Πικρό το τέλος της ευμάρειας για την Carouzos

Η δεκαετία του 1990 στη σύγχρονη οικονομική ιστορία θα καταγραφεί ως η περίοδος της ευμάρειας. Η ελληνική οικονομία είχε εμφανείς ρυθμούς ανάπτυξης, η ζήτηση χρόνο με τον χρόνο σημείωνε νέα ρεκόρ και ο Ελληνας λίγο απείχε από το να χαρακτηριστεί «Homo Catanaloticus». Η άνοδος του Xρηματιστηρίου από τα μέσα του ’90 και εν συνεχεία η απογείωσή του σηματοδότησαν το απόγειο της χλιδής σε ένα σημαντικό τμήμα της ελληνικής κοινωνίας.

Η δεκαετία του 1990 στη σύγχρονη οικονομική ιστορία θα καταγραφεί ως η περίοδος της ευμάρειας. Η ελληνική οικονομία είχε εμφανείς ρυθμούς ανάπτυξης, η ζήτηση χρόνο με τον χρόνο σημείωνε νέα ρεκόρ και ο Ελληνας λίγο απείχε από το να χαρακτηριστεί «Homo Catanaloticus». Η άνοδος του Xρηματιστηρίου από τα μέσα του ’90 και εν συνεχεία η απογείωσή του σηματοδότησαν το απόγειο της χλιδής σε ένα σημαντικό τμήμα της ελληνικής κοινωνίας. Οπως όμως οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαζαν στις χαμηλότερες τάξεις της κοινωνίας, αντιστοίχως διαφοροποιούνταν σε σχέση με το παρελθόν και στις ανώτερες εισοδηματικά τάξεις. Ετσι ορισμένα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης ή άλλων καταναλωτικών προϊόντων έγιναν σημεία αναφοράς, κυρίως των «νεοαστών» που εμφανίστηκαν αυτή την περίοδο. Διαμορφώθηκε ένα νέο καταναλωτικό πρότυπο το οποίο επεδείκνυε ο φορέας του αποδεικνύοντας την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκε.
Σ’ αυτό το πλαίσιο η αλυσίδα καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης Carouzos 4Κάππα ΑΕΒΕ ήταν το «must» της εποχής. Τότε που είχε τη δυνατότητα, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, «να πουλάει σε τιμές 1 προς 9», δηλαδή η τελική τιμή των προϊόντων ήταν εννέα φορές υψηλότερη από την τιμή αγοράς τους. Από την άλλη πλευρά, σημαντικό τμήμα των πελατών της αρεσκόταν να αγοράζει σ’ αυτές τις τιμές θέλοντας να επιδείξει το κοινωνικό της status. Και στις αίθουσες των καταστημάτων του Κολωνακίου, της Κηφισιάς ή της Γλυφάδας συνωστίζονταν πολλές φορές πολιτικοί, μεγαλοεπιχειρηματίες, αλλά και φιλόδοξοι ανερχόμενοι επιχειρηματίες, που αναδείχθηκαν κυρίως από το «μπουμ» του Χρηματιστηρίου. Αλλά το τέλος του ονείρου είναι σκληρό…
Η τραγωδία όμως στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η κρίση – αδυσώπητη όπως είναι – κατέστρεψε τον μύθο της ευμάρειας, συμπαρασύροντας μαζί της και όλα όσα τη συμβόλιζαν. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων που αναδείχθηκαν στη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα – ορισμένες απ’ αυτές ακόμη και προβλήματα επιβίωσης -, συρρικνώνουν το δίκτυό τους και προσπαθούν απελπισμένα να διασωθούν. Η περίπτωση των καταστημάτων Καρούζου, όπως υποστηρίζουν πηγές της αγοράς, ήταν μάλλον προδιαγεγραμμένη όταν από τα τέλη του 2008 εκδηλώθηκε η οικονομική κρίση.
Μάλιστα στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων κυκλοφόρησαν αρκετά κύματα φημών, σύμφωνα με τις οποίες «ήλθε το τέλος» της πιο φημισμένης αλυσίδας καταστημάτων. Και όταν την περασμένη Τετάρτη έγινε γνωστό ότι η διοίκηση της εταιρείας έκανε προσφυγή στις ευνοϊκές ρυθμίσεις του άρθρου 99, πλέον δεν εξεπλάγη κανείς. Η συσσώρευση των προβλημάτων που οξύνθηκαν την τελευταία περίοδο λόγω του ασταθούς πολιτικού κλίματος και της οργιώδους αρνητικής φημολογίας για την έξοδο της χώρας από το ευρώ έκαναν τελικώς αναπότρεπτη την καταφυγή στο άρθρο 99.
Οι ίδιες πηγές έλεγαν μιλώντας στο «Βήμα» ότι η εταιρεία το πρώτο σοκ το δέχθηκε στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν η Ελλάδα εντάχθηκε στην ευρωζώνη. Εκείνη την εποχή η διοίκηση της Καρούζος είχε εκδώσει μια εταιρική εκπτωτική κάρτα, την Carouzos Club – από τις πρώτες που κυκλοφόρησαν στον κλάδο – την οποία παρείχε επιλεκτικά στους «καλούς πελάτες» των καταστημάτων του, υπό την προϋπόθεση ότι θα έκαναν ένα ορισμένο επίπεδο ετήσιων αγορών. Το οποίο φυσικά ήταν υψηλό. Η ένταξη της χώρας στο ευρώ έδινε τη δυνατότητα της άμεσης σύγκρισης τιμών στις ίδιες φίρμες, στην Αθήνα, στο Παρίσι ή στο Βερολίνο. Και φυσικά η σύγκριση ήταν συντριπτική εις βάρος της ελληνικής εταιρείας. Πολλοί πελάτες του διεπίστωσαν ιδίοις όμμασιν ότι πληρώνουν τις ίδιες φίρμες πολύ ακριβότερα στην Αθήνα απ’ ό,τι στις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Τότε, απ’ ό,τι λέγεται, το πρόγραμμα της Carouzos Club κατέρρευσε, πολλοί πελάτες των καταστημάτων του που ανήκαν στην κατηγορία των υψηλών εισοδημάτων δυσαρεστήθηκαν και φυσικά, όπως συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ένα κύμα αρνητικής φημολογίας κατέκλυσε τους αστικούς κύκλους, κυρίως της Αθήνας. Ωστόσο αυτό το επεισόδιο η εταιρεία κατόρθωσε να το ξεπεράσει, γιατί το να περάσει κανείς – που ανήκε στα μεσαία εισοδήματα – την πόρτα ενός καταστήματος Καρούζος συνοδευόταν και από την αχλύ του μύθου. Η μεσαία τάξη διέθετε εισοδήματα και το άφθονο πλαστικό χρήματα τα ενίσχυε.
Αντίστροφη μέτρηση από το 2009
  • Η πτώση της εταιρείας Καρούζος 4Κάππα ΑΕΒΕ ήταν ραγδαία και συμπίπτει χρονικά με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης. Ετσι ενώ το 2007 είχε κέρδη και μάλιστα αξιόλογα – ανήλθαν σε περίπου 7 εκατ. ευρώ -, το 2008 περιορίστηκαν στα μόλις 320. 000 ευρώ. Παρ’ όλα αυτά και το 2008 είχε αύξηση πωλήσεων – ανήλθαν στα 46,5 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις της προς τις τράπεζες και τους προμηθευτές της ήταν περίπου 38 εκατ. ευρώ. Ως τότε τα χρηματοοικονομικά της μεγέθη ήταν ελεγχόμενα.
  • Η πρώτη κακή χρονιά της εταιρείας ήταν το 2009, όπως εξάλλου συνέβη και με όλες τις μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου, εκτός του κλάδου των τροφίμων. Ετσι εκείνη τη χρονιά οι πωλήσεις της μειώθηκαν στα 41,2 εκατ. ευρώ, εμφάνισε ζημιές ύψους 5,1 εκατ. ευρώ, αλλά το χειρότερο ήταν η εκτόξευση των υποχρεώσεών της στα 75,5 εκατ. ευρώ.
  • Τον επόμενο χρόνο, το 2010, η ελληνική αγορά έχει μπει για τα καλά στην ύφεση και το λιανικό εμπόριο ιδιαίτερα των πολυτελών ειδών δέχεται ισχυρό πλήγμα – η Καρούζος συνεχίζει να χάνει πωλήσεις, οι οποίες έπεσαν πλέον στα 33,2 εκατ. ευρώ και οι ζημιές της έφτασαν στα 15,2 εκατ. ευρώ. Το τελειωτικό χτύπημα ήλθε πέρυσι. Το 2011 η εταιρεία είχε πωλήσεις 22 εκατ. ευρώ, ζημιές 7 εκατ. ευρώ, αλλά οι υποχρεώσεις της έφτασαν στα 80 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η οικογένεια Καρούζου θεωρεί ότι μπορεί να «γυρίσει» την εταιρεία, δεδομένου ότι διαθέτει σημαντικά ακίνητα, ενώ παράλληλα έχει περιορίσει πλέον το δίκτυό της και αλλάζει τη δομή των καταστημάτων της – είναι μόλις 10 καταστήματα με 130 εργαζομένους.
  • Ο χρόνος της κατάρρευσης ήταν αντίστοιχος με το μέγεθος της κρίσης.

Η «κούρσα» από τη Δροσοπούλου στο Κολωνάκι
Πώς ένα μικρό κατάστημα απογειώθηκε αξιοποιώντας τις συνεργασίες με κορυφαίους ευρωπαϊκούς οίκους
Η εταιρεία-δημιούργημα του – προσφάτως αποβιώσαντος – Αντώνη Καρούζου και της συζύγου του, προτού ανοιχθεί στις «μεγάλες φίρμες» και την υψηλή πελατεία, δοκίμασε τις δυνατότητές της στα «χαμηλά». Το πρώτο της κατάστημα το άνοιξε στην οδό Δροσοπούλου, στο ύψος της Κυψέλης, το 1972. Από εμπορική οικογένεια του Ηρακλείου της Κρήτης, δεν άργησε να αναπτυχθεί επιχειρηματικά αξιοποιώντας τις δυνατότητες που πρόσφεραν εκείνη την εποχή οι επώνυμες ανδρικές συλλογές. Ετσι λίγα χρόνια αργότερα «ανηφορίζει» στη Θεσσαλονίκη ανοίγοντας το πρώτο κατάστημα στην πόλη.

Η χρονική αφετηρία όμως της ανόδου είναι το 1986, όταν αρχίζει η αποκλειστική συνεργασία με τον φημισμένο ιταλικό οίκο Valentino και κυρίως από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, που ανοίγει στη συμβολή των οδών Σέκερη και Χάρητος, στο Κολωνάκι, το γνωστό κατάστημα. Από εκεί και μετά τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους. Στη δεκαετία του 1990 δραστηριοποιείται στην αγορά της επώνυμης γυναικείας ένδυσης και συνεργάζεται με κορυφαίους ευρωπαϊκούς οίκους.
Το 2010 η εταιρεία διέθετε 20 καταστήματα και συνεργαζόταν μεταξύ των άλλων με τους οίκους Valentino, Ermenegildo Zegna, Celine, Prada, Donna Karan, Corneliani, Fendi, Henri Cottons, Brunello Cucinelli, Malandrino, Helmut Lang, Jil Sander, Givenchy, John Varvatos, Michael Kors.
Παράλληλα εγκαινιάζει τα εκπτωτικά καταστήματα Carouzos Outlet, καθώς και το ηλεκτρονικό κατάστημά της. Η κρίση όμως δεν άφησε μεγάλα περιθώρια. Και οι υψηλές εκπτώσεις που πρόσφερε της τάξεως του 50% ή 60% δεν απέτρεψαν την πτώση. Αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση. Κλείνει το κατάστημα της πλατείας Κολωνακίου και της Μυκόνου, μειώνεται ο αριθμός των οίκων με τους οποίους συνεργαζόταν και ο πρόωρος θάνατος του ιδρυτή της εταιρείας επιδεινώνει την κατάσταση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk