Ρ. Φισκ: Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα μνημεία της Συρίας

Τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τη διατήρηση των ιστορικών μνημείων στη Συρία κρούει ο Ρόμπερτ Φισκ, βετεράνος πολεμικός ανταποκριτής της βρετανικής εφημερίδας «Independent» με έδρα τη Βηρυτό.

Τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τη διατήρηση των ιστορικών μνημείων στη Συρία κρούει ο Ρόμπερτ Φισκ, βετεράνος πολεμικός ανταποκριτής της βρετανικής εφημερίδας «Independent» με έδρα τη Βηρυτό.
Ο έγκριτος αρθρογράφος σημειώνει πως το καθεστώς του προέδρου Μπασάρ αλ Ασαντ δείχνει μια πρωτοφανή έλλειψη σεβασμού απέναντι την πολιτιστική παράδοση της χώρας, αφήνοντας να καταστραφούν από βομβαρδισμούς τα αρχαιολογικά μνημεία της Παλμίρας, οι πύργοι των Σταυροφόρων ιπποτών Κρακ-ντε-Σεβαλιέ και το κάστρο του Σαλαντίν, το Καλιάτ-Σαλάχ-αντ-Ντιν, ενώ έχουν υποστεί μεγάλες καταστροφές το κάστρο αλ-Μαντίκ στην Απάμεια, το τζαμί του Ομάρ στην Ντεράα και ο ναός του Αγίου Ηλία στη Χομς.

«Με την «τελική μάχη», όπως λένε οι αντικαθεστωτικές δυνάμεις, να πλησιάζει απειλητικά, πρέπει οπωσδήποτε να προστατευθεί η πρωτεύουσα Δαμασκός από την πολιτιστική καταστροφή που έχει ενσκήψει στην υπόλοιπη χώρα»,
τονίζει ο Φισκ, προσθέτοντας πως «οι σαλαφιστές αντίπαλοι του Ασαντ δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα, με την είσοδο τους στη Δαμασκό, να καταστρέψουν τον τάφο του Σαλαντίν ή να συλήσουν το σημείο όπου βρίσκεται, σύμφωνα με την παράδοση, το ακέφαλο πτώμα του Ιωάννη του Βαπτιστή δίπλα στο Μέγα Τέμενος των Ομεϊάδων στην Παλιά Πόλη. Ομως το μνημείο που αντικατοπτρίζει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο την παρουσία της δυναστείας Ασαντ στη Συρία είναι η ομώνυμη Βιβλιοθήκη στη πλατεία Ομεϊγιαδών», υπονοώντας πως ο πραγματικός στόχος των αντικαθεστωτικών δυνάμεων ίσως να είναι ακριβώς αυτός.
Σύμφωνα με τον Φισκ, η Βιβλιοθήκη Ασαντ, ένα πλινθόκτιστο κτίριο στο χρώμα της ώχρας, αποτελεί το σύμβολο της οικογένειας Ασαντ, αφού μπροστά του υψώνεται το επιβλητικό σιδερένιο άγαλμα του Χαφέζ αλ Ασαντ, πατέρα του σημερινού προέδρου της χώρας. «Επισκέφτηκα στο παρελθόν την αχανή αυτή βιβλιοθήκη και είδα με τα μάτια μου τα 19.300 αυθεντικά χειρόγραφα που στεγάζονται μέσα της, το παλαιότερο εκ των οποίων χρονολογείται στον 11ο αιώνα», γράφει ο βετεράνος ρεπόρτερ, εξιστορώντας τις εντυπώσεις του από «τα 300.000 βιβλία που περιέχει, το κέντρο ηλεκτρονικών υπολογιστών που διαθέτει καθώς και το, εξαιρετικής καλαισθησίας, τμήμα αποκατάστασης των φθαρμένων χειρογράφων».

«Ακόμη και βιβλία που είμαι ενάντια στο καθεστώς είναι στη διάθεση των σπουδαστών, όπως τα έργα του σοσιαλιστή Μισελ Αφλάκ, ενός εκ των ιδρυτών του κόμματος Μπάαθ που πέθανε στην εξορία στο Ιράκ»,
σημειώνει ο Φισκ, ενώ κατόπιν διερωτάται ποια θα είναι η μοίρα αυτού του υπέροχου και τοσο σημαντικού, πολιτιστικά, κτιρίου, αν συνεχιστούν οι βίαιες συγκρούσεις ανάμεσα στις δυο αντιμαχόμενες πλευρές και ο ίδιος ο Ασαντ δεν αποφασίσει να βάλει επιτέλους ένα τέρμα σε αυτήν την 18μηνη αιματοχυσία.

«Φυσικά και εδώ τίθεται το λογικό ερώτημα: πως τολμάμε να φοβόμαστε για το μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός τόπου, όταν χάνονται τόσες πολλές ζωές κι από τις δυο πλευρές κι όταν η νεολαία της Συρίας αιμορραγεί μέχρι θανάτου στα πεδία των μαχών;»,
αναρωτιέται εμφατικά ο βρετανός ανταποκριτής. «Πως γίνεται η καταστροφή του Κρακ-ντε-Σεβαλιέ να θεωρείται πιο σημαντική από τις μαζικές δολοφονίες αμάχων στις πόλεις Χομς, Ιντλίμπ και Χάμα;», συνεχίζει ο Φισκ, για να δώσει ο ίδιος την απάντηση καταλήγοντας πως «η πολιτιστική κληρονομιά της Συρίας είναι κληρονομιά όλου του κόσμου. Και συμβουλεύω όποια πλευρά από τις δυο κι αν επικρατήσει σε αυτόν τον εμφύλιο πόλεμο -παρόλο που σε έναν εμφύλιο δεν υπάρχουν νικητές κι ηττημένοι- να μελετήσει κατόπιν τα ιστορικά χειρόγραφα που βρίσκονται στη Βιβλιοθήκη Ασαντ για να καταλάβουν κάτι σχετικά με την ανθρώπινη τρέλα του πολέμου. Ειδικά τη δική τους».
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ο πίνακας που «γέρνει» Ο Γκαλάτσι-Γκαλάτσι φρόντισε να ενημερώσει τον ιδιοκτήτη γύρω από τα νέα, υπερσύγχρονα συστήματα που κρατούν ανέπαφα τα έργα τέχνης,... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk