Ενας άγνωστος μέχρι σήμερα τύπος βλαστικών κυττάρων είναι πιθανότατα ο «ένοχος» πίσω από τα αποφραγμένα αιμοφόρα αγγεία τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε εμφράγματα και εγκεφαλικά, σύμφωνα με μια νέα μελέτη σε ποντίκια.

Η ανατροπή

Επί μακρόν οι ειδικοί πίστευαν ότι τα λεία μυϊκά κύτταρα που «ντύνουν» τα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων σε συνδυασμό με τη χοληστερόλη και τα λιπίδια αποτελούν το «κοκτέιλ» που αποφράσσει τα αγγεία. Ωστόσο η νέα μελέτη που διεξήχθη από ειδικούς του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ και η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Communications» δείχνει ότι δεν έχουν έτσι τα πράγματα.

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της γενετικής σήμανσης οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι ένας τύπος βλαστικών κυττάρων που ονομάζονται πολυδύναμα αγγειακά βλαστικά κύτταρα είναι ο υπαίτιος για την απόφραξη των αρτηριών. Με βάση τα ευρήματά τους οι ερευνητές αναφέρουν ότι ο συγκεκριμένος τύπος βλαστοκυττάρων πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο νέων θεραπειών.

«Για πρώτη φορά φέρνουμε στο φως στοιχεία που δείχνουν ότι οι αγγειακές νόσοι αποτελούν ουσιαστικώς βλαστοκυτταρικές ασθένειες» σημείωσε ο κύριος ερευνητής της μελέτης, καθηγητής Βιοτεχνολογίας και ερευνητής στο Κέντρο για τα Βλαστικά Κύτταρα του Μπέρκλεϊ Σονγκ Λι, σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας και προσέθεσε: «Τα νέα ευρήματα μπορούν να φέρουν επανάσταση στις θεραπείες για τις αγγειακές νόσους καθώς πλέον γνωρίζουμε ότι τα βλαστικά κύτταρα και όχι τα λεία μυϊκά κύτταρα αποτελούν τον σωστό θεραπευτικό στόχο».

Προς αποτελεσματικότερες θεραπείες

Για καινοτόμο έρευνα η οποία κάνει τα θεμέλια του υπάρχοντος δόγματος σχετικά με τις αγγειακές νόσους να τρίζουν, έκανε λόγο στο ίδιο δελτίο Τύπου ο δρ Ντίπακ Σριβαστάβα, διευθυντής του Ινστιτούτου Καρδιαγγειακών Νόσων Γκλάντστοουν στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη. «Στοχεύοντας τα αγγειακά βλαστικά κύτταρα αντί για τα λεία μυϊκά κύτταρα στα τοιχώματα των αγγείων, ίσως καταφέρουμε να έχουμε πολύ αποτελεσματικότερες θεραπείες για τα αγγειακά νοσήματα» τόνισε ο δρ Σριβαστάβα.

Παρότι τα ανατρεπτικά ευρήματα φαίνονται υποσχόμενα, οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι τα αποτελέσματα που προκύπτουν από έρευνες στα ποντίκια συχνά δεν επιβεβαιώνονται και στους ανθρώπους.