«Χαραμάδα» φωτός για τα μεγάλα έργα

Τρία βήματα πρέπει να γίνουν για την επιτάχυνση της επανεκκίνησης της κατασκευής των τεσσάρων μεγάλων, αλλά «παγωμένων» οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές

Τρία βήματα πρέπει να γίνουν για την επιτάχυνση της επανεκκίνησης της κατασκευής των τεσσάρων μεγάλων, αλλά «παγωμένων» οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές. Το πρώτο είναι ο ορισμός ενός διαπραγματευτή από τον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος θα αναλάβει την διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους για την απεμπλοκή των εκκρεμοτήτων μεταξύ του δημοσίου (υπουργείο, ΤΑΙΠΕΔ και σύμβουλοι) και των κοινοπραξιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιλογή του θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Το δεύτερο είναι η ολοκλήρωση των εν λόγω διαβουλεύσεων ως τις 30 Σεπτεμβρίου, χρονικός ορίζοντας που ετέθη πιεστικά από την τρόικα, όπως αποκάλυψε «Το Βήμα» στις 4 Ιουλίου. Οι δανειστές έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τα έργα, διότι αφ’ ενός η επανεκκίνησή τους θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε αύξηση του ΑΕΠ και αφ’ ετέρου η τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια αποτελεί τη βάση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών, οι αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να έχουν φτάσει στη Βουλή, για να κυρωθούν με νόμο, πριν από το τέλος του έτους.

Το τρίτο βήμα είναι η επεξεργασία προτάσεων από το υπουργείο Υποδομών για την ένταξη των έργων στο Ταμείο Επιμερισμού Κινδύνου (RSI) υποδομών και παραγωγικών επενδύσεων, η δημιουργία του οποίου συμφωνήθηκε το Σάββατο μεταξύ της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), έπειτα από αγώνα μηνών. Σύμφωνα με το υπουργείο, η ΕΤΕπ θα υποστηρίξει την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων με μόχλευση πόρων, που θα εγγυοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ.

Σημειωτέον ότι η Ελλάδα είναι προς στιγμήν η μόνη χώρα στην Ε.Ε. που κατέθεσε έτοιμη πρόταση για μόχλευση πόρων μέσω της ΕΤΕπ, έπειτα από συνεργασία μεταξύ του πρώην γενικού γραμματέα συγχρηματοδοτούμενων έργων, κ. Σ. Λαμπρόπουλου και της πρώην ειδικής γραμματέως ΕΣΠΑ, κυρίας Γεωργίας Ζεμπελιάδου. Πρόκειται για την πρόταση ένταξης του έργου Μαλιακός – Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) στα ομόλογα έργου, ο φάκελος του οποίου βρίσκεται πλέον στο ΤΑΙΠΕΔ.

«Η αποτυχία δεν μπορεί να είναι επιλογή»
Κατά την διάρκεια των εγκαινίων της εισόδου της Καλαμάτας, που εντάσσεται στο έργο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη, με παραχωρησιούχο την ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ, ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε την ολοκλήρωση του εν λόγω άξονα ως «ένα θετικό μήνυμα για τους επόμενους τέσσερις αυτοκινητόδρομους» και όρισε ως στόχο «να κρατήσουμε όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, όλα αυτά τα μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια, ζωντανά».

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, οι διαπραγματεύσεις θα είναι εξαιρετικά δύσκολες, αφού «όλοι γνωρίζουν ποιες είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται οι διαπραγματεύσεις, αλλά η αποτυχία δεν μπορεί να είναι επιλογή». «Είμαστε καταδικασμένοι από τα πράγματα, διότι δίνουμε μια μάχη με τον χρόνο, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, να έχουμε μια αρχική κατάληξη τουλάχιστον ως προς μια συμφωνία-πλαίσιο για τα έργα αυτά και μέχρι το τέλος του χρόνου με όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται τα έργα αυτά, οι συμφωνίες οι καινούργιες να τεθούν υπό την έγκριση της Βουλής. Είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε» κατέληξε.

«Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια για να μπορέσουμε να επανεκκινήσουν οι εργασίες στις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, κάθε μία από τις οποίες αντιμετωπίζει ξεχωριστά προβλήματα. Αισιοδοξούμε ότι με την συνεργασία όλων θα το καταφέρουμε» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, κ. Στ. Καλογιάννης.
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk