Εναλλακτικές διακοπές για τουρισμό «ήπιας περιπέτειας»

Ως αναπτυξιακός μοχλός για πιο «αδύναμους» τουριστικούς προορισμούς και τους μήνες εκτός τουριστικής αιχμής λειτουργούν οι αποδράσεις στη φύση που αποτελούν καταφύγιο αλλά και μια φθηνότερη και ενδιαφέρουσα εναλλακτική επιλογή στις παραδοσιακές διακοπές. Προοπτικές στην αγορά των οργανωμένων υπαίθριων δραστηριοτήτων διαβλέπει ο επικεφαλής της Trekking Hellas στην Ανατολική Θεσσαλία κ. Νίκος Ντάγκας, επικεφαλής του παραρτήματος που δραστηριοποιείται από το 1998 στην περιοχή ως κέντρο υλοποίησης και πώλησης προγραμμάτων για μεμονωμένους Ελληνες, αλλοδαπούς και εταιρείες.

Ως αναπτυξιακός μοχλός για πιο «αδύναμους» τουριστικούς προορισμούς και τους μήνες εκτός τουριστικής αιχμής λειτουργούν οι αποδράσεις στη φύση που αποτελούν καταφύγιο αλλά και μια φθηνότερη και ενδιαφέρουσα εναλλακτική επιλογή στις παραδοσιακές διακοπές. Προοπτικές στην αγορά των οργανωμένων υπαίθριων δραστηριοτήτων διαβλέπει ο επικεφαλής της Trekking Hellas στην Ανατολική Θεσσαλία κ. Νίκος Ντάγκας, επικεφαλής του παραρτήματος που δραστηριοποιείται από το 1998 στην περιοχή ως κέντρο υλοποίησης και πώλησης προγραμμάτων για μεμονωμένους Ελληνες, αλλοδαπούς και εταιρείες. Ο ίδιος σημειώνει ωστόσο ότι τα τελευταία δύο χρόνια η μεμονωμένη ζήτηση από Ελληνες «έχει συμπιεστεί πάρα πολύ», ενώ παρατηρείται «αύξηση στη μαζική ζήτηση από συλλόγους, σχολεία και φορείς».
Το 2011 περίπου 3.000 άτομα επισκέφθηκαν την περιοχή μέσω της εταιρείας, καθώς υπάρχει ζήτηση για δραστηριότητες και επαφή με το φυσικό περιβάλλον, για «βιωματική ξενάγηση», όπως αναφέρει. Αυτό το είδος, με ήπιες ενέργειες και υποδομές, μπορεί να λειτουργήσει σαν «μαξιλάρι» όταν σήμερα «κινδυνεύει ο κλασικός τουρισμός των μεγάλων επενδύσεων». Οι μεμονωμένες δραστηριότητες κοστίζουν από 30 ως 60 ευρώ και οι ηλικίες που εκδηλώνουν ενδιαφέρον είναι από 35 ως 50 ετών, λέει ο κ. Ντάγκας, διαψεύδοντας ότι το προϊόν βρίσκει ανταπόκριση μόνο στους 20άρηδες. «Είναι άνθρωποι που έχουν σταθεροποιηθεί επαγγελματικά και κοινωνικά και θέλουν να δουν κάτι παραπάνω» εξηγεί και συμπληρώνει ότι «επιθυμούν να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους πέρα από τη διαμονή σε έναν ξενώνα».
Από την άλλη, αν και στην περιοχή είναι ο Ολυμπος και θα μπορούσε να αποτελεί πόλο έλξης για τους ξένους, η πτώση στον εισερχόμενο τουρισμό είναι «τραγική». Οπως υπογραμμίζει, η περιοχή έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα καθώς «γίνονται όλες οι δραστηριότητες υδάτινες και ορεινές», που καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα, από διασχίσεις φαραγγιών, σαφάρι με 4Χ4 και φουσκωτά, ιστιοπλοΐα, δραστηριότητες ποταμού (ράφτινγκ, κανό, καγιάκ), πεζοπορίες στον Ολυμπο και στον Κίσσαβο.
Παρ’ ότι καλύπτει μικρό μερίδιο της δραστηριότητας, η σημαντική πτώση από το εξωτερικό επηρεάζεται από την αναστάτωση και τα ερωτήματα για την ασφάλεια του προορισμού που αποτρέπουν τους δυνητικούς ταξιδιώτες, σημειώνει η υπεύθυνη Μάρκετινγκ της εταιρείας κυρία Λουκία Λεωνίδου. Για την εσωτερική αγορά το κόστος μετάβασης και διαμονής παίζει καθοριστικό ρόλο, γι’ αυτό «όσο πιο μακριά είναι ο προορισμός τόσο μεγαλύτερες είναι οι απώλειες» προσθέτει, επισημαίνοντας ότι οι δραστηριότητες στον Νομό Αρκαδίας είναι πιο δημοφιλείς για όσους ζουν στην Αθήνα, μια και δεν απαιτείται διανυκτέρευση. Δραματική είναι και η μείωση των εταιρικών πακέτων λόγω της οικονομικής δυσχέρειας που αντιμετωπίζει η πλειονότητα των επιχειρήσεων, ενώ ένα κομμάτι της αγοράς που πάει καλά είναι οι παιδικές κατασκηνώσεις και κυρίως αυτές όπου υπάρχει συμμετοχή Ταμείων γιατί για τους ιδιώτες η ανάληψη του κόστους είναι πιο δύσκολη.

Κάλυμνος
Ευτυχώς που υπάρχει η αναρρίχηση
«Οι αναρριχητές είναι η μόνη πελατεία που υπάρχει στην Κάλυμνο αυτή τη στιγμή» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Καλύμνου κ. Νικόλας Ρεΐσης. Από τα μέσα Μαρτίου ως το τέλος του μήνα είναι περίοδος αιχμής για την αναρρίχηση και συνεχίζεται από τον Σεπτέμβριο ως τον Δεκέμβριο. Αυτό μεταφράζεται σε 300-400 άτομα ημερησίως στα καταλύματα του νησιού, σημειώνει, ενώ εκφράζει φόβους ότι η διακοπή των πτήσεων της Ryanair θα επιφέρει συνέπειες στην κίνηση από τον Οκτώβριο. Οι περισσότεροι έρχονται στο νησί μέσω Κω, μια και το κόστος της επιδοτούμενης απευθείας αεροπορικής σύνδεσης από Αθήνα είναι μεγαλύτερο από το Κως – Λονδίνο και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις έχουν περιοριστεί σε τρεις την εβδομάδα.

Τζουμέρκα
Γνωστά «από στόμα σε στόμα»
«Μπορεί κανείς να περάσει μία εβδομάδα στα Τζουμέρκα κάνοντας διαφορετικά πράγματα κάθε μέρα» σημειώνει ο πρόεδρος του Δικτύου Ξενοδοχείων της περιοχής κ. Νικόλαος Μάνθος, απαριθμώντας δραστηριότητες όπως ράφτινγκ στον Αραχθο, περιήγηση, υπαίθριες δραστηριότητες και πεζοπορία. Η περίοδος αιχμής είναι τα τριήμερα, τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, οι ανοιξιάτικοι μήνες, αλλά και ο Αύγουστος. Ωστόσο ο προορισμός σήμερα επηρεάζεται από τη γενικότερη κατάσταση. «Οσοι γνωρίζουν το μέρος είναι Ελληνες», οι οποίοι «έχουν να αντιμετωπίσουν πλέον υπερδιπλάσιο κόστος μετάβασης» σημειώνει. Το μέρος «έγινε γνωστό από στόμα σε στόμα» και οι λίγοι ξένοι έρχονται στα 30 ξενοδοχεία της περιοχής από τη Γερμανία και πρόσφατα από το Ισραήλ με αφορμή την επίσκεψη tour operators με πρόσκληση της Περιφέρειας Ηπείρου.
Κακή χρονιά και για τα κάμπινγκ
Μειωμένη κατά 25% εφέτος η κίνηση ελλήνων και ξένων επισκεπτών, εκτιμούν οι ιδιοκτήτες

«Είναι μια πολύ κακή χρονιά» δηλώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κάμπινγκ κ. Κώστας Παπαδόπουλος, υπολογίζοντας την πτώση στα κάμπινγκ να φθάνει στο 25%. Η μείωση από την εσωτερική αγορά ήταν δεδομένη από πέρυσι, εξηγεί, ενώ τονίζει ότι οι απώλειες από τον εισαγόμενο τουρισμό οφείλονται καθαρά στην αρνητική δημοσιότητα που έχει λάβει η χώρα και στην ανησυχία που έχει προκληθεί για την ασφάλεια του προορισμού. «Οι ακατάσχετες απεργίες, οι φασαρίες στο κέντρο της Αθήνας, έχουν καταφέρει το ακατόρθωτο» λέει ο κ. Παπαδόπουλος, περιγράφοντας πώς έχει «κλονιστεί» η εικόνα του προορισμού.
Πιο αισιόδοξη για την καλοκαιρινή περίοδο που ξεκίνησε είναι η κυρία Χριστίνα Κρεμασιώτη, συνιδιοκτήτρια του «εξωτικού» κάμπινγκ στην Πλάκα Δρεπάνου στην Αργολίδα. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος «είναι όλο κλεισμένο από Ελληνες», καθώς και εφέτος «οι παλιοί πελάτες είναι σταθεροί», ωστόσο «δεν υπάρχουν νέοι». Δεν λείπει όμως η ανησυχία από τους ξένους σταθερούς πελάτες, ιδίως τους Γερμανούς, «οι οποίοι τηλεφωνούν για να μάθουν αν είναι όλα εντάξει στην περιοχή» αναφέρει. Την ίδια ώρα τα μεταφορικά είναι ακριβά, για τις μετακινήσεις μέσω Ιταλίας. Και οι Ελληνες που διατηρούν τα τροχόσπιτά τους στο κάμπινγκ όλον τον χρόνο περιορίζονται στα τριήμερα και στις αργίες. Ηδη από το 2011 η οικονομική δυσχέρεια «ήταν εμφανής στην κατανάλωση», παρ’ ότι η πληρότητα ήταν αυξημένη, εξηγεί η κυρία Κρεμασιώτη και προσθέτει ότι πολλοί προτιμούσαν να τρώνε μία φορά την ημέρα, για να περιορίσουν τα έξοδα.
«Τα Σαββατοκύριακα θα δουλέψουμε» λέει η κυρία Κρεμασιώτη, εξηγώντας ότι η κίνηση είναι πιο πεσμένη τις καθημερινές. Αυτή την εποχή έρχονται πελάτες και από το εξωτερικό, Γερμανοί, Ολλανδοί και Ιταλοί, που μένουν 20 ημέρες, και το ποσοστό των ξένων είναι περίπου 40%. Επίσης σημειώνει ότι και «η νεολαία θα έρθει και θα μείνει δύο-τρεις ημέρες», σχολιάζοντας ότι αυτό το είδος διακοπών βρίσκει ανταπόκριση στους νέους, αφού αποτελεί μια φθηνή εναλλακτική λύση διακοπών. Το κάμπινγκ είναι ανοιχτό όλον τον χρόνο για όσους αφήνουν το τροχόσπιτό τους στον φυλασσόμενο χώρο και από τον Μάιο λειτουργεί και το ξενοδοχείο 23 δωματίων που υπάρχει στην έκταση 45 στρεμμάτων, καθώς και οι 16 καλύβες, αφού σημειώνεται ζήτηση από πελάτες που θέλουν διακοπές στη φύση, αλλά με πιο «ξενοδοχειακές υποδομές».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk