Μετά

Μπαινοβγαίνω στα βιβλιοπωλεία και συναντώ την απουσία εκείνου του καλοκαιρινού σφυγμού όπου πλήθη αναγνωστών συνωθούνταν πάνω από τους πάγκους για να αγοράσουν τα βιβλία των διακοπών τους. Φταίει σίγουρα η συγκυρία και η οικονομική δυσπραγία. Από την άλλη, έρχονται μηνύματα ότι και οι συμπεριφορές των αγοραστών αλλάζουν, αλλά και οι εκδότες, οι συγγραφείς και φυσικά οι βιβλιοπώλες. Κρατώ στα χέρια μου μια σπάνια σε ουσία μελέτη της Αικατερίνης Λάμπρου, Τα βιβλιοπωλεία στην Ελλάδα 1974 – 2009.

Μετά | tovima.gr
Μπαινοβγαίνω στα βιβλιοπωλεία και συναντώ την απουσία εκείνου του καλοκαιρινού σφυγμού όπου πλήθη αναγνωστών συνωθούνταν πάνω από τους πάγκους για να αγοράσουν τα βιβλία των διακοπών τους. Φταίει σίγουρα η συγκυρία και η οικονομική δυσπραγία. Από την άλλη, έρχονται μηνύματα ότι και οι συμπεριφορές των αγοραστών αλλάζουν, αλλά και οι εκδότες, οι συγγραφείς και φυσικά οι βιβλιοπώλες. Κρατώ στα χέρια μου μια σπάνια σε ουσία μελέτη της Αικατερίνης Λάμπρου, Τα βιβλιοπωλεία στην Ελλάδα 1974 – 2009. Η αντοχή της παράδοσης και η αλλαγή παραδείγματος. Είναι το διδακτορικό της στο Πάντειο και περιλαμβάνει γνώμες από την πλειονότητα σχεδόν του κόσμου του ελληνικού βιβλίου. Ποιος είναι λοιπόν ο βιβλιοπώλης σήμερα; Ο ορισμός του βιβλιοπωλείου όπως διατυπώθηκε στην Εγκυκλοπαίδεια των Ντ’ Aλαμπέρ και Ντιντερό αναφέρει: «Το βιβλιοπωλείο, στο είδος του εμπορίου που υπηρετεί, είναι ευυπόληπτο εφόσον αυτός που το λειτουργεί διαθέτει την ευφυΐα και τα φώτα που απαιτούνται. Αυτό το επάγγελμα θα πρέπει να θεωρείται ως ένα από τα πιο ευγενή και διακεκριμένα». Είναι έτσι στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τη μελέτη, μετά το 2000 είχαμε αλλαγή παραδείγματος με τη συρρίκνωση των παραδοσιακών βιβλιοπωλείων και την εμφάνιση των μεγάλων αλυσίδων και του Internet. Σήμερα το βιβλιοπωλείο βρίσκεται πάλι σε μια κομβική χρονική στιγμή, καθώς τόσο οι αλυσίδες όσο και τα μικρά βιβλιοπωλεία νιώθουν την πίεση της κρίσης και την απειλή των ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων. Η κυρία Λάμπρου σημειώνει ότι υπερτερούν οι λέξεις-«κλειδιά»: αγορά – πολιτιστική βιομηχανία – διανομή – βιομηχανία εκδόσεων – πολιτιστική βιομηχανία – πολιτικές. Τι γίνεται όμως με τις αξίες που περικλείουν οι λέξεις πολιτισμός – λογοτεχνία – δημιουργικότητα – περιεχόμενο – μορφή – ποιότητα; Και ποιος ο ρόλος του βιβλιοπώλη/ διανοουμένου; Υπάρχει ακόμα και με ποια μορφή;
Οι έλληνες βιβλιοπώλες που απαντούν στην έρευνα και στο ερώτημα «Ποιο είναι το ιδανικό «μετα-βιβλιοπωλείο»;» συμφωνούν στην ύπαρξη ενός βιβλιοπωλείου ως «πολιτιστικού κυττάρου», έτσι ώστε «ο μετα-βιβλιοπώλης να ασκεί έναν κοινωνικό ρόλο, καλύπτοντας κενά μέσα στην κατακερματισμένη δημόσια σφαίρα και συγκεκριμένα να παίζει έναν εκ-παιδευτικό ρόλο μέσω της προσωπικής του καλλιέργειας, της εξατομικευμένης σχέσης με το κοινό του, της παροχής συμβουλών για τίτλους, της διοργάνωσης εκδηλώσεων λόγου και άλλου είδους και της ανάδειξης ενός ζεστού χώρου κοινωνικής συνεύρεσης». Βέβαια αυτή η άποψη αφήνει ανοιχτό το ερώτημα σχετικά με το ψηφιακό βιβλιοπωλείο. Οπως σημειώνεται και στη μελέτη: «Το φυσικό βιβλιοπωλείο versus ψηφιακού βιβλιοπωλείου, το αμιγές βιβλιοπωλείο versus μη αμιγούς και πολιτιστικού πολυχώρου, το μεγάλο βιβλιοπωλείο versus μικρού/ μεσαίου βιβλιοπωλείου παραμένουν ζητήματα κυρίαρχα στον δημόσιο προβληματισμό στον 21ο αιώνα».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk