Κρουαζιέρα: Δυνατότητα για έσοδα 2 δισ. ευρώ το 2016 στη χώρα

Στα δύο δις ευρώ μπορούν να φθάσουν τα ετήσια έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα το 2016 από 0,6 δις ευρώ το 2011, εάν αναπτυχθεί το home porting έτσι ώστε τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια

Στα δύο δισ. ευρώ μπορούν να φθάσουν τα ετήσια έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα το 2016 από 0,6 δισ. ευρώ το 2011, εάν αναπτυχθεί το home porting έτσι ώστε τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια.

Σύμφωνα με κλαδική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας αν και η Ελλάδα αποτελεί έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό κρουαζιέρας, δεν καταφέρνει να απορροφήσει τα τουριστικά έσοδα που της αναλογούν, καθώς τα ελληνικά λιμάνια δεν προτιμώνται ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρας (home ports) λόγω χαμηλής ανταγωνιστικότητας. Η αδυναμία αυτή είναι καίριας σημασίας, καθώς η μέση δαπάνη ανά επιβάτη (από τον ίδιο και από την εταιρεία κρουαζιέρας) αγγίζει τα 600 ευρώ στα λιμάνια εκκίνησης και μόλις τα 80 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης (ports of call).

Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς, καθώς το 2011 σε παγκόσμιο επίπεδο ο αριθμός τουριστών ξεπέρασε τα 20 εκατ. (περίπου 2% του συνολικών τουριστικών αφίξεων), σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 8% την τελευταία εικοσαετία (σε σχέση με 4% για το συνολικό τουρισμό). Στην Ελλάδα η ανοδική τάση της ζήτησης οδήγησε σε μέση ετήσια αύξηση 15% στην επιβατική κίνηση κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τριετία 2009-2011.
Το 2011 τα άμεσα έσοδα που προκύπτουν από τον ευρωπαϊκό κλάδο της κρουαζιέρας έφτασαν τα 15 δις ευρώ (από 8,5 δις ευρώ το 2005). Η Ιταλία συγκεντρώνει το 30% των συγκεκριμένων εσόδων, ενώ 9% αντιστοιχεί στην Ισπανία και μόλις 4% στην Ελλάδα (έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 0,3% του ΑΕΠ και στο 5,2% της συνολικής τουριστικής δαπάνης).
Βασικοί λόγοι για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας διεθνώς είναι η αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος παγκοσμίως καθώς και η συγκράτηση των τιμών. Την ίδια ώρα η Μεσόγειος αναδεικνύεται βασικός προορισμός, καταφέρνοντας τα τελευταία χρόνια να αυξήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας (στο 21% το 2009, από 15% το 2004). Οι χώρες με την υψηλότερη επισκεψιμότητα στην Ευρώπη είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα – οι οποίες προσελκύουν η καθεμιά 2 έως 2,5 εκατ. τουρίστες κρουαζιέρας ετησίως.
Κυρίαρχα λιμάνια εκκίνησης μεσογειακής κρουαζιέρας είναι η Βαρκελώνη και η Βενετία (ελκύοντας περίπου 750 χιλιάδες επιβάτες το καθένα το 2011). Ενώ η Ελλάδα υπερτερεί σε όρους διελεύσεων, καταλαμβάνει την τρίτη θέση (μετά την Ιταλία και την Ισπανία) ως προς τις συνολικές επισκέψεις επιβατών. Την τριετία 2007-2009 οι επισκέψεις σε ελληνικά λιμάνια προσέγγισαν τα ιταλικά (πάνω από το 1/5 των συνολικών επισκέψεων σε ευρωπαϊκά λιμάνια). Ωστόσο το αυξημένο μερίδιο αγοράς δεν διατηρήθηκε τα επόμενα χρόνια, εν μέρει λόγω συνθηκών μη ομαλής λειτουργίας στα ελληνικά λιμάνια.
Από την άλλη μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα ξεκίνησαν από ελληνικό λιμάνι το 2011 (ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται κοντά στα 3/4 στην Ιταλία και την Ισπανία). Σε αυτό το πλαίσιο ο Πειραιάς καταλαμβάνει την 6η θέση, με 280 χιλιάδες επιβάτες που επιβιβάστηκαν.
Οπως εκτιμάται, η διεθνής ζήτηση θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. τουρίστες το 2016 και στην περίπτωση που η Ελλάδα διατηρήσει σταθερό το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, τα ετήσια έσοδα του κλάδου θα αγγίξουν το 0,9 δις ευρώ το 2016 (από 0,6 δις ευρώ το 2011).
Ωστόσο τονίζεται ότι την επόμενη πενταετία η χώρα μπορεί να απορροφήσει ακόμα υψηλότερο όφελος, αν αρθούν σημαντικές δομικές στρεβλώσεις, με την πλήρη άρση του καμποτάζ και την υλοποίηση των επενδυτικών προγραμμάτων των λιμανιών να είναι κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση.
Απαραίτητη είναι επίσης η προώθηση συμβάσεων παραχώρησης για τη διαχείριση τερματικών των σταθμών και για την κατασκευή βελτιωτικών έργων, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς όπως οι επισκευές πλοίων και η τροφοδοσία καυσίμων και η διαμόρφωση στρατηγικής για την ομαλή άφιξη των τουριστών ώστε να αποφευχθούν καθυστερήσεις που αποτρέπουν την ανάπτυξη του κλάδου.
Η διεθνής ζήτηση προκύπτει σε μεγάλο βαθμό από την αγορά της Βόρειας Αμερικής (Η.Π.Α. και Καναδάς) η οποία αποτελεί χώρα προέλευσης του 60% των επιβατών κρουαζιέρας. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι τουρίστες (προερχόμενοι κυρίως από το Ην. Βασίλειο και τη Γερμανία) κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς (30% το 2011, από 21% το 2000 και 14% το 1990). Επίσης σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης έχουν τα επόμενα χρόνια οι ασιατικές χώρες (που καλύπτουν το 7% της διεθνούς ζήτησης), καθώς οι επιβάτες κρουαζιέρας αποτελούν μόνο το 0,04% του πληθυσμού.
Οι βασικότεροι προορισμοί κρουαζιέρας είναι η Καραϊβική και η Μεσόγειος, που συγκεντρώνουν διαχρονικά περισσότερο από το 60% των επιβατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία πενταετία το μερίδιο της Μεσογείου αυξάνεται, φθάνοντας το 21% το 2009 (έναντι 15% το 2004). Το αντίθετο συμβαίνει με την Καραϊβική (40% το 2009, από 50% το 2004), η οποία ωστόσο παραμένει ο δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας, προσελκύοντας κυρίως επιβάτες από την Αμερική.

Η μελέτη της Εθνικής Τράπεζας

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk