Τρεις φίρμες τρέχουν για το «χρυσό»

Αμερικανογερμανική θα είναι κι αυτή η κόντρα για το «χρυσό» μετάλλιο των εταιρειών αθλητικών ειδών και εξοπλισμού. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου θα κονταροχτυπηθούν γι’ άλλη μία φορά η κορυφαία τα τελευταία χρόνια εταιρεία του κλάδου, η αμερικανική Nike, και η γερμανική ανταγωνίστριά της Adidas. Σφήνα, ανάμεσά τους, η επίσης γερμανική Puma.

Αμερικανογερμανική θα είναι κι αυτή η κόντρα για το «χρυσό» μετάλλιο των εταιρειών αθλητικών ειδών και εξοπλισμού. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου θα κονταροχτυπηθούν γι’ άλλη μία φορά η κορυφαία τα τελευταία χρόνια εταιρεία του κλάδου, η αμερικανική Nike, και η γερμανική ανταγωνίστριά της Adidas. Σφήνα, ανάμεσά τους, η επίσης γερμανική Puma. Που μπορεί να έρχεται διαρκώς τρίτη με οικονομικούς όρους, αλλά σε επίπεδο εντυπώσεων δεν αποκλείεται να κλέψει την παράσταση χάρη σε έναν μόνο άνθρωπο: τον Γιουσέιν Μπολτ. Διότι ο Μπολτ δεν είναι μόνο υπεραθλητής. Πρωταγωνιστεί στον δημοφιλέστερο αγώνα δρόμου του στίβου, τον δρόμο των 100 μέτρων, που αναδεικνύει τον «ταχύτερο άνθρωπο στον κόσμο». Ενδεχόμενη νέα νίκη του τζαμαϊκανού πρωταθλητή και νέα φωτογράφισή του στον γύρο του θριάμβου με τα χρυσαφί παπούτσια στα χέρια είναι προφανές ότι θα αναδείξει την Puma νικήτρια στη μάχη των εντυπώσεων.

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στους ποδοσφαιρικούς αγώνες που διεξάγονται στο πλαίσιο μεγάλων διεθνών οργανώσεων, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου ή το Euro, σε αντίθεση επίσης με ό,τι συμβαίνει στους αγώνες μπάσκετ, βόλεϊ, τένις και πολλών ακόμη αθλημάτων, στους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν βλέπει κανείς διαφημίσεις περιμετρικά των αγωνιστικών χώρων. Τα γκρο πλαν της τηλεόρασης στα παπούτσια, στις φόρμες και στον εξοπλισμό εν γένει των αθλητών (γκρο πλαν ορατά και από τις γιγαντοοθόνες των σταδίων) αποτελούν την καλύτερη διαφήμιση για τις εταιρείες του κλάδου – αρκεί βεβαίως να φαίνεται ευκρινώς το λογότυπό τους. Η αναπαραγωγή των φωτογραφιών των ολυμπιονικών από τον Τύπο της επομένης δίνει επίσης την ευκαιρία στα λογότυπα να περάσουν στο υποσυνείδητο των αναγνωστών.
Το ζήτημα για τις εταιρείες είναι λοιπόν η αναζήτηση των υποψηφίων ολυμπιονικών. «Η Nike, η Adidas και η Puma έχουν την τύχη να συνδέουν το λογότυπό τους με πολύ φορτισμένες συναισθηματικά στιγμές των καταναλωτών. Γι’ αυτό και οι συμφωνίες με αθλητές-σταρ, όπως ο Μπολτ ή η επταθλήτρια Τζέσικα Ενις, είναι εξαιρετικά προσοδοφόρες γι’ αυτούς και εξαιρετικά δαπανηρές για τις εταιρείες» σημειώνει στο Reuters ο πρόεδρος της συμβουλευτικής Repucom Ντάνι Τάουνσεντ. Ο ειδικός σε θέματα διαφήμισης μάνατζερ υπενθυμίζει ότι κατά τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου περίπου 3,6 δισ. άνθρωποι σε ολόκληρο τον πλανήτη είδαν κάποιες – έστω και ελάχιστες – τηλεοπτικές μεταδόσεις. «Οταν έχεις να κάνεις με ένα τόσο μεγάλο κοινό, η έκθεση μιας επωνυμίας και μόνο αποτελεί την κινητήρια δύναμη των πωλήσεών της» εξήγησε ο Τάουνσεντ.
Λίγες μόλις εβδομάδες πριν από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών του Λονδίνου οι εταιρείες διαγκωνίζονται για το ευνοϊκότερο «κουλουάρ». Η Adidas έχει δημιουργήσει 41 διαφορετικά παπούτσια τα οποία θα φορέσουν οι αθλητές της σε 25 αγωνίσματα. Αιχμή του δόρατος στη διαφημιστική της καμπάνια είναι το ότι και τα 41 παπούτσια, αν και σχεδιασμένα για τις ανάγκες διαφορετικού αθλήματος, έχουν ένα κοινό σημείο: είναι κατά 25% ελαφρύτερα από τα παπούτσια που φορούσαν οι αθλητές στους Ολυμπιακούς του Πεκίνου. Η εταιρεία υπερηφανεύεται ότι κατασκεύασε το ελαφρύτερο παπούτσι για τους αθλητές δρόμων ταχύτητας: ζυγίζει μόλις 99 γραμμάρια.
Από την άλλη πλευρά, η Nike, η οποία παραμένει κορυφαία σε πωλήσεις στον κόσμο, υποστηρίζει ότι έχει κατασκευάσει επίσης πανάλαφρα παπούτσια, με τα οποία ο σπρίντερ των 100 μέτρων κερδίζει 0,023 δευτερόλεπτα. Οσο για την Puma, ε… αυτή έχει τον Μπολτ.

Το πάθημα με τον Πελέ

«Οι Ολυμπιακοί είναι ίσως η μεγαλύτερη πλατφόρμα που μπορεί να βρει μια αθλητική επωνυμία για να διαφημίσει τα προϊόντα της. Με τον Γιουσέιν να τρέχει τα 100 μέτρα, μετά τα 200, με την αργή κίνηση, τα βλέμματα όλου του πλανήτη είναι καρφωμένα στα πόδια του» δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Puma Φραντς Κοχ.

Δεν ήταν πάντοτε ρόδινα τα πράγματα για τη γερμανική επιχείρηση. Το 2006, εν όψει του Μουντιάλ της Γερμανίας, η Puma είχε λανσάρει μια πανάκριβη διαφημιστική εκστρατεία με πρωταγωνιστή τον καλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών Εντσον Αράντες ντο Νασιμέντο, τον επονομαζόμενο Πελέ. Ηταν η τέλεια αποτυχία. Το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2006 τα κέρδη της γερμανικής επιχείρησης μειώθηκαν κατά 15%. Και δεν ήταν η αμοιβή του Πελέ που έπληξε την κερδοφορία της εταιρείας, αλλά τα πανάκριβα «τηλεοπτικά πακέτα» των διαφημιστών.

Ετσι η εταιρεία δεν κατάφερε να εκμεταλλευθεί ούτε το ότι «έντυσε» την παγκόσμια πρωταθλήτρια ομάδα της Ιταλίας, καθώς επίσης και 11 ακόμη εθνικές ομάδες που συμμετείχαν στους αγώνες, ούτε το ότι κέρδισε χωρίς αμφιβολία τις εντυπώσεις από τις άσπονδες ανταγωνίστριές της Adidas και Nike, ούτε το ότι εν τέλει κατάφερε να αυξήσει τον τζίρο της κατά 38,2% το κρίσιμο τρίμηνο της χρονιάς εκείνης…

Αμερικανοί «αθληταράδες» και διάσημες θυγατέρες

«Λειτουργούμε σαν να πρόκειται να λανσάρουμε ένα πρωτότυπο μοντέλο αυτοκινήτου…»

Αν το συγκριτικό πλεονέκτημα της Puma είναι ο Γιουσέιν Μπολτ, για την κορυφαία σε πωλήσεις εταιρεία κατασκευής αθλητικών ειδών και εξοπλισμού Nike είναι… ολόκληρη η εθνική ομάδα των ΗΠΑ! Πρόκειται για τη χώρα, ως γνωστόν, που κατά παράδοση κερδίζει τα περισσότερα ολυμπιακά μετάλλια. Επόμενο είναι ως εκ τούτου να θεωρεί ότι έχει εκ των προτέρων εξασφαλίσει μια επιεικώς άριστη διαφήμιση των προϊόντων της.

«Λειτουργούμε σαν να πρόκειται να λανσάρουμε ένα πρωτότυπο μοντέλο αυτοκινήτου. Εφαρμόζουμε όλες τις καινοτομίες στους καλύτερους αθλητές του κόσμου και μετά μεταφέρουμε στη μαζική παραγωγή τις νέες τεχνολογίες που εφαρμόσαμε» εξηγεί ο επικεφαλής δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας της Nike στη Βρετανία Ράιαν Γκρίνγουντ.

Ηδη έχει ξεπεράσει τις ανταγωνίστριές της στις προολυμπιακές πωλήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που μεταδίδει το Reuters για το τρίμηνο που έληξε στα τέλη Φεβρουαρίου (για τις πωλήσεις του χειμώνα δηλαδή), ο τζίρος της Nike αυξήθηκε κατά 15% συγκριτικά με τον τζίρο του χειμώνα 2010 – 2011. Ο τζίρος της Adidas αυξήθηκε κατά 14%, ενώ ο τζίρος της Puma κατά 6%.

Η Adidas και η Puma πάντως στους Ολυμπιακούς αυτούς έχουν συμπτωματικώς με το μέρος τους όχι μόνον αθλητές, αλλά και τις θυγατέρες διασημοτήτων από τον χώρο της μουσικής.

Η Adidas έχει μακρά συνεργασία με τη σχεδιάστρια Στέλα Μακάρτνι, την κόρη του αειθαλούς «σκαθαριού» Πολ Μακάρτνι. Οσο για την Puma, στην ομάδα των σχεδιαστών της διαθέτει τη Σεντέλα Μάρλεϊ. Πρόκειται βέβαια για τη θυγατέρα του θρύλου της ρέγκε Μπομπ Μάρλεϊ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk