Μπάτμαν εναντίον Χρυσής Αυγής

Χρυσή Αυγή και αγανακτισμένοι στην ίδια πανάκριβη αμερικανική υπερπαραγωγή; Και όμως! Αφού στο Χόλιγουντ όλα μπορούν να συμβούν. Πραγματικά, στον «αρχικακό» της τελευταίας περιπέτειας του Μπάτμαν δεν μπορείς παρά να βρεις έναν συγκερασμό των ακραίων πολιτικών φαινομένων της εποχής μας.

Χρυσή Αυγή και αγανακτισμένοι στην ίδια πανάκριβη αμερικανική υπερπαραγωγή; Και όμως! Αφού στο Χόλιγουντ όλα μπορούν να συμβούν. Πραγματικά, στον «αρχικακό» της τελευταίας περιπέτειας του Μπάτμαν δεν μπορείς παρά να βρεις έναν συγκερασμό των ακραίων πολιτικών φαινομένων της εποχής μας.
Ο «κακός» λέγεται Μπέιν και χωρίς αμφιβολία αποτελεί το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του «Dark Knight rises»: μια εφιαλτική φαλακρή φιγούρα με βαριά μεταλλική φωνή και παραμορφωμένο πρόσωπο κρυμμένο πίσω από μια φρικώδη δερμάτινη μάσκα που του δίνει την εικόνα πρωταγωνιστή σε ταινία σαδομαζοχιστικού πορνό (σχεδόν ποτέ δεν βλέπουμε το πρόσωπο του Τόμας Χάρντι που τον υποδύεται).
Ο Μπέιν θεωρεί τον εαυτό του κάτι σαν Μεγάλο Αδελφό της επανάστασης του νέου millennium με αποστολή του την εξώθηση του κόσμου προς την ιδέα της Μεγάλης Εξέγερσης. Βεβαίως, οι ιδεολογικές ρίζες του Μπέιν, όσο στραμμένες προς την επανάσταση και αν είναι, υλοποιούνται μέσα από τις άκρως κατασταλτικές μεθόδους που χρησιμοποιεί, κάτι το οποίο πολύ άνετα μπορεί να τον μετατρέψει στο απόλυτο ίνδαλμα των χρυσαυγιτών.
Αντιμέτωπος του Μπέιν η νέμεσή του, ο Μπάτμαν, δηλαδή ο δισεκατομμυριούχος Μπρους Γουέιν, του οποίου η ιστορία έχει αρκετά κοινά σημεία με του αντιπάλου του. Σε αυτή τη φάση της ζωής του βρίσκουμε τον Γουέιν κατάκοπο, πληγωμένο και αδύναμο – έναν άνθρωπο που κυκλοφορεί με μαγκούρα και έχει αποτραβηχτεί από τη δημόσια ζωή. Τρώει ξύλο από τον Μπέιν και αποφασίζει να ξεπεράσει τον εαυτό του για να επιστρέψει στη δράση.
Η ταινία γυρίστηκε από τον Κρίστοφερ Νόλαν, τον ίδιο δηλαδή σκηνοθέτη των αμέσως δύο προηγούμενων ταινιών Μπάτμαν («Batman begins», «Ο Σκοτεινός Ιππότης»), με τον ίδιο πρωταγωνιστή στον ρόλο του Μπάτμαν (Κρίστιαν Μπέιλ) και μέσα στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο: ένα εκκωφαντικό «πάντρεμα» καταστροφής και ασυλλόγιστης βίας μέσα από την οποία ένα κλασικό κόμικ αποκτά (ή θέλει να αποκτήσει) πολιτική χροιά, η οποία εδώ που τα λέμε δεν βρισκόταν ποτέ στις σελίδες των κόμικς της Marvel απ’ όπου «κατάγεται» ο ήρωας.
Εχω την εντύπωση ότι σε αυτόν ακριβώς τον προβληματισμό οφείλεται η επιτυχία των Μπάτμαν του Νόλαν. Στον «Σκοτεινό Ιππότη» ο εξτρεμιστής Τζόκερ του Χιθ Λέτζερ ήταν επίσης ιδεολόγος, ενώ στο «Batman begins» o ίδιος ο Μπάτμαν θύμιζε ιδεολογικό αντίγραφο του Οσάμα μπιν Λάντεν. Συνεπώς ο «Σκοτεινός Ιππότης: Η επιστροφή» έχει ψωμί για συζήτηση σε σχέση με το τι ακριβώς πρεσβεύει ο κάθε ήρωας. Από εκεί και πέρα, θα συμφωνήσω ότι ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι ένας σκηνοθέτης με όραμα, ιδέες και φαντασία, ακόμη και σε ταινίες που σε κάνουν να μην καταλαβαίνεις πού πάνε τα τέσσερα, όπως το «Inception».
Εδώ ο Νόλαν φθάνει στην κορύφωση με την αποτύπωση των μεθόδων καταστολής του Μπέιν μέσα από εντυπωσιακές σκηνές καταστροφής όπως το αεροπλάνο που χωρίζεται στα δύο ενώ πετά ή τις βόμβες που σκάνε σε γήπεδο του αμερικανικού φουτμπόλ κατά τη διάρκεια ενός σημαντικού αγώνα.
H ταινία θα προβάλλεται από την Τρίτη 21/8.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk