«Τώρα πρέπει να δείξουμε ότι στεκόμαστε στα πόδια μας»

Τι είναι τα «Εργα και οι μέρες των χεριών»; Εκτός από στίχος του Τ. Σ. ΄Ελιοτ είναι και ο τίτλος της δουλειάς του Σάββα Χριστοδουλίδη που «ανοίγει τα φτερά» της στο εξωτερικό στο πλαίσιο μιας ιδιαίτερα τιμητικής συμμετοχής

Τι είναι τα «Εργα και οι μέρες των χεριών»; Εκτός από στίχος του Τ. Σ. Ελιοτ είναι και ο τίτλος της δουλειάς του Σάββα Χριστοδουλίδη που «ανοίγει τα φτερά» της στο εξωτερικό στο πλαίσιο μιας ιδιαίτερα τιμητικής συμμετοχής.

Ο Κύπριος καλλιτέχνης και καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Frederick της Κύπρου θα εκπροσωπήσει την πατρίδα του μεταξύ 110 εικαστικών απ’ όλο τον κόσμο στη Μπιενάλε του Σάο Πάολο που θα πραγματοποιηθεί στη Βραζιλία από τις 7 Σεπτεμβρίου έως τις 9 Δεκεμβρίου του 2012 με τίτλο «The Imminence of Poetics».

«Εστιάζω σε μια «Ποιητική Εγγύτητα» όπως εγώ θα μετέφραζα τον τίτλο της Μπιενάλε», μας λέει από τη Λευκωσία όπου ζει και εργάζεται ο Σάββας Χριστοδουλίδης. «Εννοώ το ιδεολογικό και ηθολογικό ταλάντεμα του έργου ανάμεσα στο στίγμα του παρελθόντος και του παρόντος και τη γλυκιά ενατένιση του κοντινού μέλλοντος».

Ο χρόνος φαίνεται να παίζει ιδιαίτερο ρόλο στον τρόπο που ο καλλιτέχνης αντιλαμβάνεται τη δουλειά του. «Η αξία του έργου και την αξία του χρόνου ορίζονται ως ίσες. Τα έργα ανήκουν στα χέρια και ο χρόνος ανήκει στα χέρια… Μ’ άλλα λόγια, πλάθουμε κι αντιλαμβανόμαστε το έργο όπως το χρόνο», μας λέει ο Σάββας Χριστοδουλίδης.

Εικοσιένα έργα _ εγκαταστάσεις μικρής και μεγάλης κλίμακας που λειτουργούν αυτόνομα _ αποτελούν την πρόταση του Σάββα Χριστοδουλίδη ο οποίος έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη από το 1986. Δεδομένου του ότι το έργο του καλλιτέχνη καλύπτει περισσότερα από 20 χρόνια δημιουργίας και χαρακτηρίζεται από πολυσχιδή καλλιτεχνική έκφραση τοποθετείται μάλλον με άνεση στο πλαίσιο της θεματικής που θέτει η Μπιενάλε.

Τα 10 από τα 21 έργα ανήκουν σε συλλέκτες και έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία 5 χρόνια, ενώ τα υπόλοιπα 11 δημιουργήθηκαν τη φετινή χρονιά. Τα έργα έχουν δημιουργηθεί από «έτοιμα», «βιωμένα» αντικείμενα, όπως ένα παλιό τραπέζι, μια παλιά καρέκλα και άλλα που ο Σάββας Χριστοδουλίδης προσπαθεί, όπως μας λέει, «να τα επανενεντάξω σ’ ένα σύστημα λειτουργικότητας και συμβολισμού».

«Το σύνολο του έργου του Σάββα Χριστοδουλίδη είναι πολύπλευρο, σχεδόν ανομοιογενές εκ πρώτης όψεως. Η προσεκτική ανάγνωση της δουλειάς του, όμως, την κάνει να χάνει την αρχική της ταυτότητα και να προσδιορίζει τον ίδιο τον καλλιτέχνη και να παίρνει τη μορφή memoirs συλλογικού χρόνου σύμφωνα με την άποψη του Σοφοκλή, ο οποίος αναφέρει ότι ο χρόνος που περνά μεταμορφώνεται σταδιακά σε γνώση και τελικά σε πίστη», αναφέρει σε ο ιστορικός τέχνης Σταύρος Καβαλλάρης.

Πως κατέστη δυνατή από άποψη οικονομικών η παρουσίαση της δουλειάς του καλλιτέχνη; «Ομολογώ ότι είναι μια δαπανηρή πρόταση», μας λέει ο Σάββας Χριστοδουλίδης. «Ενα μεγάλο μέρος των εξόδων κάλυψε η Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Σημαντική ήταν επίσης και η ιδιωτική συμμετοχή, όπως του Κύπριου συλλέκτη, Νίκου Πατίχη, ενώ ένα άλλο μέρος καλύφθηκε από το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, καθώς επίσης και από μικρότερους συλλέκτες. Αν δεν υπήρχε όλη αυτή η βοήθεια το εγχείρημα θα ήταν απλά αδύνατον να συμβεί…». Ο ίδιος, τέλος, νιώθει ότι τον έχει τιμήσει ιδιαίτερα αυτή η συμμετοχή. «Είναι μια σημαντική αναγνώριση αυτή τη δύσκολη περίοδο τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κύπρο. Τώρα πρέπει να δείξουμε ότι στεκόμαστε στα πόδια μας».

Μετά την Μπιενάλε του Σάο Πάολο ο Σάββας Χριστοδουλίδης θα παρουσιάσει τη δουλειά του στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Η ατομική του έκθεση στην Αθήνα θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 4 Οκτωβρίου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk