77 λιμάνια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο έχουν… πρόβλημα

Δεκάδες λιμάνια με σημαντικά προβλήματα βρήκε για μία ακόμα χρονιά η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), που αποτυπώνει σημείο προς σημείο τις παγίδες που παρατήρησαν οι πλοίαρχοι ανά το Αγαίο και το Ιόνιο στην ετήσια έκθεσή της για το 2012.

Στη συνοδευτική επιστολή προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη, που απέστειλε με την έκθεση η ΠΕΠΕΝ, αναφέρεται ότι τις νέες παρατηρήσεις τις μετέφεραν στην Ένωση οι πλοίαρχοι των πλοίων που προσεγγίζουν τα λιμάνια αυτά και του ζητούν να μεριμνήσει «για την άμεση αποκατάσταση και βελτίωση των συνθηκών στα λιμάνια μας, έτσι ώστε να γίνεται ασφαλέστερη η προσέγγιση και η παραμονή των πλοίων σε αυτά».
Στην επιστολή οι πλοίαρχοι σημειώνουν ότι ενώ έγιναν προσπάθειες τα τελευταία χρόνια και κάποια πράγματα βελτιώθηκαν «η γενική εικόνα εξακολουθεί να είναι κακή και δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι ότι, στο άμεσο μέλλον θα αλλάξει».
Όπως λένε χαρακτηριστικά είναι ανεπίτρεπτο ακόμη και κάποια μεγάλα νησιά, να είναι, ουσιαστικά χωρίς λιμάνι. Στις γενικές παρατηρήσεις της σχεδόν για το σύνολο των λιμανιών η Ένωση των Πλοιάρχων διαπιστώνει:

– Οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς, όσο και τους χειμερινούς μήνες.

– Οι ευκολίες υγιεινής που διατίθεται δεν μας τιμούν σαν ευρωπαϊκή χώρα.

– Αρκετά λιμάνια δεν διαθέτουν το ανάλογο χερσαίο χώρο ώστε να εξυπηρετηθούν τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία

– Απαιτείται, καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια

– Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία των λιμενικών αρχών με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της θέσεως πρυμνοδέτησης-πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας (όπως σημειώνουν «φαίνεται καθαρά και επιτακτικά η ανάγκη στελέχωσης της αρμόδιας υπηρεσίας με πλοίαρχο»)

– Ζητείται απαγόρευση εισόδου – εξόδου χωρίς άδεια των μικρών σκαφών (αλιευτικά-θαλαμηγά – ιστιπλοϊκά) μια και τα περισσότερα λιμάνια είναι, ταυτοχρόνως, επιβατηγά – εμπορικά – μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια.

– Προτείνεται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνια, από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. «Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων», όπως λένε χαρακτηριστικά, «καταφέραμε να το μεταφέρουμε και στη θάλασσα».

– Ζητείται να ενημερώνονται οι πλοίαρχοι και να ζητείται η άποψη τους πριν από τον σχεδιασμό κάθε νέου έργου σε λιμάνι. Δεν είμαστε λιμενολόγοι. Έχουμε όμως, την εμπειρία από την καθημερινή χρήση όλες τις εποχές του χρόνου και με όλες τις καιρικές συνθήκες. Σκοπός είναι τα έργα που γίνονται, να διευκολύνουν την κατάσταση και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα., αντί να τα επιλύουν.

– Απαιτείται εφαρμογή των διατάξεων περί παραμονής πλοίων με επικίνδυνα φορτία στα λιμάνια (υγρά καύσιμα – υγραέρια), καθώς διαπιστώθηκαν παραβιάσεις.
Επίσης, όπως τονίζεται στην επιστολή, σε πολλά λιμάνια έχει υποσκαφτεί η θεμελίωση των προβλητών, έχουν δημιουργηθεί σπηλαιώσεις με επικίνδυνες καταρρεύσεις και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα.

«Είναι πολύ σημαντικό σε ένα λιμάνι για ένα πλοίο να μπορεί να δέσει με ασφάλεια, να αποεπιβιβάσει επιβάτες, να φορτοεκφορτώσει οχήματα αλλά και να παραμείνει με ασφάλεια σ΄ αυτό αν χρειασθεί», αναφέρεται μεταξύ άλλων.

Τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν σε αρκετά λιμάνια της χώρας είχε καταγράψει πέρυσι και το προσωπικό του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό τον καθηγητή και πρώην πρύτανη του ΕΜΠ κ. Κωνσταντίνο Μουτζούρη (νυν Γενικό Γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας) και τα αποτελέσματα της σχετικής έρευνας είχε παρουσιάσει «Το Βήμα».
Στην έρευνα αναφέρεται πως στο 24,2% των λιμανιών καταγράφονται ναυτικά ατυχήματα πριν και μέσα στο λιμάνι, ενώ ίδιο είναι το ποσοστό των λιμένων με προβλήματα στην αστυνόμευση.

Επίσης στο 14,7% των λιμένων που ερευνήθηκαν υπάρχουν αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να εμπλακούν στις άγκυρες και να προκαλέσουν σημαντική καθυστέρηση στο δρομολόγιο του πλοίου με συνέπεια την ταλαιπωρία των επιβατών. Ακόμη στο 72,6% των λιμένων υπάρχει ζήτημα με την ασφάλεια των πλοίων σε περίπτωση εκδήλωσης δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Επιπροσθέτως στα τέσσερα από τα δέκα λιμάνια δεν υπάρχει επαρκής απόσταση μεταξύ δυο πλοίων, στο 45,3% των λιμένων υπάρχουν περιστατικά όχλησης των πλοίων της ακτοπλοΐας από άλλα σκάφη και στο 25,3% υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα του πυθμένα.

Σχετικά με την προστασία της λιμενολεκάνης από τους κυματισμούς στο 82,1% των λιμανιών δεν υπάρχει εξωτερική προστασία, ενώ στο 45,3% παρατηρούνται καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση λόγω κυματισμών.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk