Δεν κάθεται στα… αβγά του

Η παραγωγή βιολογικών αβγών στην εποχή της κρίσης σίγουρα δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Πόσω μάλιστα όταν η ύφεση της ελληνικής αγοράς έχει πλήξει γενικότερα την κατανάλωση αβγών περίπου κατά 5% – του πιο φθηνού και με την υψηλότερη διατροφική αξία τροφίμου. Ωστόσο η οικογένεια Βλαχάκη, από τις παλαιότερες επιχειρηματικές οικογένειες στην παραγωγή αβγών και η πρώτη που «άνοιξε» την αγορά των βιολογικών προϊόντων, έχει πλέον κάνει τις επιλογές της.

Η παραγωγή βιολογικών αβγών στην εποχή της κρίσης σίγουρα δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Πόσω μάλιστα όταν η ύφεση της ελληνικής αγοράς έχει πλήξει γενικότερα την κατανάλωση αβγών περίπου κατά 5% – του πιο φθηνού και με την υψηλότερη διατροφική αξία τροφίμου. Ωστόσο η οικογένεια Βλαχάκη, από τις παλαιότερες επιχειρηματικές οικογένειες στην παραγωγή αβγών και η πρώτη που «άνοιξε» την αγορά των βιολογικών προϊόντων, έχει πλέον κάνει τις επιλογές της. Το επόμενο διάστημα η εταιρεία θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση των επώνυμων βιολογικών αβγών που παράγει περιορίζοντας τις άλλες κατηγορίες συμβατικών αβγών προκειμένου να βελτιώσει την κερδοφορία της.
Οπως εξηγεί μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Ι. Βλαχάκης, πρόεδρος της εταιρείας, «στόχος μας είναι να βελτιώσουμε μεσοπρόθεσμα την κερδοφορία της εταιρείας και η κατηγορία των βιολογικών αβγών έχει καλύτερη κερδοφορία από τις άλλες κατηγορίες». «Βέβαια» προσθέτει «στη συγκεκριμένη αγορά το κέρδος είναι εξαιρετικά χαμηλό και εύκολα η εταιρεία μπορεί να γυρίσει σε ζημιές». Πράγματι στη διάρκεια του 2011 τα κέρδη της εταιρείας ήταν περισσότερο λογιστικά παρά πραγματικά – ήταν μόλις 57.000 ευρώ, ενώ οι πωλήσεις της ήταν περίπου 10 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις της εταιρείας Βλαχάκη ΑΕ πέρυσι διαμορφώθηκαν στα 10.027.873 ευρώ – ήταν μειωμένες από το 2010 κατά περίπου 900.000 ευρώ, τόσο περίπου μειώθηκαν και τα κέρδη της. Και φυσικά αυτή την περίοδο η τραπεζική χρηματοδότηση είναι ανύπαρκτη. Και όπως το σύνολο των ελληνικών εταιρειών, έχει μεγάλη ανάγκη από κεφάλαια κίνησης, τα οποία δεν μπορούν να προκύψουν διαφορετικά. Εφέτος, επισημαίνει ο ίδιος, αν δεν αλλάξει η κατάσταση, η εταιρεία θα καταγράψει ζημιές.
Παράλληλα η εταιρεία έχει κατορθώσει να βρίσκεται στην πρώτη θέση στην αγορά του επώνυμου αβγού στην κατηγορία των σουπερμάρκετ – όπου είναι δυνατόν να υπάρχουν μετρήσεις – με μερίδιο αγοράς 19%. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς με 37% – γι΄αυτόν τον λόγο, εξάλλου, η οικογένεια Βλαχάκη θεωρεί ότι μπορεί να έχει μέλλον μόνο με αναβαθμισμένες ποιοτικά και διαφοροποιημένες επιχειρηματικές επιλογές. Και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι επιλέγει να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην αγορά των επώνυμων βιολογικών αβγών, όπου ήδη διαθέτει το 50% και το υπόλοιπο 50% οι άλλες εταιρείες του κλάδου.
Η εταιρεία είναι μία από τις παλαιότερες του κλάδου – δημιουργήθηκε από τον κ. Κ. Βλαχάκη στις αρχές της δεκαετίας του 1960 – αλλά από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 άρχισε να διαμορφώνει διαφορετικές ποιοτικές κατηγορίες αβγών. Το 1994 παράγει και προωθεί στην αγορά την κατηγορία των «αβγών αχυρώνα» και τρία χρόνια αργότερα, το 1997, δημιουργεί στα Καλύβια της Αττικής την πρώτη μονάδα για την αποκλειστική παραγωγή οικολογικών αβγών και έπειτα από έναν χρόνο παράγει την κατηγορία των «αβγών ελευθέρας βοσκής». Η σημαντικότερη στιγμή όμως στην ιστορική διαδρομή της είναι το 2000, όταν εμφανίζεται για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά η κατηγορία των επώνυμων βιολογικών αβγών, που σήμερα αντιστοιχεί στο 30% της παραγωγής της εταιρείας. Και τα επόμενα χρόνια ακολουθούν τα «αβγά για παιδιά» το 2004, η κατηγορία των «κλιματικών ουδέτερων αβγών» το 2010 και πέρυσι η κατηγορία των βιολογικών αβγών από κότες με διατροφή πλούσια σε αρωματικά φυτά. Παράλληλα η εταιρεία παράγει για μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αβγά ιδιωτικής ετικέτας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία Βλαχάκη διαθέτει έκταση 300 στρεμμάτων στην περιοχή του Υπατου Βοιωτίας και στα Καλύβια Θορικού αλλά συνεργάζεται και με μεμονωμένους μικρούς παραγωγούς (π.χ., στα Κύθηρα) οι οποίοι βρίσκονται υπό την επιστημονική επίβλεψή της, ενώ διαχειρίζεται 300.000 όρνιθες, εκ των οποίων περισσότερες από τις 200.000 ανήκουν στις κατηγορίες των βιολογικών, του «αχυρώνα» και της «ελευθέρας βοσκής», και ετησίως παράγει περί τα 60 εκατομμύρια αβγά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk