«Σήμερα, η κρουαζιέρα δημιουργεί μόνο στο λιμάνι του Πειραιά έσοδα που υπερβαίνουν τις 360 εκατομμυρίων ευρώ. Φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για να πολλαπλασιάσουμε τις ωφέλειες από αυτή τη δραστηριότητα σε όλη την Ελλάδα».

Αυτό επεσήμανε στην ομιλία του ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Γιάννης Στουρνάρας, σε φόρουμ για την κρουαζιέρα «Cruise Update at Posidonia 2012», στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2012 .

Όπως είπε: «Το όφελος από κάθε επιβάτη κρουαζιέρας σε κάθε προορισμό ανέρχεται σε περίπου 100 ευρώ όταν πρόκειται για ‘αφετήριο λιμένα’ και 50 ευρώ όταν επισκέπτεται έναν ενδιάμεσο λιμένα – με τα οφέλη να διαχέονται σε λιμένες, μεταφορές, εμπορικά καταστήματα και σημαντικό αριθμό άλλων επικουρικών δραστηριοτήτων. Τα έξοδα που πραγματοποίησε ο κάθε επιβάτης το 2011 ήταν αυξημένα. Τα έσοδα προς το κράτος από φορολόγηση πλοίων και διάφορα τέλη υπερβαίνουν τα 1,2 εκατομμύρια, τα λιμενικά έσοδα από όλες τις υπηρεσίες υπερβαίνουν τα 5 εκατομμύρια».
Πρόσθεσε ακόμη ότι «τα δε έσοδα από προμήθειες πλησιάζουν τα 9 εκατομμύρια, με το 70% των πλοίων που προσέγγισαν τους ελληνικούς λιμένες να πραγματοποιούν δαπάνη για κάποιου τύπου προμήθειες. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν έσοδα 110 εκατομμύρια από πετρέλευση και 20 εκ. έσοδα από επισκευές. Σχεδόν το 80% των πλοίων που προσεγγίζουν τον Πειραιά επιλέγουν να προμηθευτούν καύσιμα, λόγω της καλής ποιότητας και των συγκριτικά με τους μεσογειακούς ανταγωνιστές τους, καλύτερων τιμών».
Ο κ. Στουρνάρας επεσήμανε επίσης πως «δίνουμε έμφαση στα «μικρά» που απασχολούν – δυσκολεύουν τις εταιρείες κρουαζιέρας (γραφειοκρατικά, διαδικαστικά, συναλλαγές με τοπικές κοινωνίες κλπ)» ενώ σχετικά με τις προτεραιότητες για την κρουαζιέρα υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι συμπεριλαμβάνονται η δημιουργία σταθερού και σύγχρονου κανονιστικού πλαισίου με στόχο το αποδοτικό επιχειρηματικό κλίμα, η περαιτέρω βελτίωση των υποδομών των λιμένων και η προώθηση της πολιτικής λιμένων για την κρουαζιέρα.

Ο υπουργός ανέφερε ακόμη ότι είναι έτοιμο προς ψήφιση στην επόμενη Βουλή Σχέδιο Νόμου που θα εκσυγχρονίσει το πλαίσιο ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού και σε αυτό περιλαμβάνονται μέτρα, που διαφοροποιούν το ισχύον καθεστώς, διευρύνουν το εύρος και την ποικιλία των δραστηριοτήτων, απλοποιούν τις διαδικασίες και δίνουν αναπτυξιακό χαρακτήρα και όχι εισπρακτικό ή ελεγκτικό.

Αναφερόμενος στην άρση του καμποτάζ τόνισε ότι διαμορφώθηκαν προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα.

Σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η ρύθμιση θα ωφελήσει την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα, καταργώντας ένα γραφειοκρατικό εμπόδιο και καθιστώντας πολύ πιο ευχερή τη δραστηριοποίηση στο χώρο της κρουαζιέρας από πλοία με σημαία τρίτης χώρας.

Ο υπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα είναι σήμερα ο 2ος δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας (19.6% – 4.3 εκ. επισκέψεις) και το «σημαντικότερο είναι ότι πρόκειται για δυναμική αγορά – στον ευρωπαϊκό χώρο τα 2 εκ. επιβάτες του 2005 έγιναν 6 εκ. το 2011 και όλες οι προβλέψεις είναι θετικές».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), κ. Γιώργος Ανωμερίτης στην ομιλία του αναφέρθηκε στις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά για την κρουαζιέρα ύψους 420 εκ. ευρώ και την ενεργοποίηση εξειδικευμένης θυγατρικής εταιρίας παροχής υπηρεσιών management και υποδομών. Ο κ. Ανωμερίτης τόνισε επίσης «την ανταγωνιστική τιμολόγηση των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Πειραιά, τα τιμολόγια του οποίου θα παραμείνουν σταθερά μέχρι το 2016».
Στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Απόστολος Βεντούρης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία δεν θα δούμε ποτέ στα ελληνικά λιμάνια, αφού η κυβερνητική πολιτική και ο συνδικαλισμός της Π.Ν.Ο. έχουν εδώ και πολλά έτη υποστείλει την ελληνική σημαία από τα ελληνόκτητα κρουαζιερόπλοια, ενώ παράλληλα απωθούνται τα μη ελληνικά κρουαζιερόπλοια και πρωτίστως οι επιβάτες τους από τα ελληνικά λιμάνια».
Συμπλήρωσε ακόμη πως η κρουαζιέρα, όπως και πολλά άλλα πράγματα στον τόπο μας, βρίσκεται σε πολύ χαμηλό σημείο και είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία να αναγεννηθεί η διεθνής κρουαζιέρα και να κερδίσει η Ελλάδα σε πολλά επίπεδα.

«Να εκμεταλλευτούμε την οικονομική κρίση για να κερδίσουμε όχι μόνο οικονομικά αλλά να προβάλλουμε την πατρίδα μας, τις ιδιαιτερότητές της, την ομορφιά της, την ιστορία της, τα νησιά μας», τόνισε ο κ. Βεντούρης.

Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) κ. Μανφρέντι Λεφέμπρε Ντ΄Οβίντιο δήλωσε πως η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα έχει καταφέρει να παραμείνει ανθεκτική παρόλο το δυσμενές οικονομικό κλίμα αλλά παράλληλα προειδοποίησε για εμπόδια και προκλήσεις που πιθανώς να απειλήσουν την σταθερή ανάπτυξη της βιομηχανίας.

Κατά τη διάρκεια του φόρουμ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η Ελλάδα αποτελεί βασικό προορισμό κρουαζιέρας» καταλαμβάνοντας τη τρίτη θέση στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με περίπου 4,7 εκατομμύρια επιβάτες να καταφθάνουν σε ελληνικά λιμάνια, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 17% της ευρωπαϊκής αγοράς.

Η εκτίμηση της συνολικής επιβατικής δαπάνης στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 470 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η βιομηχανία κρουαζιέρας συνολικά, συμπεριλαμβάνοντας επιβάτες, προμήθειες κρουαζιερόπλοιων, ναυπηγήσεις, αποζημιώσεις εργαζομένων και δρομολόγια κρουαζιέρας, δημιουργεί έσοδα 14 δισεκατομμυρίων ανά την Ευρώπη και κοντά 600 ευρώ εκατομμύριων για την Ελλάδα.