Στην πίστα του χρηματιστηρίου η Formula 1

«Ο Μπέρνι Εκλστοουν είναι μια δύναμη της φύσης. Δεν πηγαίνει πουθενά» δήλωσε στους «Financial Times» μη κατονομαζόμενος πληροφοριοδότης της εφημερίδας, που προανήγγειλε μέσω αυτής την επικείμενη εισαγωγή της Formula 1 στο χρηματιστήριο. Πού ταιριάζει ο Εκλστοουν ως αμετακίνητη δύναμη της φύσης; Ταιριάζει στην υπόθεση ότι η προπαρασκευαζόμενη δημόσια προσφορά προοιωνίζεται την απόσυρση από την ενεργό δράση και τη συνταξιοδότηση του διευθύνοντος συμβούλου της Formula 1 και «ψυχής» της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αγώνων ταχύτητας αυτοκινήτων. Αλλωστε στις 28 Οκτωβρίου 2012 ο Μπέρνι Εκλστοουν θα συμπληρώσει 82 χρόνια ζωής.

«Ο Μπέρνι Εκλστοουν είναι μια δύναμη της φύσης. Δεν πηγαίνει πουθενά» δήλωσε στους «Financial Times» μη κατονομαζόμενος πληροφοριοδότης της εφημερίδας, που προανήγγειλε μέσω αυτής την επικείμενη εισαγωγή της Formula 1 στο χρηματιστήριο. Πού ταιριάζει ο Εκλστοουν ως αμετακίνητη δύναμη της φύσης; Ταιριάζει στην υπόθεση ότι η προπαρασκευαζόμενη δημόσια προσφορά προοιωνίζεται την απόσυρση από την ενεργό δράση και τη συνταξιοδότηση του διευθύνοντος συμβούλου της Formula 1 και «ψυχής» της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αγώνων ταχύτητας αυτοκινήτων. Αλλωστε στις 28 Οκτωβρίου 2012 ο Μπέρνι Εκλστοουν θα συμπληρώσει 82 χρόνια ζωής.
Η ουσία της πληροφορίας που έδωσε ο μη κατονομαζόμενος πληροφοριοδότης αφορά ουσιαστικά την ερμηνεία της πώλησης από την CVC Capital Partners μεριδίου αξίας 1,6 δισ. δολαρίων της Formula 1 σε τρεις θεσμικούς επενδυτές. Υποστηρίζει δηλαδή ότι οι επενδύσεις που έκαναν τους τελευταίους μήνες η Waddell & Reed, η BlackRock και η Norges Bank Investment Management στην εταιρεία χαρτοφυλακίου που ελέγχει τη Formula 1 αποσκοπούν στην προετοιμασία μιας δημόσιας προσφοράς. Με τις επενδύσεις αυτές, αναφέρουν οι «FT», η συνολική αποτίμηση της F1 έφθασε τα 7,2 δισ. δολάρια ή στα 9,1 δισ. δολάρια αν συνυπολογιστούν και τα χρέη.
Ο πληροφοριοδότης των «FT» υποστηρίζει ότι το ύψος της δημόσιας προσφοράς θα φθάσει τα 3 δισ. δολάρια. Και ότι εν τέλει η F1 θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης. Κατά την ίδια πηγή, η παρουσίαση της εταιρείας θα ξεκινήσει στις 5 Ιουνίου. Οσο για την πώληση των μεριδίων στους θεσμικούς επενδυτές, οι «FT» θεωρούν ότι έγινε για να διευκολυνθούν οι υποψήφιοι αγοραστές των μετοχών της F1, για να πειστούν δηλαδή να επενδύσουν στην εταιρεία διεξαγωγής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αγώνων ταχύτητας αυτοκινήτων, μια και έχουν ήδη επενδύσει σ’ αυτή θεσμικοί όπως η Waddell & Reed, η BlackRock και η Norges Bank Investment Management.

Να πεισθούν οι επενδυτές
«Πρόκειται για μια επιχείρηση που δεν έχει άλλη παρόμοια για να συγκριθεί. Ακρογωνιαίος λίθος για την επιτυχία της δημόσιας προσφοράς είναι να πειστούν οι κεφαλαιούχοι ότι δεν συντρέχουν επενδυτικοί κίνδυνοι μείζονες των συνήθων και ότι το επιχειρηματικό μοντέλο που εισάγεται στο χρηματιστήριο είναι βιώσιμο» δήλωσε στους «FT» άλλο επιχειρηματικό στέλεχος που παρακολούθησε τις συμφωνίες της CVC με τους τρεις θεσμικούς και το οποίο επίσης δεν θέλησε να κατονομαστεί.
Συγκεκριμένα, η εδρεύουσα στο Κάνσας Waddell & Reed τον Ιανουάριο εξαγόρασε από τη CVC μερίδιο 1 δισ. δολαρίων της F1 και τον επόμενο μήνα επανεπένδυσε στην εταιρεία άλλα 100 εκατ. δολάρια που είχε εισπράξει από μερίσματα. Η BlackRock και η Norges Bank Investment Management, η οποία διαχειρίζεται το διάσημο πετρελαϊκό fund της Νορβηγίας, επένδυσαν αντιστοίχως 196 και 300 εκατ. δολάρια στη F1. Το μερίδιο της CVC στη F1 μετά τις πωλήσεις αυτές έχει περιοριστεί πλέον από το 63% στο 42% περίπου. Να σημειωθεί ότι τα μερίδια που εξαγόρασαν οι τρεις θεσμικοί δεν συνοδεύονται με δικαιώματα ψήφου και ως εκ τούτου, αν τελικώς δεν πραγματοποιηθεί η δημόσια προσφορά της F1, δεν θα έχουν την επιλογή να ξαναπουλήσουν τα μερίδιά τους στη CVC.
Η στρατηγική Εκλστοουν, η οποία φαίνεται ότι καταλήγει στη δημόσια προσφορά της F1, αποτελεί ουσιαστικά τη λύση της διαμάχης για τον συσχετισμό δυνάμεων που είχε ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια μεταξύ κορυφαίων παραγόντων της F1. Αφορμή για τη διαμάχη ήταν η εφετινή αναθεώρηση της Χάρτας που ορίζει τα της λειτουργίας της F1. Στο πλαίσιο αυτό ο Εκλστοουν είχε απέναντί του τον πρόεδρο της Ferrari και επίσης του Συνδέσμου των Ομάδων της Formula 1 (FOTA) Λούκα ντι Μοντετσέμολο. Ο ιταλός μάνατζερ εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια ζητεί την αποχώρηση του Εκλστοουν το 2012 που αλλάζει η Χάρτα. «Αλλωστε το 2012 ο Εκλστοουν θα είναι 82 ετών» είχε δηλώσει τον Μάρτιο του 2009 ο Ντι Μοντετσέμολο!

Cherchez la femme
Ατυχέστατη η δήλωση του αφεντικού της Ferrari, που εν τω μεταξύ έγινε πρόεδρος ολόκληρου του ομίλου Fiat. Διότι ο Εκλστοουν έχει νέα γυναίκα. Ηταν παντρεμένος με την κροατικής καταγωγής Σλάβιτσα Ράντιτς, με την οποία απέκτησε δύο κόρες το 1984 και το 1988. Επί σειρά ετών όταν αναφέρονταν στην πανέμορφη Κροάτισσα έλεγαν ότι είναι 28 χρόνια νεότερη και 29 εκατοστά ψηλότερη από τον Εκλστοουν. Επειτα από 25 χρόνια γάμου η Σλάβιτσα εγκατέλειψε τον Εκλστοουν, αλλά αυτός δεν πτοήθηκε. Τα έφτιαξε με μια βραζιλιάνα δικηγόρο, τη Φαμπιάνα Φλόζι, η οποία είναι μισόν αιώνα μικρότερή του (32 ετών), αλλά λιγότερο από μισό μέτρο ψηλότερη απ’ αυτόν.
«Είμαστε επίσημα αρραβωνιασμένοι και δεν πρόκειται να είναι μακρύς ο αρραβώνας. Θα παντρευτούμε σύντομα» δήλωσε προ ολίγων ημερών στην «Daily Mail» ο Εκλστοουν που ετοιμάζεται για το τρίτο στεφάνι. Και έδωσε μερικά στοιχεία για τη σχέση του: «Τα πηγαίνουμε εξαιρετικά καλά οι δυο μας. Είμαστε μαζί εδώ και δύο χρόνια. Το πράγμα δουλεύει επειδή η Φαμπιάνα έχει τρομερή αίσθηση του χιούμορ – και όταν ζεις μαζί μου πρέπει να έχεις αίσθηση του χιούμορ». Φαίνεται ότι ο πληροφοριοδότης των «Financial Times», που χαρακτήρισε τον Εκλστοουν «δύναμη της φύσης», που δεν σκέπτεται να αποσυρθεί από το προσκήνιο, έχει καλές πληροφορίες και ορθή κρίση. Εχει ακόμη ρόλους για να παίξει ο Εκλστοουν. Και στη F1 και στη ζωή.

Τα ολισθήματα του Μπέρνι
* Ο πάμπλουτος βρετανός μάνατζερ (με περιουσία 4,2 δισ. δολαρίων είναι ο τέταρτος σε πλούτο κάτοικος της Βρετανίας) προκάλεσε την κοινή γνώμη με τις ατυχείς δηλώσεις περί ναζισμού που έκανε το 2009 στους «Times» του Λονδίνου. Ούτε λίγο ούτε πολύ ο Εκλστοουν δήλωσε θαυμαστής του Χίτλερ, ενώ αποκάλυψε ότι επί 40 και πλέον έτη είναι φίλος με τον Μαξ Μόσλι, γιο του διασημότερου βρετανού φασίστα Οσβαλντ Μόσλι.
* Ο εκκεντρικός επιχειρηματίας έχει κάνει ατυχείς δηλώσεις για τους εβραίους, για τις οποίες ζήτησε αργότερα «συγγνώμη», ενώ έχει διατυπώσει και περίεργες απόψεις για το γυναικείο φύλο. Εχει υποστηρίξει, φέρ’ ειπείν, ότι είναι όμορφο να είναι ντυμένες οι γυναίκες στα λευκά για να μοιάζουν με τις υπόλοιπες λευκές συσκευές του σπιτιού. Είναι προφανές ότι διαθέτει μπόλικο χιούμορ η ηλικίας μόλις 32 ετών μέλλουσα σύζυγός του.

Επέκταση των αγώνων προς Ανατολάς
Τα έσοδα από τις χώρες της Ανατολής αποτελούν αξιόπιστη υποθήκη για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο
Η αλήθεια είναι ότι οι συγκυρίες στην παγκόσμια οικονομία και στις αγορές δεν ευνοούν τις δημόσιες προσφορές. Ο τζίρος στις μεγαλύτερες αγορές κεφαλαίων του πλανήτη (της αγοράς της Σιγκαπούρης συμπεριλαμβανομένης) έχει υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα από το πρώτο τρίμηνο του 2009, από την περίοδο δηλαδή κατά την οποία εξαπλωνόταν διεθνώς ο οικονομικός κουρνιαχτός και ο τρόμος που δημιούργησε η παταγώδης κατάρρευση της Lehman Brothers τον Σεπτέμβριο του 2008.

Η κρίση έπληξε τη διεξαγωγή των αγώνων ταχύτητας αυτοκινήτων. Οχι όμως καθοριστικά για το μέλλον των αγώνων, όπως πολλοί φοβούνταν προ τριετίας. Τρίτος, επίσης ανώνυμος πληροφοριοδότης των «FT», ο οποίος «γνωρίζει τα σχέδια δημόσιας προσφοράς της F1», αποκάλυψε στους «FT» ότι τα έσοδα της F1 αυξάνονται με μέσο ρυθμό 10% ετησίως τα τελευταία 10 χρόνια και ότι πέρυσι έφθασαν στα 1,5 δισ. δολάρια. Η πηγή αυτή ισχυρίστηκε επίσης ότι η ρευστότητα της εταιρείας έφθασε τα 500 εκατ. δολάρια.
Πίσω από την οικονομική ευρωστία (σε καιρούς μάλιστα χαλεπούς) και πίσω από τη σχεδιαζόμενη εισαγωγή της F1 στο χρηματιστήριο κρύβεται η «ψυχή» των αγώνων, ο επιχειρηματίας Μπέρνι Εκλστοουν. Πρόκειται για τον άνθρωπο ο οποίος αποφάσισε να επεκτείνει τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτων προς ανατολάς. Διότι ήταν ιδέα του βρετανού μάνατζερ να εντάξει στις χώρες διεξαγωγής Grand Prix το Μπαχρέιν, το Αμπου Ντάμπι, τη Σιγκαπούρη, την Κορέα, τη Μαλαισία, την Ινδία, ακόμη και την κομμουνιστική – πλην όμως καπιταλιστικότατα αναπτυσσόμενη – Κίνα!
Ηταν η ιδιοφυέστερη κίνηση σωτηρίας για την F1. Διότι ενώ η κρίση ήταν εμφανής στις κερκίδες του ουγγρικού Grand Prix αλλά και του βρετανικού Σίλβερστοουν και της ισπανικής Καταλούνια, της ιταλικής Μόντσα, ακόμη και του γερμανικού Χόκενχαϊμ και του Μονακό, οι κερκίδες στις πίστες της Σανγκάης, του Μπαχρέιν, του Αμπου Ντάμπι, της Σεούλ και της Σιγκαπούρης ήταν γεμάτες. Τα έσοδα από τους αγώνες στην Ανατολή στηρίζουν την εταιρεία και αποτελούν την πλέον αξιόπιστη υποθήκη για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο. Οπως αποδείχθηκε, η κρίση έπληξε περισσότερο τις εταιρείες που συναγωνίζονταν στις πίστες (σοκ προκάλεσε η αποχώρηση της Honda από τους αγώνες το 2009) και πολύ λιγότερο την εταιρεία που διοργάνωνε τους αγώνες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk