«Διακοπές αναψυχής» μόνο για παιδιά!

«Διακοπές αναψυχής» μόνο για παιδιά! | tovima.gr

Αυτή την εβδομάδα καλωσορίζουμε και επίσημα το καλοκαίρι. Αν και η άνοιξη δεν φάνηκε να μας δείχνει τον καλύτερο της εαυτό, ο Ιούνης προβλέπεται να είναι ηλιόλουστος και ζεστός, γεγονός που σηματοδοτεί και την έναρξη των καλοκαιρινών αποδράσεων μας. Ο Ιούνης, ως ο εναρκτήριος μήνας των καλοκαιρινών διακοπών για όλα τα παιδιά, συνδέεται με την ανεμελιά, τη ξεγνοιασιά, τη ξεκούραση και τη ψυχαγωγία.

Το κουραστικό σχολικό πρόγραμμα τελειώνει και μαζί του όλες οι υπόλοιπες ασχολίες των παιδιών, όπως τα διάφορα χόμπι, οι ξένες γλώσσες και τα μαθήματα μουσικών οργάνων. Τη θέση τους έρχεται να καταλάβει το εντελώς ελεύθερο πρόγραμμα που συχνά μένει αναξιοποίητο λόγω της οικονομικής δυσπραγίας των γονιών. Οι γονείς, σε περίοδο γενικευμένης οικονομικής κρίσης, δε δύνανται να παρέχουν οργανωμένες διακοπές, ψυχαγωγικού αλλά και εκπαιδευτικού χαρακτήρα, στα παιδιά τους και αυτό είναι πρόβλημα.

Ποιά είναι η λύση; Οι κατασκηνώσεις..Τα οργανωμένα κάμπινγκ μοιάζουν να είναι ο επίγειος παράδεισος των παιδιών, αφού παρέχουν πληθώρα δραστηριοτήτων που συμβάλλουν στη κοινωνικοποίηση και την ανάπτυξη τους. Ενθυμούμενη τα παιδικά μου χρόνια σε κατασκηνώσεις, μπορώ να πω ότι έχω τις καλύτερες καλοκαιρινές αναμνήσεις. Ήμασταν εκατοντάδες παιδιά, κορίτσια και αγόρια, οργανωμένα σε κοινότητες, που μέναμε σε «σπιτάκια» ανά ομάδες και κάναμε ένα σωρό δραστηριότητες από την ανατολή έως τη δύση του ηλίου. Έχοντας μια μαγική αίσθηση ελευθερίας, κινούμασταν σε αχανείς δασικές εκτάσεις που γειτνίαζαν με θάλασσα και περιλάμβαναν γήπεδα μπάσκετ, ποδοσφαίρου, πινγκ πονγκ, βόλευ αλλά και λέσχες ζωγραφικής, χειροτεχνιών, χορού, τραγουδιού και επιτραπέζιων παιχνιδιών.

Η κατασκήνωση έμοιαζε κατά κάποιο τρόπο με το σχολείο των ονείρων μας. Ξυπνούσαμε και κοιμόμασταν μαζί με τους φίλους μας, πηγαίναμε στη θάλασσα κάθε μέρα, κάναμε θεατρικά σκετς κατά τη διάρκεια των επιθεωρήσεων καθαριότητας, αθλούμασταν, δημιουργούσαμε χορωδίες, κάναμε διαγωνισμούς τραγουδιού, παρακολουθούσαμε εκπαιδευτικές ταινίες..Και όλα αυτά στα πλαίσια της οργάνωσης και της τάξης. Σε γενικές γραμμές κατανοούσαμε και αποδεχόμασταν την αναγκαιότητα κάποιων δεσμεύσεων, κάποιων κανόνων, προκειμένου να απαρτίσουμε μια κοινότητα ελευθερίας και αγάπης. Οι κατασκηνώσεις έχουν δύο μεγάλα πλεονεκτήματα.

Πρώτον, τα παιδιά μπαίνοντας στον κατασκηνωτικό πρόγραμμα απαλλάσσονται από την προστασία των γονιών, η οποία, κάποτε, ως υπερπροστασία, γίνεται πολύ καταπιεστική. Αισθάνονται ελεύθερα και αυτόνομα. Αναγκάζονται να οργανώσουν τον εαυτό τους, χωρίς τα γονικά στηρίγματα, οδηγούμενα από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης το οποίο δρα δημιουργικά. Το ένστικτο αυτό επιβεβαιώνει την ετερότητα, αλλά και την ανάγκη της συνεργασίας του ενός με τούς πολλούς. Το παιδί αισθάνεται ότι έχει αξία και λόγο. Υπομένει «στερήσεις», «καταπιέσεις», τις οποίες, όμως, κατανοεί και αποδέχεται ευχάριστα.

Δεύτερον, η πληρότητα του κατασκηνωτικού προγράμματος δεν αφήνει τούς κατασκηνωτές να βαρεθούν, ούτε όμως και να κουραστούν υπερβολικά. Γεμίζει τις μέρες τους με δραστηριότητες που αφορούν τον σύνολο άνθρωπο, όλες τις διαστάσεις της ζωής του. Αυτή η πληρότητα δίνει χαρά και ενδιαφέρον για την ζωή. Υποδεικνύει τον φυσικό τρόπο με τον οποίο πρέπει να ζει ο άνθρωπος. Η χαρά της κατασκηνωτικής ζωής προέρχεται από το πνεύμα του προγράμματος και τις ομαδικές δραστηριότητες που αυτό προβλέπει. Η ραθυμία και η απραξία δεν έχουν καμιά σχέση με την ξεκούραση και την χαρά.

Γι αυτό πρέπει να τονισθεί ότι οι διακοπές των παιδιών δεν πρέπει να ταυτίζονται με την απουσία εργασίας και δραστηριότητος. Τα παιδιά δε πρέπει να μένουν ανενεργά. Ο νους τους θέλει εργασία, το σώμα τους θέλει κίνηση. Η μελέτη, η χειρωνακτική εργασία ή η άθληση πρέπει να γεμίζουν τον χρόνο των διακοπών. Η ανάπαυση είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να είναι λελογισμένη. Ανάπαυση για κάποιον που εργάζεται πνευματικά μπορεί να αποτελέσει ο διανοητικός κόπος της μελέτης, ενώ για άλλον που εργάζεται χειρωνακτικά ο σωματικός κόπος.

Η ειδοποιός διαφορά των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στις διακοπές είναι ότι δεν επιβάλλονται από τις κοινωνικές συνθήκες, ούτε από τις υποχρεώσεις του σχολείου. Επιλέγονται ελεύθερα, από τους γονείς και τα ίδια τα παιδιά. Η ποιότητά τους, βέβαια, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, σημαντικότερος από τούς οποίους είναι ο εσωτερικός προσανατολισμός του ανθρώπου, το νόημα που έχει δώσει στην ζωή του. Δεδομένου λοιπόν ότι οι διακοπές δείχνουν την ποιότητα των προσανατολισμών μας, προσανατολίστε το παιδί σας σε μια κατασκήνωση που θα το ‘μορφώσει’ πολύπλευρα και θα το κοινωνικοποιήσει.

Το «καλοκαιρινό σχολείο» που καλείται κατασκήνωση παρέχει πραγματικά «διακοπές αναψυχής» σε όλα τα παιδιά και παράλληλα τους κάνει ένα μοναδικό και αναντικατάστατο δώρο… πολλούς νέους φίλους και πλούσιες αναμνήσεις νοσταλγίας αυτής της ξεχωριστής «εκπαιδευτικής» ανεμελιάς!

Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αθηνών

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk