λίρι.
Ως προσωπικός μαθητής του Δαλάι Λάμα, ο Θέρμαν τον καλούσε συχνά σπίτι του, με αποτέλεσμα να γνωρίσει από πολύ νωρίς τον βουδικό πολιτισμό. Το όνομά της άλλωστε προέρχεται από μια θεότητα των ινδουιστών, ενώ το μεσαίο όνομά της (Καρούνα) σημαίνει «οίκτος» και αποτελεί τον έναν από τους τέσσερις θείους πυλώνες του βουδισμού. Επίσης, ο πατέρας της Ρόμπερτ Θέρμαν είναι συνιδρυτής με τον Ρίτσαρντ Γκιρ του Σπιτιού του Θιβέτ στη Νέα Υόρκη. Η «σχέση» της Θέρμαν με τον βουδισμό τη βοήθησε να αντιμετωπίσει με τακτ και αξιοπρέπεια τον θορυβώδη χωρισμό της από τον πρώτο σύζυγό της, ηθοποιό Ιθαν Χοκ, πατέρα των δύο παιδιών της.
Σε ηλικία 17 ετών η Θέρμαν είχε ήδη κάνει το ντεμπούτο της στο «Kiss daddy goodnight» και ως τα 20 είχε παίξει στις «Επικίνδυνες σχέσεις», στις «Περιπέτειες του βαρόνου Μυγχάουζεν» του Τέρι Γκίλιαμ, στο «Εκεί όπου βρίσκεται η καρδιά» του Τζον Μπούρμαν και στο «Χένρι και Τζουν» του Φίλιπ Κάουφμαν. Στο απόγειό της όμως βρέθηκε δίπλα στον Ταραντίνο με το «Pulp fiction», που της χάρισε τη μοναδική ως σήμερα υποψηφιότητά της στα Οσκαρ. Στον Ταραντίνο η Θέρμαν οφείλει πολλά: μπόρεσε να δει πράγματα σε αυτήν που δεν τα έβλεπαν οι άλλοι και της άνοιξε «την κονσέρβα με τα σκουλήκια» για να κολυμπήσει.

Τιθασεύοντας τη λαιμαργία
Ποιο θα μπορούσε να είναι το δυσκολότερο πράγμα σε σχέση με τον ρόλο της Ούμα Θέρμαν στα γυρίσματα του «Επικίνδυνου πάθους»; Και όμως, η λαιμαργία της. «Δεν φταίνε τόσο τα υπέροχα γλυκά στο catering, αλλά τα υπέροχα κοστούμια της Οντίλ» λέει η ίδια για τη δουλειά της μοδίστρας Οντίλ Ντιξ Μιρό στην ταινία. «Υπέροχα αλλά και «σκληρά», δεν σου επέτρεπαν να βάλεις πάνω σου ούτε μισό γραμμάριο παραπάνω. Αν η μέση του φορέματος είναι 24 και είσαι για 25, την πάτησες. Γιατί το φόρεμα δεν θα κλείνει και δεν θα μπορέσεις να γυρίσεις τη σκηνή. Οσο όμορφα ήταν τα κοστούμια, άλλο τόσο επώδυνα σε έκαναν να νιώθεις. Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές αναγκάστηκα να πω «όχι» στο μεσημεριανό».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ