Οι ταινίες της εβδομάδας – Οι μούτες του Ντε Νίρο και το… χάος

Η σχέση ενός «χαμένου» πατέρα με τον εξίσου «χαμένο» γιο που ουσιαστικά ποτέ δεν γνώρισε βρίσκεται στην καρδιά της ταινίας «Αλλη μια νύχτα» («Being Flynn», 2012, ΗΠΑ) του σκηνοθέτη Πολ Γουάιζ, γνωστού κυρίως από την κομεντί «Για ένα αγόρι» (αλλά και το πρώτο «American pie»).

{{{ moto }}}

Ξένοι στην ίδια πόλη

Η σχέση ενός «χαμένου» πατέρα με τον εξίσου «χαμένο» γιο που ουσιαστικά ποτέ δεν γνώρισε βρίσκεται στην καρδιά της ταινίας «Αλλη μια νύχτα» («Being Flynn», 2012, ΗΠΑ) του σκηνοθέτη Πολ Γουάιζ, γνωστού κυρίως από την κομεντί «Για ένα αγόρι» (αλλά και το πρώτο «American pie»).

Ο πατέρας λέγεται Τζόναθαν Φλιν, έχει τη μορφή του Ρόμπερτ Ντε Νίρο και είναι ένας κατά φαντασίαν(;) συγγραφέας ο οποίος κυκλοφορεί στους δρόμους της Νέας Υόρκης με μια βαλίτσα, κοιμάται στα παγκάκια (ή στο πεζοδρόμιο), βρίζει τους πάντες και τα πάντα και θεωρεί ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς που έβγαλε ποτέ η χώρα του. Οπως ο Τζ. Ντ. Σάλιντζερ για παράδειγμα. Είναι ρατσιστής, ξενόφοβος, αλαζόνας και αθεράπευτος καβγατζής.

Από την άλλη μεριά, ο γιος, ο Νικ Φλιν (Πολ Ντέινο) είναι ένας ήσυχος, συνεσταλμένος νεαρός, που προσπαθεί επίσης να γράψει αλλά δεν μπορεί και προς το παρόν εργάζεται σε άσυλο απόρων της ίδιας πόλης, στο οποίο κάποια στιγμή καταλήγει ο πατέρας.

Ανάμεσα στους δύο άνδρες δεν φαίνεται να υπάρχει σημείο επαφής, πλην της μητέρας του νεαρού (Τζουλιάν Μουρ) η οποία έχει τερματίσει τη ζωή της με μια σφαίρα στο κεφάλι (και δεν μας κάνει καμία εντύπωση που το έκανε).

Βασισμένος στο μυθιστόρημα «Another bullshit night in suck city» που με τη σειρά του είναι βασισμένο σε αληθινή ιστορία (το έγραψε ο πραγματικός γιος, Νικ Φλιν) ο Π. Γουάιζ γύρισε ένα οικογενειακό δράμα με φόντο μια κοινωνία βυθισμένη στην παρακμή και στην κατάθλιψη, σε μια ζοφερή πόλη όπου όλες οι αξίες δείχνουν τελειωμένες.

Ενα από τα καλά αυτής της ταινίας είναι ότι ποτέ δεν ωραιοποιεί τις καταστάσεις που περιγράφει, προσπαθεί να παραμείνει ωμή και ρεαλιστική σε καθετί – είτε μέσα στους χώρους του ασύλου είτε στην αδυναμία των δύο κεντρικών ηρώων να επικοινωνήσουν έστω και στοιχειωδώς μεταξύ τους.

Επιτυχία της επίσης το γεγονός ότι παρά την καταθλιπτική ατμόσφαιρα στην οποία είναι βυθισμένη στο 95% της διάρκειάς της, τελικά βγάζει μια λάμψη ελπίδας, είναι μια «Οδύσσεια» που βρίσκει κάποια στιγμή την Ιθάκη της.

Ωστόσο, προσωπικά, δεν μπόρεσα ποτέ να συμπονέσω τους ήρωές της, να νιώσω ότι βρίσκομαι στη θέση τους, ότι αναπνέω τον αέρα των προβλημάτων τους. Ο Ντε Νίρο για ακόμη μία φορά βρίσκεται στο σύμπαν της υπερβολής μορφασμών και υψωμένης φωνής, ενώ ο Πολ Ντέινο σε όλη τη διάρκεια της ταινίας κυκλοφορεί σαν υπνοβάτης, οπότε κάποια στιγμή αυτό γίνεται κουραστικό, εντείνοντας την απάθειά μου απέναντι στην ιστορία τους.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ – ΧΛΟΗ – ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΣΙΝΕ ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ – ΟΡΦΕΑΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

Εικονογράφηση ανδρικού στριπτίζ
Με το «Magic Mike» (2012, ΗΠΑ), ο Στίβεν Σόντερμπεργκ, από τους πιο παραγωγικούς αλλά και ανήσυχους κινηματογραφιστές του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά (δική του ήταν η «Τιμωρός» που είδαμε πριν από λίγο καιρό), «εισβάλλει» στον χώρο του ανδρικού στριπτίζ μέσω των εμπειριών ενός «χαρισματικού» νεαρού (Αλεξ Πέτιφερ) και του «προστάτη» του (Τσάνινγκ Τέιτουμ) ο οποίος τον βάζει στο κύκλωμα.

Η ταινία τρυπώνει μέσα στα ανδρικά στριπτιζάδικα και αναζητεί τρόπους ώστε κάπως να ξεφύγει από το επίπεδο της απλής εικονογράφησης, κάτι που αποδεικνύεται αρκετά δύσκολο, ακόμη και για τον Σόντερμπεργκ.

Ο σκηνοθέτης παρακολουθεί καθετί με τη ματιά ενός ακόρεστου ηδονοβλεψία, προσπαθεί να αστειευτεί και λίγο με όλη αυτή την παρδαλή κατάσταση – σ’ αυτό τον βοηθά η παρουσία του Μάθιου Μακ Κόναχι στον ρόλο του ιδιοκτήτη του κλαμπ, αλλά και βασικού στρίπερ, έναν ρόλο που ο ηθοποιός «βγάζει» με τρομερή άνεση.

Εν τέλει όμως η ταινία δεν καταφέρνει τίποτε παραπάνω από τα να γίνει μια απλή καταγραφή καταστάσεων που ταλαντεύονται ανάμεσα στην παρακμή και στη χυδαιότητα.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: VILLAGE MALL – VILLAGE ΡENΤΗ

Φόνοι με το τσουβάλι
Καλός τεχνίτης ο ουαλλός σκηνοθέτης Γκάρετ Εβανς, αλλά από φαντασία… βράσε ρύζι. Η «Επιχείρηση: Χάος» («Raid: Redemption», 2011, ΗΠΑ / Ινδονησία) είναι μεν μια τεχνικώς άρτια ταινία, αλλά την ίδια ώρα και απίστευτα περιορισμένη στη γραφικότητα της χορογραφίας σκηνών σκοτωμού όπου χρησιμοποιείται ό,τι όπλο μπορεί κανείς να φανταστεί: πιστόλι, οπλοπολυβόλο, χαντζάρα, ματσέτα, μαχαίρι, σφυρί, τσεκούρι, χειροβομβίδα, σχοινί και φυσικά πολεμικές τέχνες, στις οποίες το πρωτοπαλίκαρο της ιστορίας που υποδύεται ο ινδονήσιος ηθοποιός Ικο Ουβάις (για να καταλάβετε, άρχισα να μετράω τους σκοτωμένους της ταινίας και στους 80 το ‘κοψα γιατί δεν είχε πια νόημα…).

Ολα αυτά με αφορμή την επίθεση των ματατζήδων της Τζακάρτας σε ένα κτίριο όπου βασιλεύει το απόλυτο Κακό. Με άλλα λόγια, απ’ έξω εμφάνιση αλλά από περιεχόμενο τίποτε. Οπως ακριβώς θα περίμενε κανείς από μια ταινία της οποίας οι διάλογοι αρχίζουν και σταματούν σε άναρθρες κραυγές. Ισως γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο βέβαια η ταινία μπορεί και να δουλέψει, αν κρίνω από τα χειροκροτήματα που άκουσα να πέφτουν κατά τη διάρκεια της προβολής της!
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛION – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΕΛΛΩ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΛΑΪΣ ΣΤΗ ΘEΣΣΑΛΟΝΙΚΗ STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

Νωθρή φαντασία
Ανίκανη να καταλάβει πώς από 25 ετών έχει γίνει 40, η Ζυλιέτ Μπινός είναι η ψυχή του μυστηρίου της αισθηματικής φαντασίας «Η ζωή μιας άλλης» («La vie d’ une autre», Γαλλία, 2012) που σκηνοθέτησε η ηθοποιός Σιλβί Τεστί («Προσκύνημα στη Λούρδη»). Μαζί με το παιδί της θα προσπαθήσει να βγάλει την άκρη αλλά και να βρει διεξόδους στο οικογενειακό της αδιέξοδο, αφού ο σύζυγός της (Ματιέ Κασοβίτς) την αντιμετωπίζει ψυχρά, σαν να είναι ανύπαρκτη.
Καλά και άγια όλα αυτά, αλλά και δοσμένα με μια νωθρότητα, λες και η ταινία φοβάται να «γκαζώσει» παραμένοντας συνέχεια στη δεύτερη ταχύτητα. Αλλά τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Ουδείς μπορεί να «πιάσει» τους Αμερικανούς σε τέτοια παραμυθάκια ρεαλισμού – φαντασίας. Βλέποντας την ταινία μού ήρθε στο μυαλό η «Ονειρεμένη ζωή» με τον Νίκολας Κέιτζ στον ρόλο του ανθρώπου που από πάμπλουτος ξυπνά μια μέρα πάμπτωχος. Ε λοιπόν, εκείνη η ταινία, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο, μπορούσε να σε κρατήσει ως το τελευταίο λεπτό. Τούτη ‘δώ, αντιθέτως, σε κάνει να αδημονείς για το πότε επιτέλους θα έρθει το τελευταίο της λεπτό.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΑΡΚΑΔΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΕΚΡΑΝ – STER ΘΕΡΙΝΟ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ STER – NATAΛΙ

Η ΕΠΑΝΑΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Αν είναι να μιλήσει κανείς για σινεμά με περιεχόμενο και ουσία, αναγκαστικά θα στραφεί και πάλι στο παρελθόν, στο «Ολα για την Εύα» («All about Eve», 1950, ΗΠΑ), ένα διαμάντι του αμερικανικού κινηματογράφου που επαναπροβάλλεται στις αίθουσες και που, να με συγχωρείτε, είναι καλύτερο απ’ όλες τις καινούργιες ταινίες μαζί.

Η Μπέτι Ντέιβις, ο Τζορτζ Σάντερς, η Ανν Μπάξτερ, η Σελέστ Χολμ (που πέθανε πριν από λίγο καιρό) αλλά και η Μέριλιν Μονρόε σε έναν μικρό ρόλο (στο ξεκίνημα της καριέρας της) μας δίνουν μια απολαυστικά… δηλητηριώδη γεύση από τον «αμαρτωλό» κόσμο των θεατρικών παρασκηνίων του Μπρόντγουεϊ. Εκεί όπου το κουτσομπολίστικο «φτυάρι» πέφτει σύννεφο, εκεί όπου οι καριέρες ανεβοκατεβαίνουν σαν ασανσέρ και εκεί όπου η κακιά γλώσσα είναι η μόνη γνήσια βασίλισσα.

Πισώπλατες «μαχαιριές», χυδαίες προδοσίες αλλά και απίστευτες μωροφιλοδοξίες φτιάχνουν την πιο ειλικρινή – αλλά και με έναν σαρδόνιο τρόπο χιουμοριστική – ταινία για τον πραγματικό κόσμο του θεάτρου.

Δικαίως το «Ολα για την Εύα» έχει δημιουργήσει μύθο γύρω του και σήμερα αποτελεί κομμάτι της αμερικανικής κουλτούρας. Ηταν, είναι και θα παραμείνει μια πολύ μεγάλη ταινία. Σε όλα. Σε ερμηνείες, σε ατάκες, σε ατμόσφαιρα, στα πάντα. Σκηνοθετήθηκε από τον Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς (που αργότερα θα έφτιαχνε την «Κλεοπάτρα» και το «Σλουθ») και απέσπασε 14 υποψηφιότητες για Οσκαρ, χαρίζοντας στον Τζ. Σάντερς το βραβείο β’ ανδρικού ρόλου (θεσπέσιος στον ρόλο ενός θεατρικού κριτικού, μετρ στο θάψιμο με το γάντι).
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες: ΘΗΣΕΙΟ – ΑΘΗΝΑΙΑ
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk