Πόλεμος για την πίτα των σουπερμάρκετ

Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ ήταν από τις ελάχιστες εταιρείες που στη διάρκεια του 2011 – με την επιχειρηματική αβεβαιότητα να κορυφώνεται μήνα με τον μήνα – επένδυσαν στην ελληνική αγορά περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ. «Πρωταθλητές» στον κλάδο αναδείχθηκαν οι εταιρείες Βασιλόπουλος ΑΕ, Μασούτης ΑΕ και Μετρό ΑΕ, οι οποίες συγκέντρωσαν συνολικά περίπου το 70% των κεφαλαίων που επενδύθηκαν από τις οκτώ μεγαλύτερες αλυσίδες.

Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ ήταν από τις ελάχιστες εταιρείες που στη διάρκεια του 2011 – με την επιχειρηματική αβεβαιότητα να κορυφώνεται μήνα με τον μήνα – επένδυσαν στην ελληνική αγορά περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ. «Πρωταθλητές» στον κλάδο αναδείχθηκαν οι εταιρείες Βασιλόπουλος ΑΕ, Μασούτης ΑΕ και Μετρό ΑΕ, οι οποίες συγκέντρωσαν συνολικά περίπου το 70% των κεφαλαίων που επενδύθηκαν από τις οκτώ μεγαλύτερες αλυσίδες.
Αν και εφέτος, που είναι μια χρονιά ακόμη πιο δύσκολη από την περυσινή, με ένα ταραχώδες πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις έχουν σαφώς περιοριστεί, αλλά δεν έχουν σταματήσει, συνεχίζονται.
Ολοι προσβλέπουν – οι μεγάλες επιχειρήσεις τουλάχιστον – στο πολυαναμενόμενο νέο επιχειρηματικό τοπίο που ούτως ή άλλως θα αναδυθεί μέσα και μετά από την κρίση. Ευελπιστούν σε μια καλύτερη θέση. Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά. Είναι διαφορετικά από ό,τι φαίνονται. Οι συνεχιζόμενες επενδύσεις – όντως εντυπωσιακό φαινόμενο στη διάρκεια των τεσσάρων τελευταίων χρόνων – εκτός από τις μελλοντικές βλέψεις, που προς το παρόν τουλάχιστον δεν φαίνονται στον ορίζοντα, αποσκοπούν να κερδίσουν μερίδιο αγοράς σήμερα, σε μια περίοδο δηλαδή που η αγορά συρρικνώνεται. Πράγματι, ενώ η αγορά μειώνεται σε ποσοστά μεγαλύτερα του 5%, ωστόσο οι μεγάλες αλυσίδες εμφανίζουν πωλήσεις είτε σταθερές είτε ανεπαίσθητα μειωμένες ή ακόμη και αυξανόμενες.
Πηγές της αγοράς εξηγούν πως το φαινόμενο αυτό δεν είναι παράδοξο, αλλά οφείλεται αποκλειστικά σχεδόν στην επενδυτική δραστηριότητα των ίδιων των αλυσίδων. Συγκεκριμένα, μιλώντας προς «Το Βήμα» αναφέρουν ότι «είναι γεγονός ότι οι πωλήσεις των «παλιών» καταστημάτων, όσων δηλαδή έχουν κλείσει 12μηνη λειτουργία, είναι μειωμένες, για να μπορέσουν όμως οι εταιρείες να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους και να μην πειραχτούν τα μεγέθη των ισολογισμών τους, πρέπει να αυξήσουν το δίκτυο των καταστημάτων τους» και προσθέτουν ακόμη πως «ουσιαστικά με τις επενδύσεις τους εξαγοράζουν τζίρο».
Συμπτώματα κόπωσης
Πρόκειται για μια κοστοβόρο διαδικασία που όπως επεσήμαναν οι ίδιες πηγές «δεν είναι βέβαιο ότι θα έχουν τη δυνατότητα να την ακολουθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμη, διότι θα επηρεαστούν σοβαρά τα αποτελέσματά τους και δεν υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής στον τραπεζικό δανεισμό».
Ηδη τα πρώτα συμπτώματα κόπωσης είναι εμφανή εφέτος, στη διάρκεια του 2012. Οι περισσότερες μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν περιορίσει σημαντικά τις επενδύσεις τους, άλλη διότι απέκτησε πέρυσι πολλά πρώην Ατλάντικ, τα οποία απαιτούν κόστος και χρόνο για να ενσωματωθούν, κι άλλη διότι έχει «εξαντληθεί οικονομικά» και δεν έχει τη δυνατότητα νέων επενδύσεων. Βέβαια επενδύσεις γίνονται, είναι πιο περιορισμένες κι είναι μάλλον στα «τελειώματα». Λέγεται χαρακτηριστικά ότι τα περισσότερα νέα καταστήματα που δημιουργούνται είναι χαμηλού κόστους, δηλαδή δεν αφορούν ιδιόκτητα ακίνητα, αλλά ενοικιαζόμενα.
Ωστόσο κατά κοινή ομολογία ο αριθμός των καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά είναι πλέον υπερβολικός. Αντιστοιχεί σε μια άλλη περίοδο, στην εποχή της ανάπτυξης, η οποία πλέον έχει παρέλθει. Η συρρίκνωση της αγοράς, που δεν φαίνεται να σταματά το 2012, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστεί ως το 2014, είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει και το υπάρχον δίκτυο των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Στην παρούσα φάση με τη συγκέντρωση της αγοράς που έχει επιταχυνθεί στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων ασκείται ασφυκτική πίεση στις μεσαίου μεγέθους και τις μικρές αλυσίδες.
Ο πόλεμος των τιμών – που πραγματοποιείται με κάθε είδους τρόπο και δυνατότητα, η ευρηματικότητα των στελεχών των μεγάλων αλυσίδων εκπλήσσει – έχει λάβει εντυπωσιακές διαστάσεις για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, είναι αδυσώπητος και δεν θα αργήσει να προκαλεί θύματα – όλοι γνωρίζουν ότι ο αριθμός των επιχειρήσεων και των καταστημάτων είναι εξαιρετικά μεγάλος για τα δεδομένα μιας όλο και μικρότερης ελληνικής αγοράς.
Είναι μια αναπότρεπτη εξέλιξη, δεδομένου ότι όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές «ακόμη και όταν η ελληνική αγορά βγει από την ύφεση θα αργήσει πολύ να γνωρίσει και πάλι του υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των δύο τελευταίων δεκαετιών». «Δεν χωράμε» σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Η κούρσα
  • Η αλυσίδα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης είχε πριν από μερικά χρόνια μια εξαιρετικά συντηρητική συμπεριφορά στην αναπτυξιακή πολιτική της. Στη διάρκεια του 2011 βρέθηκε στην τέταρτη θέση. Πέρυσι οι αδελφοί Σκλαβενίτη επένδυσαν συνολικά περί τα 18,5 εκατ. ευρώ διαμορφώνοντας – πάντα στην περιοχή της Αττικής – ένα ισχυρό δίκτυο καταστημάτων και παίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά του Λεκανοπεδίου. Και ακολουθούν η Carrefour-Μαρινόπουλος, που πρόσφατα πέρασε εξ ολοκλήρου στην ιδιοκτησία της οικογένειας Μαρινόπουλου, με 16,8 εκατ. ευρώ, εφαρμόζοντας την πιο επιθετική εμπορική πολιτική στην αγορά και επιδιώκοντας να διατηρήσει την πρώτη θέση που κατέχει στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών κατέχοντας το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων στον κλάδο. Επονται η Πέντε ΑΕ με 8,5 εκατ. ευρώ και ο όμιλος Βερόπουλου με 5,8 εκατ. ευρώ.
Οι πρωταγωνιστές των επενδύσεων στην κρίση
Επιθετική πολιτική και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από την ΑΒ Βασιλόπουλος που το 2011 επένδυσε 103,5 εκατ. ευρώ

Πρωταγωνιστής στην επενδυτική δραστηριότητα μεταξύ των αλυσίδων σουπερμάρκετ στη διάρκεια του 2011 ήταν η ΑΒ Βασιλόπουλος κι απ’ ό,τι φαίνεται θα παραμείνει και εφέτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού της πέρυσι η εταιρεία επένδυσε συνολικά περίπου 103,5 εκατ. ευρώ. Απ΄αυτά, τα 102,2 εκατ. ευρώ αφορούν την ΑΒ Βασιλόπουλος και τα 1,3 εκατ. ευρώ τη θυγατρική της εταιρεία στη χονδρική πώληση ΕΝΑ. Στόχος του επικεφαλής της εταιρείας και κορυφαίου στελέχους της βελγικής Delhaiz κ. Κ. Μαχαίρα είναι να βρεθεί από τη δεύτερη στην πρώτη θέση της ελληνικής αγοράς, υποσκελίζοντας τη μέχρι τώρα ηγέτιδα του κλάδου Carrefour-Μαρινόπουλος ΑΕ. Για τον σκοπό αυτόν πρόκειται να συνεχίσει το επενδυτικό της πρόγραμμα, και στη διάρκεια του 2012 έχει προγραμματίσει να επενδύσει συνολικά περί τα 100 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα χρηματοδοτηθεί η δημιουργία αρκετών νέων καταστημάτων, αλλά και η επιθετική εμπορική πολιτική για την οποία έδωσε δείγματα γραφής από τις αρχές του χρόνου, όπως και η ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Στόχος της βεβαίως είναι στο τέλος του χρόνου οι πωλήσεις να υπερβαίνουν έστω και κατ΄ελάχιστον τις πωλήσεις της Carrefour-Μαρινόπουλος ΑΕ.

Στην επόμενη θέση με βάση το ύψος των επενδύσεων βρέθηκε η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης ΑΕ, με 50,3 εκατ. ευρώ. Σημαντικό μέρος αυτών των κεφαλαίων επενδύθηκε στη δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς και στην κατασκευή του logistic center στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Το ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση συνίσταται στο γεγονός ότι η εταιρεία, που πέρυσι κατόρθωσε να αποκτήσει πωλήσεις ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ, επεκτείνεται όλο και νοτιότερα, φθάνοντας ως τα όρια του Λεκανοπεδίου, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της. Αποβλέπει μάλιστα σε ένα θηριώδες πρόγραμμα ανάπτυξης και φιλοδοξεί να ανέβει αρκετά σκαλοπάτια υψηλότερα από τη θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Στην τρίτη θέση στο σύνολο του κλάδου βρέθηκε η Μετρό ΑΕ με επενδύσεις ύψους 29,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία από το 2008 ως και το τέλος του 2012 θα έχει επενδύσει συνολικά περί τα 180 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το επενδυτικό της πρόγραμμα έχει επιταχυνθεί στην περίοδο της κρίσης, αν και επρόκειτο για εταιρεία με μία κατά τεκμήριο συντηρητική πολιτική ανάπτυξης μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Με υγιή κεφαλαιακή δομή και χρηματοοικονομικά μεγέθη η οικογένεια Παντελιάδη φιλοδοξεί να κατέχει σημαίνουσα θέση στο επιχειρηματικό τοπίο μετά την κρίση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk