Οι ταινίες της εβδομάδας: Ενας Τσάπλιν του 1940 εξουδετερώνει τα τέρατα του… 2012

Μανία! Λαγνεία! Δεν εξηγείται αλλιώς. Το Χόλιγουντ πραγματικά νοσεί πλέον από μια απίστευτη πλέον τερατο-μανιο-λαγνεία. Παντού βλέπεις τέρατα. Είτε γήινα, είτε εξωγήινα, είτε γήινα και εξωγήινα μαζί όπως ακριβώς συμβαίνει στους «Αντρες με τα μαύρα 3» («Men in black 3», ΗΠΑ, 2012) του Μπάρι Σόνενφελντ

Μανία! Λαγνεία! Δεν εξηγείται αλλιώς. Το Χόλιγουντ πραγματικά νοσεί πλέον από μια απίστευτη πλέον τερατο-μανιο-λαγνεία. Παντού βλέπεις τέρατα. Είτε γήινα, είτε εξωγήινα, είτε γήινα και εξωγήινα μαζί όπως ακριβώς συμβαίνει στους «Αντρες με τα μαύρα 3» («Men in black 3», ΗΠΑ, 2012) του Μπάρι Σόνενφελντ.

Το 1998 ο ίδιος σκηνοθέτης είχε παρουσιάσει την πρώτη ταινία της «σειράς» (διότι περί σειράς πρόκειται πλέον) και οφείλω να ομολογήσω ότι για την εποχή τους οι «Ανδρες με τα μαύρα» ήταν ένα πρωτότυπο, πρωτογενές και ναι, ψυχαγωγικό b – movie δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τον Γουίλ Σμιθ και τον Τόμι Λι Τζόουνς στους ρόλους δυο καλοντυμένων, πολύ cool κυβερνητικών πρακτόρων που προστάτευαν την Γη από εξωγήινους μεταμφιεσμένους σε ανθρώπους.

Η δεύτερη ταινία, κάπου στις αρχές του 2000 ήταν κάτι σαν φυσικό επακόλουθο της πρώτης αφού είχε σπάσει ταμεία άρα ο κουμπαράς έπρεπε να ξαναγεμίσει. Οι περιπέτειες συνεχίστηκαν λοιπόν, στο ίδιο ακριβώς μοτίβο.

Ξαναζεσταμένο φαγητό, ίσα – ίσα που τρωγόταν.

Και φτάνουμε στο 2012, δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την δεύτερη ταινία. Και άντε πάλι τα ίδια, με μόνη πινελιά πρωτοτυπίας το γεγονός ότι ο Τζος Μπρόλιν, εδώ, υποδύεται νεότερο τον Τόμι Λι Τζόουνς. Ο Σμιθ υποτίθεται ότι μεταφέρεται στα 60’s για να βρει νέο τον πράκτορα που αργότερα θα τον στρατολογήσει. Μαζί θα πρέπει να σώσουν την γη από έναν κακό εξωγήινο.

Αρκεί άραγε η πολύ καλή παρουσία του Μπρόλιν να βοηθήσει το σενάριο της ταινίας να ξεπεράσει το νηπιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται; Πολύ φοβάμαι πως όχι αν και ομολογώ ότι μέχρι ενός σημείου το διασκέδασα να βλέπω τον Μπρόλιν να υποδύεται τον Τζόουνς, τόσο στην χαρακτηριστική προφορά του Τέξας, όσο και στις εκφράσεις του προσώπου του.

Βαθμολογία: 1

Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ANOIΞΙΣ ΧΑΙΔΑΡΙ -VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛHΡO – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ – ΑΛΣΟΣ Ν.ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ – ΝΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΑΙΔΑΡΙ – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ – ΣΙΝΕ ΓΕΡΑΚΑΣ – ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΝΑΤΑΛΙ – VILLAGE – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ

Ο «Αλήτης» δικτάτωρ!

«Ο μεγάλος δικτάτορας» («The great dictator», 1940, ΗΠΑ), σε σενάριο – σκηνοθεσία: Τσάρλι Τσάπλιν, με τον ίδιο και τους, Πολέτ Γκοντάρ,Τζακ Οκι


Χρειάστηκε να περάσουν δεκατρία ολόκληρα χρόνια από τη γέννηση του ομιλούντος κινηματογράφου ώστε ο Τσάρλι Τσάπλιν να αποφασίσει να γυρίσει την πρώτη ομιλούσα ταινία του, φορώντας μάλιστα για τελευταία φορά το ψεύτικο μουστάκι του «Αλήτη».

Έχοντας γαλουχηθεί και διαπρέψει στη βωβή κωμωδία, ο Τσάπλιν, ένας άσος της παντομίμας και ποτέ ηθοποιός του θεάτρου, δεν αισθανόταν άνετα μπροστά σε μικρόφωνα. Πραγματικά, η πιο αμήχανη στιγμή του στον «Δικτάτορα» είναι εκείνη του εξάλεπτου μονολόγου μπροστά σε ένα μικρόφωνο στο φινάλε, όπου παριστάνοντας τον Αδόλφο Χίτλερ ο Τσάπλιν «μεταμορφώνεται» από αδίστακτο κατακτητή σε φιλειρηνιστή που ονειρεύεται έναν κόσμο ηθικό.

Βεβαίως, αν απομονώσουμε αυτήν την «ατέλεια», όλα τα υπόλοιπα είναι καθαρός Τσάπλιν. Στο σύνολό της η ταινία όχι μόνο ρίχνει ένα γερό χαστούκι στον Χίτλερ, αλλά ανήκει στα πιο ουσιώδη αντιπολεμικά έργα όλων των εποχών. Μίλησε άλλωστε για μια τραγωδία προτού ακόμη ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος :η ταινία άρχισε να γυρίζεται το 1937 – ο Τσάπλιν δεχόταν τρομερές πιέσεις για να μην τη γυρίσει – και διανεμήθηκε στις αίθουσες το 1940. Μάλιστα, ο Τσάπλιν αργότερα είπε ότι, αν ήξερε την πραγματική έκταση των κτηνωδιών των ναζιστών, δεν θα διακωμωδούσε τη δολοφονική τους παράνοια. Το όνομα του κωμικού είχε ήδη βρεθεί στη λίστα των ανθρώπων που ο Χίτλερ ήθελε να δολοφονηθούν.

Οπως συμβαίνει στις περισσότερες ταινίες του Τσάπλιν, έτσι και εδώ, μια παρεξήγηση γίνεται ο σεναριακός μοχλός της ιστορίας: η εκπληκτική ομοιότητα ενός εβραίου κουρέα με τον δικτάτορα της Αυστρίας Χίνκελ δημιουργεί στον πρώτο τραγελαφικούς μπελάδες την ώρα που ο φακός μας οδηγεί στο αρχηγείο του δικτάτορα, στο νέκταρ της ταινίας.

Χάιλαιτς; Πολλά. Η σκηνή του «μπαλέτου», όπου ο δικτάτορας, μόνος, ονειρεύεται τις κατακτήσεις του παίζοντας σαν παιδάκι με μια υδρόγειο σφαίρα-μπαλόνι. Ή εκείνη όπου ανταγωνίζεται έναν άλλον δικτάτορα, τον Ναπαλόνι, δηλαδή τον Μουσολίνι (Τζακ Οκι) για το ποιος θα καθίσει ψηλότερα στο τραπέζι του δείπνου. Και φυσικά η σκηνή μιας πολύ διαφορετικής ομιλίας του σε σχέση με εκείνη στο φινάλε. Ο Τσάπλιν μιμείται τον Χίτλερ ενώ βγάζει λόγο, ανακατεύοντας αγγλικά, γερμανικά και gibberish (ακατανόητη γλώσσα) σε μια έκρηξη απίστευτου αυτοσχεδιασμού.

Ο «Μεγάλος δικτάτωρ» είναι η ταινία του Τσάπλιν με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ και η μοναδική που τον έφερε στην πεντάδα των υποψηφίων για το βραβείο καλύτερου Α’ ανδρικού ρόλου. Ήταν επίσης υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, μουσικής επένδυσης, σεναρίου και β’ ανδρικού ρόλου (Τζακ Οκι).

Βαθμολογία: 4

Αίθουσες: ΖΕΦΥΡΟΣ

«Αυτοκίνητα»

Cars», ΗΠΑ, 2006) σε σκηνοθεσία Τζον Λάσετερ

Ξανά στις αίθουσες και το πολυαγαπημένο κινούμενο σχέδιο που έκανε θραύση όταν πρωτοπροβλήθηκε το 200 χάρη στην πρωτοτυπία του, στοιχείο που χαρακτηρίζει τις περισσότερες ταινίες που έχουν τη σφραγίδα της Pixar. Τα «Αυτοκίνητα» δίνουν ψυχή, στόμα και καρδιά στις λαμαρίνες των αυτοκινήτων που εδώ πρωταγωνιστούν με τη βοήθεια φωνών όπως του Πολ Νιούμαν (σε ρόλο σοφής γερο- σακαράκας) και του Οουεν Γουίλσον (Κεραυνός Μακουίν), που όμως δεν τις ακούμε, γιατί στα ελληνικά τους αντικαθιστούν οι Παύλος Κοντογιαννίδης και Σάκης Ρουβάς.

Εγγύηση αποτέλεσε το γεγονός ότι στην καρέκλα του σκηνοθέτη βρέθηκε το «αρχισαΐνι» της Pier, ο Τζιν Λύσετε (ο εγκέφαλος πίσω από τα «Toy Story», τους «Απίθανους» και το «Ψάχνοντας τον Νέμο»). Πριν από μερικά χρόνια τα «Αυτοκίνητα» είχαν μια εξίσου επιτυχημένη (σε εισπράξεις) συνέχεια.

Βαθμολογία: 3

Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINE POLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛHΡO – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ODEON COSMOPOLIS – ΝΑΝΑ – ODEON STAR CITY ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk