Ζωούλλης Μηνάς: «Επενδύουμε στην κουλτούρα της μπίρας»

Η αγορά της μπίρας συρρικνώνεται μαζί με την ελληνική αγορά. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 10 λίτρα ετησίως και εφέτος η αγορά θα συρρικνωθεί κατά περίπου 10%. Παραδόξως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εφέτος σκοπεύει να επενδύσει περί τα 25 εκατ. ευρώ – πέρυσι επένδυσε 20 εκατ. ευρώ -, αναπτύσσει με εντυπωσιακούς ρυθμούς τη συμβολαιακή καλλιέργεια του κριθαριού και στίχος της μάλιστα εφέτος είναι να κάνει και εξαγωγές βύνης

Η αγορά της μπίρας συρρικνώνεται μαζί με την ελληνική αγορά. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 10 λίτρα ετησίως και εφέτος η αγορά θα συρρικνωθεί κατά περίπου 10%. Παραδόξως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εφέτος σκοπεύει να επενδύσει περί τα 25 εκατ. ευρώ – πέρυσι επένδυσε 20 εκατ. ευρώ -, αναπτύσσει με εντυπωσιακούς ρυθμούς τη συμβολαιακή καλλιέργεια του κριθαριού και στίχος της μάλιστα εφέτος είναι να κάνει και εξαγωγές βύνης. Προσφάτως ο κ. Ζωούλλης Μηνά, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη του ομίλου της Heineken, ανέλαβε τη διεύθυνση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Η τοποθέτησή του μοιάζει με «επικίνδυνη αποστολή», αλλά ο ίδιος το αρνείται, λέγοντας πως πρόκειται για ευθύνη και στόχος του είναι να διασφαλίσει τη σταθερότητα της εταιρείας.

Προσφάτως αναλάβατε τη διεύθυνση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο. Είστε άνθρωπος «δύσκολων αποστολών»;
«Είναι αλήθεια πως έρχομαι στην Ελλάδα σε μια περίοδο με πολλές προκλήσεις για τη χώρα. Το περιβάλλον αυτό απαιτεί ευελιξία από όλους, και σίγουρα και εμείς προσαρμόζουμε εδώ και καιρό αρκετά κομμάτια της δραστηριότητάς μας. Ο ρόλος μου, καθώς αναλαμβάνω να οδηγήσω την εταιρεία μας μέσα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, είναι μια ευθύνη που γεννιέται από τις ίδιες τις συνθήκες και όχι κάποια ιδιαίτερη αποστολή. Σε κάθε περίπτωση, ο βασικός μου στόχος είναι να διασφαλίσω τη σταθερότητα της εταιρείας μας καθώς και τη συνέχιση της επένδυσης στα προϊόντα μας».

Πώς εξελίσσεται η αγορά της μπίρας εφέτος, δεδομένου ότι η τουριστική κίνηση είναι μειωμένη και πώς εξελίσσεται η Αθηναϊκή Ζυθοποιία;
«Σε γενικές γραμμές αναμένουμε μείωση περίπου 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά στην αγορά της μπίρας. Ο τουρισμός αντιστοιχεί στο 10%-15% της συνολικής αγοράς, οπότε δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο μειωμένος αριθμός επισκεπτών θα έχει δυστυχώς κάποιον αντίκτυπο. Στο πλαίσιο αυτής της μείωσης ωστόσο διακρίνουμε μια μετακίνηση στις φθηνότερες μπίρες και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτό είναι λογικό, δεδομένου ότι στις μέρες μας το κόστος αποτελεί πλέον σημαντικό κριτήριο αγοράς για τους καταναλωτές. Εμείς τα τελευταία χρόνια έχουμε απορροφήσει τις συνεχείς αυξήσεις του κόστους παραγωγής των προϊόντων μας, αλλά και έχουμε ενδυναμώσει τη σχέση ποιότητας – τιμής, αυξάνοντας σημαντικά τις προωθητικές μας ενέργειες. Πιστεύουμε στα επώνυμα προϊόντα γιατί είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η σταθερή ποιότητα.
Επίσης θα πρέπει να σας πω ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση τα τελευταία χρόνια έχει πέσει από 40 σε 30 λίτρα, παραμένοντας πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος βρίσκεται περίπου στα 80 λίτρα κατά κεφαλήν. Είναι προφανές ότι η συρρίκνωση αυτή της συνολικής αγοράς δημιουργεί πιέσεις και στα οικονομικά δεδομένα και αποτελέσματα των εταιρειών παραγωγής και εμπορίας μπίρας. Προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτά τα θέματα, ο δικός μας στόχος είναι η ανάπτυξη της κατηγορίας της μπίρας στο σύνολό της. Για τον λόγο αυτόν, έχουμε επενδύσει σε ένα πρόγραμμα για την κουλτούρα της μπίρας, ενημερώνοντας τους καταναλωτές και ενθαρρύνοντας την υπεύθυνη κατανάλωση μπίρας σε πολλές, διαφορετικές περιστάσεις».

Συστηματική δουλειά

Προ ημερών η Αθηναϊκή Ζυθοποιία απέσπασε το πρώτο βραβείο στην Ελλάδα για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον και την τέταρτη θέση στην Ευρώπη, ενώ στην αγορά η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων συνεχίζεται. Πώς αντιλαμβάνεστε αυτή τη «δυσαρμονία»;

«Νομίζω ότι η απάντηση σε αυτό κρύβεται στις παρακάτω λέξεις: σεβασμός, διαφάνεια, εμπιστοσύνη και δέσμευση. Για το κτίσιμο καθεμιάς από αυτές τις λέξεις και τις αξίες που αυτές αντιπροσωπεύουν, αλλά και την καθιέρωσή τους ανάμεσα στα μέρη που συμμετέχουν σε μια επαγγελματική σχέση – εταιρεία, εργαζόμενοι -, απαιτούνται χρόνος και συστηματική προσπάθεια. Αυτή δεν είναι πάντα μια εύκολη διαδικασία και σίγουρα χρειάζεται διαρκής και συστηματική δουλειά, είναι όμως βέβαιο ότι η διατήρηση του αμοιβαίου σεβασμού βοηθάει πάντα».

Καλλιέργεια κριθαριού από έλληνες παραγωγούς

Πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας και εξαγωγής βύνης σε αγορές του εξωτερικού

Τι σκοπεύετε να κάνετε προκειμένου η εταιρεία, η οποία κατέχει σημαίνουσα θέση στην αγορά, να διατηρήσει τα μερίδια και τα οικονομικά της μεγέθη;

«Κατ’ αρχάς επιτρέψτε μου να πω ότι η φιλοσοφία μας είναι μακροπρόθεσμης προοπτικής. Δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα εδώ και περίπου 50 χρόνια και η πρόθεσή μας είναι να παραμείνουμε εδώ και η εταιρεία μας ανταγωνιστική μακροπρόθεσμα.

Ηδη πολλές πρωτοβουλίες μας προς αυτή την κατεύθυνση αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς. Θα ήθελα χαρακτηριστικά να αναφέρω το παράδειγμα του προγράμματος συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού για την παραγωγή των προϊόντων μας, το οποίο ξεκίνησε το 2008 και σήμερα έχει ήδη αγκαλιαστεί από 1.100 έλληνες παραγωγούς. Εφέτος θα προμηθευτούμε 25.000 τόνους ελληνικού κριθαριού, από 101.000 στρέμματα ελληνικής γης. Γι’ αυτό συνεργαζόμαστε με 14 αγροτικούς συνεταιρισμούς σε όλη τη χώρα, με έλληνες επιστήμονες αλλά και με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ παράλληλα δοκιμάζουμε νέες ελληνικές ποικιλίες κριθαριού στους τέσσερις πειραματικούς αγρούς μας στη χώρα. Αισθανόμαστε πραγματικά υπερήφανοι που είμαστε η μοναδική ζυθοποιία στην Ελλάδα που εμπλέκει τους παραγωγούς σε αυτόν τον βαθμό αλλά και που διαθέτει τα δικά της βυνοποιεία στη χώρα, στις εγκαταστάσεις μας στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα, όπου μετατρέπουμε δηλαδή το κριθάρι σε βύνη. Μάλιστα από εφέτος ξεκινάμε εξαγωγές ελληνικής βύνης σε αγορές του εξωτερικού, ενώ στόχος μας είναι να αυξήσουμε την ποσότητα του κριθαριού που προμηθευόμαστε από την Ελλάδα στους 50.000 τόνους ως το 2015».

Εχετε σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Σκοπεύετε να αναστείλετε ορισμένες από τις επενδύσεις σας;

«Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία παραμένουμε επικεντρωμένοι στους μακροπρόθεσμους στόχους της επιχειρηματικότητας και της στρατηγικής μας ανάπτυξης. Η δέσμευσή μας αυτή συμπληρώνεται με την ενίσχυση της εξαγωγικής μας δραστηριότητας, τη συνέχιση του επενδυτικού μας πλάνου, καθώς και με την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου μας με νέα προϊόντα, όπως η Amstel Pilsner, η Sol και η ΒΙΟΣ5.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Δημιουργούμε εγχώρια προστιθέμενη αξία 90% επί του συνόλου των δαπανών μας. Συνεργαζόμαστε με 4.500 έλληνες προμηθευτές. Στη διάρκεια του 2012 πρόκειται να επενδυθούν περίπου 25 εκατ. ευρώ, ενώ το 2011 η εταιρεία επένδυσε 20 εκατ. ευρώ. Τα τελευταία δώδεκα χρόνια η εταιρεία μας έχει επενδύσει περισσότερα από 468 εκατ. ευρώ στη βελτίωση και στην ανανέωση του εξοπλισμού της, με αποτέλεσμα οι εγκαταστάσεις της να θεωρούνται από τις πιο σύγχρονες και παραγωγικές στην Ευρώπη. Επενδύουμε σταθερά στην Ελλάδα και στο μέλλον της εταιρείας μας εδώ. Αλλωστε η Amstel του χρόνου θα γιορτάσει τα 50 χρόνια της στην ελληνική αγορά».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk