Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προ της ιδιωτικοποίησης

Στην προετοιμασία της μεταβίβασης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) καλείται να προχωρήσει ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκης, προκειμένου να εφαρμοστεί το «μνημονιακό» χρονοδιάγραμμα της αποκρατικοποίησής της.

Στην προετοιμασία της μεταβίβασης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) καλείται να προχωρήσει ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκης, προκειμένου να εφαρμοστεί το «μνημονιακό» χρονοδιάγραμμα της αποκρατικοποίησής της, χάριν του «εξευμενισμού» της Τρόικας, η οποία ζητά από την Ελλάδα να στείλει «ένα ισχυρό μήνυμα αποφασιστικότητας» στο εξωτερικό.

Μάλιστα, αναμένεται να γίνουν και σχετικές αναφορές στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Ωστόσο, η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι, αφού υπάρχουν σοβαρές τεχνικές, νομικές και οικονομικές εκκρεμότητες, που μπορούν να καταστήσουν το εγχείρημα ατελέσφορο.

Πάντως, έστω και θεωρητικά, διεθνές ενδιαφέρον για τους Ελληνικούς σιδηροδρόμους υπάρχει και οι πρεσβείες αρκετών χωρών τελούν εν αναμονή, περιμένοντας να δουν τους όρους και τις προϋποθέσεις του σχετικού διαγωνισμού, προκειμένου να ενημερώσουν όσους έχουν εκδηλώσει την πρόθεσή τους να εμπλακούν στις εν Ελλάδι σιδηροδρομικές επιδιώξεις.

Μάλιστα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το κίνητρό τους δεν είναι ούτε η αρτιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου ούτε τόσο το υφιστάμενο μεταφορικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά πρωτίστως η χρήση των σιδηροδρόμων σε συνάρτηση με την γεωπολιτική θέση της χώρας, που μπορεί να δημιουργήσει προνομιακές συνθήκες για το διεθνές εμπόριο, αφού μέσω των λιμένων Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης μπορούν να παρακαμφθούν οι υφιστάμενες ροές ναυτιλιακών φορτίων από το Σουέζ προς την Βόρεια Ευρώπη και να διοχετευθούν στη Κεντρική Ευρώπη μέσα από τη χώρα μας.

Εκκρεμότητες και προβλήματα
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την υγιή ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται εκτός Ελλάδος και εκτός Ελληνικών αρμοδιοτήτων και δεν είναι άλλο από την καθυστέρηση έγκρισης – ή έστω απόρριψης- του φακέλου της εταιρίας από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Παρόλο που η έρευνα της Κομισιόν «τρέχει» από πέρυσι και έχουν κατατεθεί πλήρη στοιχεία, εν τούτοις, δεν έχει υπάρξει ακόμη κάποια απάντηση από τις κοινοτικές υπηρεσίες.

Η έγκριση ή μη της Ε.Ε. στο σχέδιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι καθοριστικής σημασίας, αφού εάν η εταιρία πάρει το «πράσινο φως» θα λάβει «προίκα» σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, που θα αποτελούν κίνητρο για τους υποψήφιους επενδυτές.

Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν – μεταξύ άλλων – τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδοµής και προµήθεια και συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ, τα οποία ανέκαθεν χρησιμοποιούνταν από την εταιρία.

Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, «το ζήτημα ακόμη εξετάζεται». Κύκλοι κοντά στην υπόθεση συνδέουν εμμέσως πλην σαφώς την πιθανότητα ταχείας απάντησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε. με την αποφασιστικότητα της Ελλάδας στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκτιμώντας ότι «είναι πιθανόν, εάν βγει το «πωλητήριο», το θέμα να ξεκαθαριστεί πιο εύκολα από την Ευρώπη».

Σύμβουλοι και «άγονες» γραμμές
Πάντως, η εταιρία έχει πιάσει τους «μνημονιακούς» οικονομικούς στόχους, αφού η ελευθερία της να διαμορφώνει την δική της τιμολογιακή πολιτική οδήγησε στη βελτίωση των επιδόσεών της, με αποτέλεσμα οι οικονομικές προβολές να δείχνουν ότι θα κλείσει το 2012 με πλήρη λειτουργική κερδοφορία για πρώτη φορά από την ίδρυσή της.

Ωστόσο, εκκρεμμούν και άλλα αρκετά σημαντικά πράγματα. Οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης, που είχαν οριστεί από την Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) το 2011 απεχώρησαν, καθώς ήταν πρόθυμοι να προετοιμάσουν το εγχείρημα, αλλά όχι και να βρουν επενδυτή. Πέρασαν κάμποσοι μήνες και τελικά στα τέλη του Απριλίου στήθηκε νέος διαγωνισμός για εξεύρεση συμβούλων, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη. Μέχρι να οριστούν, βέβαια, και να πιάσουν δουλειά, λίγα μπορούν να γίνουν προς την κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης της σιδηροδρομικής εταιρίας.

Παράλληλα, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η άλλη «προίκα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που δεν είναι άλλη από την συμφωνία με το δημόσιο για την εκτέλεση Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), συνολικής αξίας 140 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2011 – 2013, δεν έχει υπογραφεί από το υπουργείο Οικονομικών και έχει επιστραφεί δις στο υπουργείο Υποδομών.

Η σύμβαση προβλέπεται από τον «νόμο Ρέππα» για τον ΟΣΕ. Περίπου το 60% των χρημάτων αποτελούν επιδότηση για τα δρομολόγια του Προαστιακού, ενώ τα υπόλοιπα δίδονται για τις υπόλοιπες τακτικές γραμμές του δικτύου.

Η αρχή έγινε τον Απρίλιο, όταν η σύμβαση παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής από τον πρώην υπουργό Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη, ο οποίος και στη συνέχεια την υπέγραψε και την προώθησε προς υπογραφή στον τότε υπουργό Οικονομικών και συναρμόδιο, κ. Φ. Σαχινίδη.
Ο κ. Σαχινίδης δεν την υπέγραψε και η σύμβαση επεστράφη στο υπουργείο Υποδομών. Στη συνέχεια, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπηρεσιακός υπουργός, κ. Σ. Σιμόπουλος την υπέγραψε εκ νέου και την προώθησε στον υπηρεσιακό υπουργό Οικονομικών, κ. Γ. Ζανιά. Ωστόσο, ούτε ο κ. Ζανιάς υπέγραψε την σύμβαση. Έτσι, το ζήτημα πρέπει να λύσουν ο κ. Χατζηδάκης και ο νέος υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Στουρνάρας.
Εάν η σύμβαση τελικώς υπογραφεί, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τον νόμο, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια «θωρακίζονται» έως και το 2013. Ωστόσο, στο ΤΑΙΠΕΔ επικρατούν εδώ και μήνες διαφορετικές απόψεις, αφού κατά δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου, κ. Κ. Μητρόπουλου, εξετάζεται να γίνει διαγωνισμός για την μίσθωση χρονοθυρίδων (slots) σε διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου και όχι η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πηγές του ΟΣΕ ταυτίζουν την πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ με το «πλέον αποτυχημένο μοντέλο ιδιωτικοποίησης του Ηνωμένου Βασιλείου», εκφράζοντας, μάλιστα, την απορία τους για αυτή την ιδέα, αφού παρακάμπτει ειλημένες κυβερνητικές αποφάσεις, που έχουν περάσει και στο Μνημόνιο.

Βέβαια, αναμένονται οι τελικές ανακοινώσεις της κυβέρνησης για το ζήτημα τόσο σε ό,τι αφορά το μοντέλο αποκρατικοποίησης της εταιρίας όσο και στο εάν ο κ. Μητρόπουλος θα παραμείνει τελικά στο ΤΑΙΠΕΔ.

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk