Γολγοθάς για έργα, ΕΣΠΑ και επενδύσεις

Κεφάλαια 14,8 δισ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ καλείται να απορροφήσει το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ανασυγκρότηση της διαλυμένης από την ύφεση ελληνικής οικονομίας. Αν αθροίσει κανείς και τα περίπου 20 δισ. ευρώ που διεκδικεί η Ελλάδα από το νέο ΕΣΠΑ (2014-2020), η χώρα αναζητεί συνολικά 35 δισ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία.

Κεφάλαια 14,8 δισ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ καλείται να απορροφήσει το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ανασυγκρότηση της διαλυμένης από την ύφεση ελληνικής οικονομίας. Αν αθροίσει κανείς και τα περίπου 20 δισ. ευρώ που διεκδικεί η Ελλάδα από το νέο ΕΣΠΑ (2014-2020), η χώρα αναζητεί συνολικά 35 δισ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία. Ολα αυτά βέβαια σε μια περίοδο που οι αγορές θεωρούν τη χώρα μας «μη επενδύσιμη» (non investable) και διστάζουν να τοποθετήσουν ακόμη και ένα ευρώ.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ο αρμόδιος υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης άρχισε ήδη διπλωματικό μαραθώνιο για να «ξεκλειδώσει» το πακέτο ρευστότητας 6 δισ. ευρώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα μεγάλα έργα μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Αν όλα πάνε καλά, τα πρώτα κεφάλαια θα αρχίσουν να απελευθερώνονται αμέσως μετά την καταβολή της δόσης των 31 δισ. ευρώ από το πακέτο βοήθειας στο τέλος Σεπτεμβρίου.
Σε συνέντευξή του την Πέμπτη ο κ. Χατζηδάκης στάθηκε στην προσπάθεια για την επανεκκίνηση των έργων των τεσσάρων σταματημένων αυτοκινητοδρόμων (Ολυμπία οδός, Ιόνια οδός, Κεντρική οδός, αυτοκινητόδρομος Αιγαίου). «Πρόκειται για πολύ σημαντικά έργα που θα δημιουργήσουν 30.000 θέσεις εργασίας άμεσα και περίπου 50.000-60.000 θέσεις επιπλέον έμμεσα στην Περιφέρεια» δήλωσε. Παράλληλα εξήγγειλε την επιτάχυνση της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ (ROSCO). H Koμισιόν χαιρέτισε με ανακοίνωσή της τις εξαγγελίες σημειώνοντας ότι πρόκειται για «ένα σαφές μήνυμα της δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης να επιτύχει την τόσο αναγκαία αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας».
Διαπραγμάτευση «ζωής ή θανάτου»
Στην κορυφή της ατζέντας του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η διαπραγμάτευση «ζωής ή θανάτου» με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 (θα ονομάζεται Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης). Οκτώ από τις 13 ελληνικές περιφέρειες απειλούνται να βρεθούν εκτός γιατί θεωρούνται «πλούσιες» με βάση ξεπερασμένα στατιστικά στοιχεία της Eurostat τα οποία δεν λαμβάνουν υπόψη τις σαρωτικές επιπτώσεις της ύφεσης. Ο υπουργός έθεσε το θέμα στον πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο στο δείπνο που έγινε στην Αθήνα προ δεκαημέρου παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Βασικός στόχος είναι η εξασφάλιση τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ από το νέο πρόγραμμα. Μετά την ένταξη όμως φτωχότερων χωρών στην Ευρωπαϊκή Ενωση (όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία) η Ελλάδα κινδυνεύει να λάβει ποσό επιδότησης σαφώς μικρότερο από τα 20 δισ. ευρώ του σημερινού ΕΣΠΑ (2007-2013). Αν δεν αλλάξει, θα κυμανθεί στην περιοχή των 11,5 δισ. ευρώ, παρ’ ότι η χώρα μας θα έχει προηγουμένως διανύσει ένα τούνελ ύφεσης που θα υπερβαίνει σωρευτικά το 25% του ΑΕΠ. Το μόνο ιστορικό ανάλογο κατά τον τελευταίο αιώνα (εν καιρώ ειρήνης) είναι η Μεγάλη Υφεση στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1930 (μετά το κραχ του 1929) όπου κατεγράφη σωρευτικά ύφεση 29% του ΑΕΠ.
Τα προβλήματα όμως για τον νέο υπουργό δεν σταματούν εκεί. Σοβαρό είναι το θέμα που υπάρχει στο πεδίο του επενδυτικού νόμου. Η προσπάθεια που έγινε προ μηνών για να ξεκολλήσουν σημαντικά επενδυτικά σχέδια που ανέμεναν επί σειρά ετών το πράσινο φως σταμάτησε λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές της 6ης Μαΐου και δεν έχει ξαναρχίσει. Παράλληλα όλα δείχνουν ότι ο νόμος θα χρειαστεί τροποποιήσεις. Ο λόγος; Δίδει έμφαση στις φοροαπαλλαγές σε μια στιγμή που οι πιο πολλές επιχειρήσεις εμφανίζουν ζημιές… εφόσον σχεδιάστηκε στην αρχή της κρίσης και με άλλα δεδομένα.
Τα επίσημα στοιχεία για την πορεία της απορρόφησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ τα οποία εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής» δείχνουν ότι ορισμένα υπουργεία εκτελούν ιδιαίτερα χαμηλές πτήσεις, δείγμα αδιαφορίας, έλλειψης οργάνωσης και γραφειοκρατικής νοοτροπίας των υπευθύνων. Εντύπωση προκαλεί ότι τα χαμηλότερα ποσοστά από όλο το πρόγραμμα (υπουργεία και περιφέρειες μαζί) παρουσιάζονται στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης καθώς το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» βρίσκεται μόλις στο 13%!

Πληρωμές στα τυφλά
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι και το ποσοστό απορρόφησης του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του υπουργείου Οικονομικών – μόλις 23% -, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να πληρώνει ακόμη στα τυφλά αφού το πρόγραμμα για την Ηλεκτρονική Παρακολούθηση Εκτέλεσης Προϋπολογισμού δεν έχει αρχίσει να λειτουργεί! Ολα γίνονται στο… περίπου με χειρόγραφα και δισκέτες που αποστέλλονται κάθε μήνα από τους αμέτρητους φορείς της γενικής κυβέρνησης, πολλοί από τους οποίους δεν γνωρίζουν καν πώς να συμπληρώσουν τα κουτάκια με τους κωδικούς. Ουσιαστικά κανένα από τα μεγάλα έργα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με εξαίρεση το TAXIS, δεν λειτουργεί με ολοκληρωμένο τρόπο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk