Ο βραζιλιάνος σκηνοθέτης Βάλτερ Σάλες αναρωτιέται αν ήταν σύμπτωση που στην πατρίδα του, το μυθιστόρημα «Στον δρόμο» του Τζακ Κέρουακ (1922- 1969) εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1984, δηλαδή την ίδια περίπου περίοδο που η στρατιωτική δικτατορία έδυε, δίνοντας ξανά την θέση της στη δημοκρατία.
Η υπαρξιακή αναζήτηση του Σαλ Παραντάιζ, κεντρικού ήρωα του μυθιστορήματος και alter ego του Κέρουακ, τον οδήγησε σε ένα ταξίδι γεμάτο εμπειρίες ζωής με σταθμούς δεκάδες πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών αλλά και το Μεξικό. Ηταν ένα ταξίδι που θα χαρασσόταν στη συνείδηση κάθε ελεύθερου πνεύματος και θα γινόταν η βίβλος των νέων που ήθελαν να καταπιούν τη ζωή χωρίς φόβο και με πολύ πάθος.
Ο Βάλτερ Σάλες στα γυρίσματα του «Στον Δρόμο»
Ωστόσο, ο βραζιλιάνος σκηνοθέτης των κλασικών πλέον «Ημερολόγιων μοτοσικλέτας» (που επίσης είναι ήταν η καταγραφή ενός οδοιπορικού) θεωρεί τον εαυτό του τυχερό που πολύ πριν από το 1984, είχε καταφέρει να διαβάσει, στα αγγλικά, το έργο «Στον δρόμο» και να μαγευτεί από τη δυναμική των ιδεών που εξέφραζε. «Ηταν τέτοια η επιρροή που μου άσκησε αυτό το μυθιστόρημα που η ιδέα μιας μεταφοράς του στον κινηματογράφο δεν πέρασε καν ποτέ από το μυαλό μου» είπε ο Σάλες.
Και όμως. Πολλά χρόνια μετά την πρώτη ανάγνωση του μυθιστορήματος, ο Βάλτερ Σάλες ήταν που τελικά κλήθηκε για να μεταφέρει – για πρώτη μάλιστα φορά στον κινηματογράφο- το «Στον δρόμο», την ταινία που εφέτος στο φεστιβάλ των Καννών η πλειοψηφία του κόσμου περίμενε με τρομερή περιέργεια και προσμονή. Η παγκόσμια πρεμιέρα της γίνεται σήμερα Τετάρτη 23 Μαΐου παρουσία των βασικών συντελεστών της, ανάμεσα στους οποίους ο Σαμ Ράιλι (Σαλ Παραντάιζ), ο Γκάρετ Χέντλουντ που υποδύεται τον κολλητό φίλο του, τον Νιλ Κάσαντι και η Κίρστεν Στιούαρτ.
Ο Βάλτερ Σάλες διένυσε τα χρόνια της εφηβείας του στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές του 1970. «Για τη δική μου γενιά» είπε, «άνθρωποι όπως ο Τζακ Κέρουακ, ο Ντι Πρίμα, ο Γκίνσμπεργκ και ο Μπαράκα έθεσαν τις ρίζες όλων των φιλελεύθερων κινημάτων που ζήσαμε στη Βραζιλία, είτε λαμβάνοντας μέρος σε αυτά, είτε όχι. Η ελευθερία των ηρώων του «Στον δρόμο», η στιλ «ελεύθερης τζαζ» αφήγηση, ο τρόπος με τον οποίο ο Κέρουακ χειρίζεται το σεξ και τα ναρκωτικά ως εργαλεία για την κατανόηση του κόσμου, βρίσκονταν στην απέναντι όχθη της ζωής που μας είχε επιβληθεί με το ζόρι. Ηταν αδύνατον να μην σε επηρεάσουν οι λέξεις και οι εικόνες που έβγαιναν από αυτές.»
Το πάθος του Σάλες για το μυθιστόρημα του Κέρουακ βρίσκεται στις «γεμάτες» εικόνες της έκτακτης ταινίας του. Το «Στον δρόμο» βγάζει ένα γλυκό (και ουχί γλυκερό) άρωμα νοσταλγίας, διακρίνεται από μια αγνότητα που προκαλεί ανατριχίλα, θα έλεγα ότι σχεδόν ζητά από τον θεατή να κάνει μαζί του αυτό το ταξίδι της επιστροφής στην εποχή των ιδεών και των ιδανικών, στην εποχή της αθωότητας.
Η ταινία «Στον δρόμο» θα προβληθεί στις αίθουσες από την ODEON μέσα στην ερχόμενη χειμερινή σεζόν